bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۳۳۴۳۰

اتوبوس‌های داخلی نیامده خراب شدند

اتوبوس‌های داخلی نیامده خراب شدند
درحالی‌که وزیر صمت معتقد است در «تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم»، رئیس شورای شهر تهران می‌گوید که «بهترین کارخانه‌ داخلی گفته که ۵۰ اتوبوس تحویل می‌دهد.»
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

«۱۵۰ اتوبوس نو نیامده خراب شده و به پارکینگ منتقل شدند.» این‌ها را نائب رئیس شورای شهر تهران پرویز سروری می‌گوید.

به گزارش فارس، فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی و نبود اتوبوس و واگن باعث شده که بیش از ۶۰ درصد مردم از خودروی شخصی استفاده کنند. تهران نیازمند ۸ هزار اتوبوس جدید است و رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران می‌گوید که «بهترین کارخانه داخلی گفتند که ۵۰ اتوبوس تحویل می‌دهد» و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد است.

سال گذشته شهرداری تهران برای رفع کمبود‌ها قراردادی با چین در خصوص خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۷۹۱ دستگاه واگن، ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسکلیت و ... بست و همچنین با خودروسازان داخلی هم قرارداد‌هایی منعقد کرد، اما به گفته مدیران شهری خودروسازان به وعده خود عمل نکرده و تعدادی از قرارداد‌ها لغو شد.

در حال حاضر در تهران ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس فعال وجود دارد. صف‌های طولانی در ساعات پیک و همچنین ازدحام جمعیت باعث بروز مشکل شده است و به گفته برخی از شهروندان جای سوزن انداختن در اتوبوس نیست و فشار قبر را در یک سفر درون شهری تجربه می‌کنیم.

قرار است در سال جاری بخش اول اتوبوس و واگن وارد شود و تعدادی تاکسی برقی هم بعد از پلاک گذاری وارد خطوط شوند، اما موانع و حواشی ایجاد شده و به گفته شهردار تهران «عده‌ای نمی‌خواهند کار انجام شود»، اما ما ادامه می‌دهیم.

کمبود ناوگان فقط مختص تهران نیست بلکه سایر کلان شهر‌ها هم در این زمینه معضلاتی دارند و سال‌هاست که اتوبوس و واگن به مقدار مورد نیاز تزریق نشده است.

در حالی که وزیر صمت عباس علی‌آبادی می‌گوید که در «تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم» و گاهی به بهانه تامین مالی و گاهی به بهانه زمان اینکه خودرو فوری مورد نیاز است واردات انجام می‌شود. رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران هم می‌گوید که بیش از ۱۰ سال است خط تولید اتوبوس در داخل تعطیل شده و تا این خط راه‌اندازی شود زمان‌بر خواهد بود «هرچند معتقدم اگر می‌خواستند، می‌توانستند تولید کنند.»

کارشناسان معتقدند که مهمترین راه‌کار برای رفع آلودگی هوا و ترافیک در تهران توسعه حمل ونقل عمومی و اجرای قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۶ است که وظایف همه دستگاه‌ها را مشخص کرده است، اما در این ۷ سال قانون به درستی اجرا نشده و «سالانه بیش از ۴۰۰۰ تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.»

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین