بیش از هشت سال از آخرین تغییرات مربوط به نرخ جریمه تخلفات رانندگی میگذرد و در این مدت بارها پلیس درخواست بهروزرسانی جرایم رانندگی را مطرح کرده است که نتیجه این پیگیریها نیز در نهایت در اولین جلسه هیئت دولت در سال جدید تصویب افزایش نرخ برخی جرایم رانندگی بود، بهطوریکه طبق اعلام رئیس پلیس راهور فراجا نرخ جرایم رانندگی در تخلفات حادثهساز۴ تا ۵ برابر خواهد شد.
طبق آمار پلیس نوروز امسال هم همچون سالهای گذشته با آمار بالای تصادفات و جان باختن هموطنان خود روبرو هستیم، بطوریکه از ابتدای سفرهای نوروزی تا کنون، حدود ۵۵۰ نفر در تصادفات جادهای جان باختند که این آمارها نشان میدهد نیازمند تمهیدات بیشتری برای پیشگیری از وقوع این تصادفات هستیم.
به گزارش ایسنا، همچنین براساس اعلام پلیس راه کشور در ۱۱ ماهه پارسال بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.
طبق نظر کارشناسان دلایل مختلفی در وقوع حوادث رانندگی وجود دارد که میتوان به جادههای نا ایمن، خودروهای دارای نقص فنی و همچنین بی احتیاطی رانندگان اشاره کرد؛ اما در این بین یکی از مواردی که شاید بتوان گفت در وقوع تصادفات بیشترین تأثیرگذاری را داشته و یکی از عوامل وقوع تصادفات است، خطاهای انسانی و بی احتیاطی رانندگان است.
طبق نظر کارشناسان اعمال جریمه برای راننده متخلف میتواند بهترین عامل بازدارنده در میزان جرایم و تصادفات باشد، این درحالی است که آخرین تغییرات مربوط به نرخ جریمه تخلفات رانندگی مربوط به سال ۱۳۹۴ بود و ثابت ماندن این نرخها سبب شده بود تا جریمههای رانندگی چندان برای رانندگان متخلف بازدارند نباشد.
پیشنهاد پلیس برای افزایش مبلغ تمامی جریمههای رانندگی بود، بطوریکه سردار احمدرضا رادان فرماندهکل انتظامی در حاشیه هجدهمین همایش پلیس راهور سراسر کشور بر عدم بازدارندگی جرایم رانندگی تأکید کرده و از دولت تقاضا کرده بود تا مبلغ تمامی جرائم رانندگی افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به لزوم افزایش هزینه تخلف، ادامه میدهد: برآوردی که ما داریم این است که در حوادث حادثهساز ۱۰ درصد از رانندگان تخلف دارند و این ۱۰ درصد هستند که اراده خود را به دیگران تحمیل میکنند و موجب تصادفات میشوند و جان آدمها را به خطر میاندازند.
فرماندهکل انتظامی تأکید میکند: باور ما این است که اگر هزینه تخلفات بالا رود حتماً تخلفات کم میشود.
در این میان برخی از مردم تصور میکنند که پلیس همه درآمدهای ناشی از جرایم رانندگی را به عنوان درآمد از دولت دریافت میکند؛ در حالی که چنین نیست و قانونگذار برای هر ریال از این درآمدها محلی را مشخص کرده تا در نهایت این ارقام صرف امور خود مردم شود.
سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در پاسخ به این دغدغهها با اشاره به اینکه برای افزایش نرخ جرایم نگاه پلیس و همه دستگاههای متولی، نگاه بازدارندگی است، اعلام میکند که نگاه به این موضوع درآمدزایی نبوده و فقط هدف بازدارندگی از خطر و رفتارهایی است که میتواند موجب تصادف شود.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه هدف از افزایش نرخ جرایم تأمین سلامت مردم است، میگوید: اگر جریمههای رانندگی صد برابر هم بشود برای رانندگانی که رفتار درستی در رانندگی دارند، فرقی نمیکند و برابر آمارها درصد کمی از رانندگان در سالهای قبل و سال ۱۴۰۲ جریمه شدند.
به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، تمهیدات در نظرگرفته شده برای آن دسته از رانندگانی است که با انجام تخلفات رانندگی میخواهند اراده خود را مابقی تحمیل کنند؛ اما پلیس و هیچ دستگاهی چنین اجازهای را نمیدهد که این اقلیت با سلامت و امنیت شهروندان بازی کند و از اهداف افزایش نرخ جرایم رانندگی حفظ سلامت جامعه و عبور از رفتارهای پرخطر رانندگی است.
وی با بیان اینکه نرخ جرایم رانندگی متفاوت است، میافزاید: برخی جرایم که خطر وقوع تصادف در آن بیشتر است (تخلفات حادثه ساز) تا ۴ و ۵ برابر افزایش مییابد؛ البته هنوز جدول جدید نرخ جرایم به ما ابلاغ نشده و آنچه تصویب شده و منتظر ابلاغ آن هستیم این است که مثلا جریمه سرعت غیرمجاز حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومان میشود.
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان یک تخلف بسیار بسیار مهم و در همه دنیا به عنوان شدیدترین نوع مجازات مشخص شده، ادامه میدهد: جریمه آن حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است.
وی زمان اجرا را به محض ابلاغ آن عنوان کرد و افزوده بود تا طی کردن مراحل اداری، حدودا تا ۱۰ یا ۱۵ روز آینده اجرایی میشود.
سرهنگ رابعه جوانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ نیز در گفتگو با ایسنا، افزایش نرخ جرایم رانندگی را راهی برای کنترل جرایم و کاهش تصادفات میداند و میگوید: این افزایش جهت بازدارندگی تخلفات رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات و تلفات است.
وی درباره افزایش نرخ جرایم رانندگی و تصویب آن در هیأت دولت، اظهار میکند: با توجه به تصمیم گیریها و برنامههای سردار حسینی رئیس پلیس راهور فراجا، نرخ جرایم رانندگی باید افزایش پیدا کند، زیرا جریمه و تخلفی که انجام میشود متناسب با مبلغی که برای آن پرداخت میشود، نیست و در نتیجه بازدارندگی لازم را ندارد.
وی در ادامه میافزاید: نباید نگاه ما این باشد که افزایش جرایم رانندگی هزینهای را به جامعه تحمیل میکند؛ زیرا هدف این است با هزینه پرداخت شده، بازدارندگی بالا در تخلفات رانندگی صورت بگیرد و به تناسب آن شاهد کاهش تصادفات و تلفات باشیم.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزایش ۵ تا ۶ برابری جرایم رانندگی، تأکید میکند: این میزان افزایش تاثیرگذار خواهد بود، همانگونه که تجربه آن در کشورهای دیگر نیز مشخص است.
جوانبخت با اشاره به اینکه اگر افراد در کشورهای دیگر قانونمند هستند بخاطر فرهنگ بالای آنها نیست؛ بلکه این قانونمندی بخاطر بالابودن نرخ تخلفات رانندگی است، میگوید: وقتی جریمه سنگین پرداخت میکنند خود دلیل بازدارندگی میشود و فرد رفتار خود را در بحث تخلفات رانندگی کنترل میکند که نتیجه آن در کل جامعه نیز دیده میشود.
وی ادامه میدهد: در کشورهای دیگر در بحث تخلفات حادثه ساز؛ نرخ جرایم رانندگی به نصف درآمد ماهانه شخص میرسد؛ زیرا اعتقاد دارند کسی که تخلف کرده و محیط را ناامن میکند، باید هزینه آن را پرداخت کند.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ از افزایش نرخ جرایم رانندگی استقبال کرده و میگوید: با این حجم تخلفات در سطح شهر اگر نرخ جرایم رانندگی افزایش نیابد؛ کنترل بحث تصادفات سخت خواهد بود.
فراموش نکنیم که در وقوع سوانح و تخلفات رانندگی عوامل مختلفی نقش دارند که نیروی انسانی یکی از آنهاست، امید میرود در کنار افزایش نرخ جرایم رانندگی، سایر عوامل بروز سوانح همچون ایمن سازی جادهها، افزایش ایمنی خودرو، و ... نیز برطرف شود و همچنین انتظار میرود پلیس از سایر ابزارهای مقابلهای در پیشگیری از سوانح همچون اعمال نمره منفی و ... بیش از پیش استفاده کند.