bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۱۸۲۲۳
فهرست خرابی‌های مترو در سال ۱۴۰۲

چرا سریال خرابی‌های متروی تهران تمام نمی‌شود؟

چرا سریال خرابی‌های متروی تهران تمام نمی‌شود؟

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید: با خراب‌شدن یک رام قطار در خط یک متروی تهران هزاران نفر از مردم در خیابان‌ها سرگردان شده بودند و گویی یک تظاهرات در حال انجام بود و جابه‌جایی مسافران در سایر ایستگاه‌ها نیز با اشکال مواجه شده بود و بر کسی پوشیده نیست که این خرابی نتیجه فرسودگی است.

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

مسافران هر روزه مترو به سریال خرابی‌های واگن‌های مترو عادت کرده‌اند. خرابی‌هایی که می‌تواند جمعیت ایستگاه‌های مترو را مدتی به مرز انفجار برساند و گاهی هم بر ترافیک بخشی از تهران اثر گذار باشد درست مانند اتفاقی که اواخر دی ماه امسال اتفاق افتاد و مترو سواران در خط یک، نخستین روز هفته را با یک ساعت سرگردانی آغاز کردند.

به گزارش خبرآنلاین، جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران این حادثه را این گونه تصویر می‌کند: با خراب‌شدن یک رام قطار در خط یک متروی تهران هزاران نفر از مردم در خیابان‌ها سرگردان شده بودند و گویی یک تظاهرات در حال انجام بود و جابه‌جایی مسافران در سایر ایستگاه‌ها نیز با اشکال مواجه شده بود و بر کسی پوشیده نیست که این خرابی نتیجه فرسودگی است. بار‌ها فرسودگی ناوگان مترو را تذکر داده و راهکار‌های متعدد آن را اعلام کرده‌ایم، اما هنوز درخصوص مکانیسم خرید‌های خارجی به نتیجه نرسیده‌اند.

پاسخ مدیران شهری به این هشدار تشکری هاشمی این بود که ریشه خرابی‌های واگن به زمانی می‌رسد که تشکری هاشمی مسئولیت معاونت حمل ونقل عمومی را برعهده داشته است.

اما محسن هاشمی، رییس شورای پنجم شهر تهران معتقد است که تجهیزات مترو براساس استاندارد ۳۰ ساله مستهلک می‌شوند تجهیزات اولیه مترو مربوط به سال ۷۵ است وبیش از ۲۵ سال از عمر تجهیزات ثابت و واگن‌های اولیه که به مترو وارد شده گذشته است.

به گفته او مترو پدیده‌ای نیست که بتواند خرابی‌ها را تحمل کند و سیستم دقیقی است که هر خرابی در آن می‌تواند سبب بی‌نظمی و نارضایتی شدید در زمان پیک مسافر شود که بی‌عرضگی مدیران را نشان می‌دهد.

هاشمی ادامه می‌دهد: در چند سال اخیر تعداد خرابی‌ها در مترو روز افزون شده و تقریبا هر روز شاهد موضوعی در مترو هستیم که باعث نارضایتی می‌شود، عمر برخی از قطاهار‌های مترو گذشته حتی زمان اورهال آن‌ها هم گذشته است و، زیرا برخی از این قطار‌ها زمانی که عمرشان به ۳۰ سال می‌رسد دیگر صرف نمی‌کند که اورهال شوند.

او تاکید می‌کند که مشکل اصلی خرابی‌های پی در پی واگن‌ها مشکلاتی است که در نگهداشت آن‌ها وجود دارد.

موضوعی که جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: هر وسیله نقلیه‌ای پس از مدتی دچار استهلاک می‌شود و باید به آن رسیدگی کرد حتی وقتی یک دوچرخه نیز خریداری می‌شود به آن رسیدگی می‌کنیم و نمی‌توان فرض کرد وسیله‌ای وجود دارد که به صورت مادام العمر کار می‌کند.

او با اشاره به صحبت‌های سخنگوی شهرداری تهران مبنی بر اینکه خرابی‌های امروز مترو نتیجه عدم فعالیت در ۷ سال گذشته است، گفت: سخنگوی شهرداری تهران صحبت‌های مشعشعی داشته و گفته است باید گذشتگان در این خصوص صحبت کنند و از آنجایی که بنده نیز جزئی از گذشتگان هستم به سخنگو که به نمایندگی از شهرداری صحبت می‌کند می‌گویم قطار در هنگام حرکت فرسوده می‌شود و هر انسان عاقلی می‌داند که قطار نو را تعمیر نمی‌کنند شما سه سال است که مدیریت شهر را در دست گرفته‌اید و نمی‌توانید از گذشتگان صحبت کنید شما سه سال را از دست داده‌اید و مردم را گرفتار کرده‌اید و عذرخواهی فایده‌ای ندارد باید آستین بالا بزنید کارخانه واگن سازی را سه شیفت کنید، قطعات خریداری کنید تا مشکلات مردم حل شود و کاری نکنیم که مردم هر روز صبح برای رسیدن به آخر خط نذر و نیاز کنند.

به گفته او کمتر شهروندی است که از خرابی‌های این روز‌های مترو تهران اطلاع نداشته باشد، سریال خرابی‌های مترو پیوسته شده و در حالی که هنوز از حادثه بیرون نیامده‌ایم شاهد حادثه دیگر هستیم و کلکسیونی از انواع حوادث در ماه‌های اخیر در مترو تهران به وقوع پیوسته است. قفل شدن ترمز و عمل نکردنش در خط تست و آتش سوزی در پست برق مترو تهران نمونه‌هایی از اتفاق‌هایی هستند که در هفته‌های گذشته به وقوع پیوستند. این خرابی‌ها و اشکالاتی که هر روز به وقوع می‌پیوندند و گاهاً چهره زننده‌ای از سامانه پیشرو حمل و نقل انبوه به وجود می‌آورد باعث شده تا نگرانی‌های بسیاری برای ما ایجاد شود.

bato-adv
bato-adv
bato-adv