ابرخودروها هم اوج عملکرد خودرویی و هم تکنولوژی را به نمایش میگذارند و به همان اندازه گرانقیمت هستند. حتی یک کلکسیوندار ابرخودروهای متوسط نیز شاید نتواند ابرخودروهای طراز اول جهان را بخرد، در حالی که بسیاری از ابرخودروها قیمتی میلیون دلاری دارند.
این ۱۰ ابرخودرو در میان گرانقیمتترین ابرخودروهای تاریخ هستند، با قیمتهایی که بسیار بالاتر از هر هنجار در این حوزه در نظر گرفته میشود.
به گزارش روزیاتو، البته این بدان معنا نیست که همه گرانقیمتترین ابرخودروها در این لیست قرار میگیرند؛ زیرا اگر ملاک ما تنها قیمت بود، میبایست اکثر جایگاههای فهرست را به نسخههای ویژه خودروهای بوگاتی اختصاص میدادیم.
برای این که این مطلب جذابتر باشد، به جای این کار، گرانقیمتترین خودروها را از برندهای معروف و متعدد ابرخودروها انتخاب کردیم. همچنین باید گفت که این قیمت ها، مالیاتهای محلی، هزینههای صادرات، بیمه و یا هر هزینه دیگر مرتبط با داشتن یک ابرخودرو را شامل نمیشود. این خودروها بر اساس قیمت رسمی شان رتبه بندی شده اند، در حالی که برخی از آنها در حراجیها به قیمتهای بسیار بالاتری فروخته شده اند.
قیمت: ۳.۷ میلیون دلار
خودرو CC۸۵۰ که به منظور یادبود بیستمین سالگرد تولید خودرو توسط کمپانی Koenigsegg و پنجاهمین سالگرد تولد موسس آن ساخته شد، سبک سنتی را با تکنولوژی بسیار مدرن و پیشرفته ترکیب میکند. این خودرو از خودرو CC۸S الهام گرفته است که اولین مدل خودروی تولیدی توسط کمپانی Koenigsegg بود و در زمان خود قدرتمندترین خودروی موجود به شمار میرفت.
در ابتدا، ۵۰ دستگاه از CC۸۵۰ برای تولید برنامه ریزی شده بود، اما بعد از تقاضای بالای غیرمنتظره برای این خودرو، تعداد دستگاههای تولید شده به ۷۰ واحد افزایش یافت. این تقاضا به رغم این موضوع بود که CC۸۵۰ یکی از گرانقیمتترین خودروهای این سازنده خودروهای لوکس تا آن زمان بود و قیمت رسمی آن از ۳.۶۵ میلیون دلار شروع میشد. اکثر دارندگان این خودرو ترجیح داده اند آپشنهایی نیز به گزینه مورد نظر خود اضافه کنند که قیمت آن را به عددی بالاتر نیز رسانده است.
ابرخودرو CC۸۵۰ دارای رتبه اول نرخ قدرت به وزن در سال ۲۰۱۴ است و در حالی که ۱،۳۸۵ کیلوگرم وزن دارد، ۱،۳۸۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. همچنین طراحی بیرونی مینیمال این خودرو ادای احترامی به مدلهای قدیمیتر این برند است، اگر چه تکنولوژی و جزییات آن کاملاً جدید است.
نقطه ویژه در این تکنولوژی جدید یک سیستم انتقال نیرو اتوماتیک ۹ سرعته است که میتواند به یک سیستم دستی شش سرعته تبدیل شود. این موضوع به رانندگان این گزینه را میدهد که بین هر دو سیستم انتقال نیرو انتخاب کنند، و CC۸۵۰ میتواند به سرعت بین این دو مد تغییر سبک دهد. Koenigsegg مدعی شده است که در حالت دستی، این خودرو شبیه هر خودروی دیگر با سیستم انتقال قدرت دستی عمل میکند و به همین دلیل در صورت اشتباهی توسط راننده، همان مشکلات مانند تغییر نامناسب دنده و ریپ زدن را تجربه نماید.
قیمت: ۳.۹ میلیون دلار
شرکت خودروسازی دانمارکی Zenvo اولین بار در اواخر دهه ۲۰۰۰ با ST۱ نامی برای خود دست و پا کرد و از آن به بعد در زمینه تولید نسخههای محدود، اما متنوع از ابرخودروهای خود به شدت پرکار بوده است. این شرکت اخیراً جاه طلبانهترین خودرو خود تاکنون را رونمایی کرده است، یک مدل هیبریدی با موتور V۱۲ که Aurora نامیده میشود.
بسیاری از خودروسازان در حال آماده شدن برای بازنشسته کردن موتورهای V۱۲ خود در مواجهه با قوانین سختگیرانهتر در زمینه آلودگیهای محیط زیستی ناشی از دود خودروها هستند که استفاده موثر از این خودروها را غیرممکن میسازد، اما Zenvo رویکرد متضادی را در پیش گرفته است. موتور ۶.۶ لیتری چهار توربو V۱۲ آن کاملاً جدید است، موتوری که توسط Mahle Powertrain تولید شده و ۱،۲۵۰ اسب بخار نیرو تولید میکند.
علاوه بر این، سه موتور الکتریکی این خودرو هر کدام ۲۰۰ اسب بخار نیرو تولید کرده و در مجموع این نیرو به ۱،۸۵۰ اسب بخار میرسد.
بسته باتریها نیز این اطمینان را حاصل میکند که Aurora بتواند مسافتهای کوتاه را به تنهایی با استفاده از نیروی الکتریکی طی کند و گزینه ۳۳.۶ کیلومتر برد را در اختیار راننده قرار میدهد. دو نسخه از این خودرو در دسترس بوده و هر کدام هدف متفاوتی را دنبال میکنند: نسخه Aurora Tur که برای تبدیل شدن به خودرو توری بسیار پیشرفته و با عملکرد بالای این برند تبدیل شود و Aurora Agil که عمدتاً به خاطر سرعتش ساخته شده است. فارغ از اینکه کدام یک را انتخاب کنید، قیمت هر کدام تقریباً از ۳.۹ میلیون دلار شروع میشود.
همانند بسیاری از خودروهای دیگر در این فهرست، فاکتور پایانی خریدار به احتمال زیادی به عددی بسیار بالاتر از این رقم خواهد رسید، وقتی که آپشنها به این خودرو اضافه شوند.
قیمت: ۴ میلیون دلار
خودرو Veneno همزمان یکی از منحصربفردترین و یکی از سریعترین لامبورگینیهایی است که تاکنون فروخته شده است، در حالی که قرار بود ۴ دستگاه از این خودرو ساخته شود و در نهایت ۹ دستگاه دیگر نیز برای خریداران وفادار این برند ساخته شد. هر کدام از این خودروها دارای قیمتی حدود ۴ میلیون دلار بدون در نظر گرفتن مالیات خواهد بود، اما به لطف اهمیت پروژه، هر کدام از این خودروها حتی پیش از رونمایی و ساخته شدن، پیش فروش شده اند.
خودرو Veneno بر اساس سری ماشینهای Aventador ساخته شده و شاسی و فضای داخلی یکسانی دارد. نسخه شخصی سازی شده موتور V۱۲ نیز در این خودرو به کار رفته است که ۷۴۰ اسب بخار نیرو تولید میکند، ۵۰ اسب بخار بیشتر از آونتادور استاندارد. جذابترین ویژگی Veneno بدنه خاص آن است که برای تولید نیروی رو به پایین بسیار بیشتری نسبت به خودروهای جادهای قبلی لامبورگینی طراحی شده است.
نادر بودن این خودرو باعث شده که در موارد اندک عرضه شدن در حراجی ها، به قیمتی بسیار بیشتر از قیمت تعیین شده اولیه فروخته شوند. یک خودرو Veneno Roadster که قبلاً متعلق به رییس جمهور گینه استوایی بود در یک حراجی در سال ۲۰۱۹ به قیمت ۸.۳ میلیون دلار فروخته شد و به گرانقیمتترین خودرو تاریخ لامبورگینی تبدیل گردید.
قیمت: ۴.۳ میلیون دلار
نسخه مسابقهای Gordon Murray’s McLaren F۱ به نیکی لاودا، قهرمان افسانهای دنیای فرمول یک تقدیم شده است و حتی از یک خودرو استاندارد نیز تاثیرگذارتر است.
خودرو GMA T.۵۰ S Niki Lauda دارای یک نسخه بروزرسانی شده از موتور ۴ لیتری V۱۲ در خودرو T.۵۰ است که تولید نیرو آن را به ۷۲۵ اسب بخار افزایش میدهد، در حالی که نیروی تولید شده توسط نسخه جادهای تنها ۶۵۴ اسب بخار است. همچنین Niki Lauda دارای سیستم ایرودینامیک متفاوت و سیستم انتقال قدرت شش سرعته، همراه با کاهش وزن به لطف تغییرات ایجاد شده در موتور و استفاده از پنلهای بدنه سبک ساخته شده از فیبر کربن است.
بسیار شبیه نسخه جادهای GMA T.۵۰، نسخه ویژه تنها در تعداد معدود ارائه شده و قیمتی دارد که با عملکرد خارق العاده آن برابری میکند. تنها ۲۵ دستگاه از این خودرو ساخته شده و قیمت رسمی هر کدام از ۴.۳ میلیون دلار شروع میشود. علیرغم قیمت بالا، تمام دستگاههای این خودرو به سرعت به فروش رسیدند. در واقع، تقاضا برای خودروهای GMA چنان بالا بوده که تک تک آنها در هنگام نوشتن این مطلب به فروش رفته اند.
قیمت: ۴.۴ میلیون دلار
بوگاتی در میان علاقمندان به خودروهای رکوردشکن بسیار محبوب است، بیشتر به خاطر خودروهای وایرون و وایرون سوپر اسپورت که هر دو رکورد سریعترین خودروهای جهان را در اختیار دارند. این برند دیگر اهمیتی به رکوردهای مشابه به ویژه رکوردشکنیهای رسمی گینس نمیدهد، اما این موضوع باعث نشده که بوگاتی به سراغ سرعتهای رکوردشکن نرود.
بوگاتی دقیقاً برعکس این موضوع را انجام داده و تازهترین ابرخودرو این برند به نام Bugatti Bolide احتمالاً سریعترین خودرو این برند تاکنون است. گفته میشود که حداکثر سرعت این خودرو به ۴۹۸ کیلومتر بر ساعت میرسد که آن را به چیزی فراتر از یک هیولای معمولی تبدیل میکند.
در مقابل، Bolide طوری طراحی شده که قدرتمندترین خودرو جادهای بوگاتی تا به امروز باشد، با شاسی، سیستم تعلیق و سیستم انتقال قدرت جدیدی که این خودرو را از خودرو Chiron که بر اساس آن ساخته شده متمایز میکند.
خودروهای خاص این خودرو توسط میشلین طراحی شده و اطمینان حاصل میکند که ۱۵۷۸ اسب بخار نیروی تولیدی توسط موتور تا سرحد ممکن کارآمد باشد و بدین ترتیب Bolide یکی از آخرین خودروهای است که از موتور خاص W۱۶ ساخت بوگاتی استفاده میکند. در کل ۴۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و تحویل آنها با خریداران از سال جاری آغاز میشود.
قیمت هر دستگاه Bolide ازحدود ۴.۴ میلیون دلار بدون آپشن ها، مالیاتها و هزینههای ثبت است، اما هر کدام از این هزینهها قیمت آن را بالاتر خواهد برد.
قیمت: ۵ میلیون دلار
W۱۶ Mistral با قیمت ۵ میلیون دلار که توسط بوگاتی به عنوان «رودستر نهایی» ساخته شده، آخرین خودرو جادهای است که از موتور W۱۶ استفاده میکند. اما این آخرین خودرو بوگاتی نیست که از این موتور استفاده میکند و این عنوان به Bolide میرسد که در بالا به آن اشاره شد. اگر Bolide طوری طراحی شده تا بهترین خودرو تراک این برند تا به امروز باشد، پس میتوان گفت که W۱۶ Mistral همتای جادهای آن است.
این تنها رودستری است که بر اساس پلتفرم Chiron ساخته شده، اما دارای گستره وسیعی از روزآمدی هاست تا اطمینان حاصل شود که عملکردهای آن به اندازه کوپه همتایش تاثیرگذار باشد.
شاسی یکپارچه آن نسبت به Chiron استاندارد دارایی تغییراتی در طراحی است تا اطمینان حاصل شود که استحکام کافی را داشته و همزمان اسکوپهای فیبر کربن پشت کابین باعث ایجاد لایهای اضافی برای ایمنی در صورت چپ شدن خودرو در هنگام تصادف میشود. هر کدام از این اسکوپهای فیبر کربن توانایی مقاومت در برابر وزن کامل خودرو را دارند.
موتور خودرو نیز از Chiron Super Sport ۳۰۰+ وام گرفته شده که ۱،۵۷۸ اسب بخار نیرو تولید میکند که با Bolide مساوی است. اما خودرو جادهای ما حتی از نسخه مسابقهای نیز گرانقیمتتر است و قیمت آن از ۵ میلیون دلار شروع میشود در حالی که تعداد تولید شده تنها به ۹۹ دستگاه محدود میشود. چنین قیمت بالایی برای خودرویی با این عملکرد منحصربفرد اصلاً تعجب برانگیز نیست و تمام نسخههای تولیدی این خودرو پیش از اینکه رونمایی شوند به فروش رسیده اند.
قیمت: ۷.۴ میلیون دلار
حتی در میان خریداران ابرخودروها، مشتریان معمولی و ویژه وجود دارد. گفته میشود که دو خریدار ویژه باعث شدند که خودرو Pagani Huayra Codalunga ساخته شود: آنها در سال ۲۰۱۸ نزد بخش پروژههای ویژه این شرکت خودروسازی ایتالیایی رفتند و از آنها نسخه بالدار Huayra را خواستند، با طراحی که ادای احترامی به کلاسیکهای دهههای گذشته است.
نتیجه یک ابرخودرو بسیار زیبا با الهام از گذشته است که دارای یک موتور دوگانه توربو V۱۲ است که ۸۴۰ اسب بخار نیرو تولید میکند.
در کل تنها ۵ دستگاه از این خودرو ساخته شده و هر کدام امکان شخصی سازی توسط خریدارش را دارد. این تغییرات شخصی باعث میشوند که کیفیت و کارآیی این خودرو حتی از قبل نیز بیشتر شود که قیمت آن از حدود ۷.۴ میلیون دلار در زمان نوشتن این مقاله شروع میشود. با توجه به نادر بودن این خودرو و همچنین ظاهر بسیار ویژه اش، Pagani Huayra Codalunga برای همگان جذاب و وسوسه کننده بوده است.
قیمت: ۹ میلیون دلار
بعد از دههها نهفتگی و غیبت، اولین مدلی که از برند بوگاتی بیرون میآمد مدل EB۱۱۰ بود. با موتور V۱۲ و استایلینگ متفاوتش، این خودرو باعث شد که بوگاتی برای نسل جدیدی از ابرخودرودوستان نیز جذاب شود و پیش از اینکه در سال ۱۹۹۵ به علت ورشکسته شدن بوگاتی، ساخت آن متوقف شود، در مجموع ۱۳۴ دستگاه از این خودرو به فروش رسید.
نزدیک به ۲۵ سال پس از اینکه آخرین EB۱۱۰ از خط تولید بوگاتی خارج شد، این برند از Centodieci رونمایی کرد که ادای احترامی به این ابرخودرو دهه ۹ بود و قیمت آن ۹ میلیون دلار تعیین شد.
Centodieci برخی از موتیفهای طراحی EB۱۱۰ را در یک پلتفرم مبتنی بر Chiron ترکیب میکند، از جمله هواکش مشبک قسمت جلو که از نو طراحی شده، ونتهای کناری دایرهای متمایز و چراغهای عقب بسیار منحصربفرد. موتور W۱۶ آن از Chiron وام گرفته شده که از نوع ۸ لیتری بوده ۱،۵۷۸ اسب بخار نیرو تولید میکند. تنها ۱۰ دستگاه از این خودرو تولید شد که همگی قبل از ساخته شدن پیش فروش شدند. کریستیانو رونالدو یکی از شخصیتهای مشهوری بود که این خودرو را پیش خرید کرد.
قیمت: ۱۷.۷ میلیون دلار
گرانقیمتترین خودرو پاگانی که تاکنون ساخته شده در هنگام رونمایی اش، ۱۷.۷ میلیون دلار قیمت داشت. نکته اصلی در قیمت بسیار بالای این خودرو در نام آن نهفته است: HP به معنای هوراشیو پاگانی، موسس این برند ایتالیایی تولید خودروهای لوکس است. Zonda HP Barchetta پروژه شخصی پاگانی بود که آن را برای کلکسیون ویژه خود طراحی کرده بود. در کنار نسخهای که توسط آقای پاگانی ساخته شده بود، دو نسخه دیگر از این خودرو نیز طراحی و ساخته شد که هر کدام دارای قابلیتها و قیمتهای قابل توجهی هستند.
HP Barchetta دارای برخی از منحصربفردترین طراحیها نسبت به Zondaی معمولی است، حتی اگر چنین چیزی وجود داشته باشد، در شرایطی که چندین نسخه ویژه از این خودرو وجو دارند. با این وجود، گرانقیمتترین Zonda از بقیه متفاوت است که بخشی از چرخهای عقب آن پوشیده شده، شیشه جلوی کوچکتری داشته و اسکوپ سقف منحصربفردی دارد.
این خودرو در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد، مدتها بعد از اینکه تولید Zonda استاندارد متوقف شود و نزدیک به دو دهه بعد از اینکه Zonda C۱۲ اورجینال در سال ۱۹۹۹ رونمایی شود.
قیمت: ۱۸.۷ میلیون دلار
در حالی که گرانقیمتترین خودرویی که در تاریخ به فروش رسیده نیست- رولز رویس چندین خودرو با قیمتهای بالاتر معرفی کرده است- Bugatti La Voiture Noire گرانقیمتترین ابرخودرو در نوع خود است.
با قیمت ۱۸.۷ میلیون دلار، این خودرو ادای احترامی به Bugatti Type ۵۷ SC Atlantic است که در دهه ۱۹۳۰ ساخته شده که در ابتدا لقب مشابهی داشت. خودرو La Voiture Noire اورجینال به سرعت به یک راز مبهم تبدیل شد و علیرغم اینکه اکنون قیمت آن ۱۰۰ میلیون دلار برآورد میشود، اما معلوم نیست که کجاست و چه کسی آن را در اختیار دارد.
نسخه جدید La Voiture Noire یک نسخه ویژه بر اساس Chiron است، اما طراحی فضای بیرونی آن کاملاً تغییر کرده و در این موضوع از خودروهای کلاسیک دهه ۳۰ الهام گرفته شده است.
مشخص نیست که این خودرو متعلق به کیست، اما در سال ۲۰۲۲ در حالی که یک پلاک سوییسی داشت دیده شد و از آن زمان تاکنون بارها در زوریخ دیده شده است. نسخه اورجینال این خودرو از زمان ناپدید شدنش در جنگ جهانی دوم دیگر دیده نشده است، اگر چه تصاویر جعلی زیادی از آن و همچنین ادعاهایی در مورد دیده شدنش منتشر شده است.