bato-adv
bato-adv

فرصت پایانی به خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث

فرصت پایانی به خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث

معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از شناسایی ۵۶ هزار خودرو گازوئیل‌سوز فاقد بیمه در کشور خبر داد و گفت: طرح شناسایی خودرو‌های بنزین‌سوز فاقد بیمه آغاز شد.

تاریخ انتشار: ۰۰:۳۲ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲

سیدکاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور اظهار کرد: از آغاز اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودرو‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث نفت گازسوز تاکنون، ۵۶ هزار خودروی فاقد بیمه شناسایی شد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: از این تعداد ۳۲ هزار خودرو اقدام به دریافت بیمه‌نامه کردند و ۲۴ هزار خودرو همچنان در لیست خاکستری قرار دارند که در صورت مراجعه جهت دریافت بیمه نامه از لیست خارج خواهند شد.

وی با اشاره به ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، افزود: بر اساس این ماده قانونی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری به عمل آورد.

وی یادآور شد: در این راستا با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و تعامل و هماهنگی سایر دستگاهها، در رابطه با نحوه شناسایی دقیق خودرو‌های فاقد بیمه و اعمال عدم تخصیص سهمیه سوخت به این گروه از خودرو‌ها و سپس برقراری مجدد خودرو‌های دریافت کننده بیمه نامه، برنامه ریزی عملیاتی جامع صورت گرفت که در نتیجه آن هم اکنون این طرح در بخش ناوگان نفت گازسوز به طور کامل اجرایی شده است.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با بیان اینکه اجرای قانون در بخش ناوگان نفت گازسوز نتایج اثربخش و منافع بالایی برای کشور به همراه داشته است، گفت: مراجعه نزدیک به ۶۰ درصدی جامعه هدف این طرح برای اخذ بیمه نامه شخص ثالث، یکی از نتایج اصلی این طرح بوده است که ارتقا سطح ایمنی، امنیت و انضباط در حوزه حمل و نقل سنگین کشور را در پی داشته است.

عزیزی تاکید کرد: این مهم از اهداف اصلی قانونگذار بوده است همچنین بیش از ۴۰ درصد مخاطبان طرح تاکنون نسبت به تمدید بیمه نامه اقدام نکرده‌اند که کماکان مشمول عدم تخصیص سهمیه سوخت هستند.

به گفته وی، این گروه عمدتاً شامل افرادی است که خودروی آن‌ها در چرخه حمل و نقل عمومی غیرفعال بوده و کارت سوخت خود را به افراد غیر داده بودند یا در نقاط مرزی از کارت آن‌ها برای سوخت‌بری استفاده می‌شده است.

وی بیان کرد: طبق برآورد صورت گرفته سهمیه سوخت تخصیصی به این ۲۴ هزار خودرو ۱.۵ میلیون لیتر در روز بوده است که صرفه جویی حاصل از آن بیش از ۵۰۰ میلیون لیتر در سال و معادل حدود نیم میلیارد دلار در سال بوده است.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت اظهار کرد: لذا اجرای این طرح آثار و نتایجی در حوزه مدیریت مصرف سوخت و پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی نیز داشته است.

عزیزی در ادامه با بیان اینکه از دیگر نتایج ارزشمند اجرا این طرح، برقراری تناظر بین اطلاعات خودرو، بیمه نامه و کارت سوخت مربوط به آن بوده که اجرای این فرآیند احصاء ناوگان فاقد بیمه را در پی داشته است، افزود: این خروجی مهم برای اولین بار حاصل شده و لازم است در این خصوص نکته‌ای را عرض کنم؛ اینکه بانک اطلاعاتی بیمه مرکزی متشکل از مشخصات خودرویی ناوگان است که بر اساس اطلاعات وارد شده توسط بیمه‌گذاران و دفاتر بیمه در موارد قابل توجهی با خطا همراه بوده است.

وی تاکید کرد: بنابراین اجرا این طرح سبب شده تا برخی از متقاضیان که دارای بیمه نامه با مشخصات اشتباه بوده اند در تناظریابی شناسایی نشده و پس از دریافت پیامک اطلاع رسانی و مشاهده پیغام هشدار بیمه در جایگاه‌ها اقدام به اصلاح مشخصات خودرویی بیمه نامهکنند؛ لذا اجرای این طرح، گام موثری درجهت اصلاح بانک اطلاعاتی بیمه مرکزی و افزایش دقت آن بوده است.

عزیزی با اشاره به اینکه این طرح در بخش ناوگان نفت گازسوز به طور مستمر ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: در بخش ناوگان بنزین سوز نیز با اولویت ناوگان عمومی ازجمله تاکسی‌های درون و برون شهری و وانت بار‌ها مراحل شناسایی و اطلاع رسانی به جامعه هدف در حال طی شدن است که به زودی گزارش آن اعلام خواهد شد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv