bato-adv
bato-adv

توافق ایران و روسیه برای قرارداد اجرایی راه آهن رشت- آستارا

توافق ایران و روسیه برای قرارداد اجرایی راه آهن رشت- آستارا

وزیر راه و شهرسازی، گفت: در تمام مذاکرات منطقه‌ای و در راس کمیسیون‌های مشترک مشوق‌ها برای تردد کالا و ترانزیت مطرح است.

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

مهرداد بذرپاش اظهار داشت: در راستای اجرای قرارداد راه‌آهن رشت- آستارا علمیات تملک زمین در حال انجام است و توافق قرارداد اجرایی انجام شده‌است. البته باید توجه داشت بروکراسی‌هایی هم در داخل ایران و هم در روسیه وجود دارد، اما دو کشور در سطح کشور برای اجرای این پروژه کاملا مصمم هستیم و زمین‌های مورد نیاز هم در حال تملک است.

به گزارش ایلنا، وی در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه باید اقدامات توسعه‌ای در بخش زیرساخت‌ها در بخش ترانزیت و جابه جایی کالا با هدف صادرات و واردات نشان داده شود، اظهار داشت: هر چقدر بتوانیم کالا را از سمت جاده به ریل منتقل کنیم، ثمرات شایان این اقدام نصیب کشور می‌شود. با تحقق این هدف ایمنی جاده‌ها افزایش پیدا می‌کند و امروز یکی از مهمترین هدف ما کاهش تصادفات جاده‌ای و جانباختگان است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی جابه جایی کالا از سمت جاده به ریل است چراکه بخش عمده تصادفات به دلیل خودرو‌های تجاری است، اما اجرای این اقدام نیاز به مشوقاتی دارد از جمله اینکه باید سرعت تردد از مسیر ریلی افزایش یابد و برای تحقق این موضوع با توجه به منابع محدود چاره‌ای جز ورود بخش خصوصی نداریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مکانیزم تشویقی برای انتقال بار از جاده به ریل در حال انجام و اجرا است و در ماه‌های آینده اخبار خوبی در این باره اعلام می‌شود، گفت: در بخش توسعه ناوگان متعلق به بخش خصوصی تدارکات خوبی دیدیم و در حوزه واگن‌های مسافری پیشنهاد ورود ۵٠٠ واگن را داده‌اقم که البته توقع ما بیشتر از این اعداد است. در بخش واگن باری با بحرانی مواجه نیستم و تعداد قابل توجهی در این بخش وجود دارد، اما این عدد هنوز کافی نیست.

بذرپاش افزود: در حوزه لوکوموتیو بخش باری سیاست این است که این ناوگان به بخش خصوصی واگذار شود که البته لوکوموتیو بخش باری که سودده است برای بخش خصوصی جذاب‌تر است و تا پایان امسال بخش از لوکوموتیو بخش باری به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، اما در بخش مسافری از آنجایی که لوکوموتیو این بخش سودده نیست جذابیت آن برای بخش خصوصی کمتر است و ما در بخش بلیت قطار نقطه وسط را در نظر گرفتیم تا هم که شرکت‌ها ضرر نکنند و هم مردم که مشتری است بخش هستند فشاری را متحمل نشوند.

وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت انعقاد قرارداد اجرایی راه‌آهن رشت - آستارا که قرار بود که اوایل سال میلادی منعقد شود، تاکید کرد: در راستای اجرای قرارداد راه‌آهن رشت- آستارا علمیات تملک زمین در حال انجام است و توافق قرارداد اجرایی انجام شده‌است. البته باید توجه داشت بروکراسی‌هایی هم در داخل ایران و هم در روسیه وجود دارد، اما دو کشور در سطح کشور برای اجرای این پروژه کاملا مصمم هستیم و زمین‌های مورد نیاز هم در حال تملک است.

وی با بیان اینکه روس‌ها برای مسیر این راه‌آهن مطالعات ژئوتکنیک را در حال انجام دارد و گفت: گمانه برای مسیر در ۵٠ نقطه انجام شده‌است و روس‌ها نقاط دیگری را هم مطرح کرده‌اند.

بذرپاش با اشاره به رشد ترانزیت جاده‌ای و ریلی اظهار داشت: در سال گذشته ترانزیت جاده‌ای بیش از ۵٨ درصد رشد داشت و این مسیر رشد ترانزیت را با سرعت بیشتر در سال جاری پیش می‌بریم. در سفر اخیر استانی به مازندران اعلام شد که تخلیه و بارگیری کالا در بنادر امیر آباد و نوشهر بیش از ۴۵ درصد افزایش داشت و همزمان توسعه ترانزیت باید زیرساخت‌های حمل و نقل هم توسعه پیدا کند. در سفر روسیه وزیر راه آهن روسیه اعلام کرد که زمان سرعت به بندر عباس کاهش قابل توجهی داشته است.

وی تاکید کرد: در بحث ترانزیت موضوع زمان سیر کالا بسیار مهم است که هنوز زمان سیر کالا از مسیر ایران زیاد است و باید کاهش پیدا کند. البته خبر خوب این است که زمان سیر کالا در کریدورشمال-جنوب تا یک سوم کاهش پیدا کرده و همین روند را در سال ١۴٠٣ ادامه می‌دهیم. از دیگر اقدامات این است که باید خطوط تک خطه، دو خطه شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در تمام مذاکرات منطقه‌ای و در راس کمیسیون‌های مشترک مشوق‌ها برای تردد کالا و ترانزیت مطرح است و نتیجه این اقدامات را در میزان رشد عبور کالا از مسیر ایران می‌بینیم.

bato-adv
bato-adv
bato-adv