bato-adv
کد خبر: ۷۴۵۹۳۵

هفته حیثیتی تیم ملی والیبال ایران

هفته حیثیتی تیم ملی والیبال ایران
ایران در افتی محسوس و حالا آزاردهنده، تک‌تک بازی‌هایش در این تورنمنت را باخته و در کارنامه‌اش هشت شکست از هشت بازی دارد. این نتایج جایگاه عجیبی هم برای والیبال ایران در بین ۱۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها به وجود آورده که عنوان نگران‌کننده شانزدهمی است!
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۹ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

تیم ملی والیبال ایران در هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، فردا، از حوالی ظهر، در نهمین مسابقه‌اش در این تورنمنت در شهر مانیل فیلیپین به مصاف آمریکا خواهد رفت. بدون درنظرگرفتن حساسیت‌های همیشگی که در این‌جور مسابقات برای ایرانی‌ها وجود دارد، هفته سوم برای والیبال ایران حسابی حیثیتی شده و هر ست آن اهمیت خاصی پیدا کرده است.

دلیلش واضح است؛ ایران در افتی محسوس و حالا آزاردهنده، تک‌تک بازی‌هایش در این تورنمنت را باخته و در کارنامه‌اش هشت شکست از هشت بازی دارد. این نتایج جایگاه عجیبی هم برای والیبال ایران در بین ۱۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها به وجود آورده که عنوان نگران‌کننده شانزدهمی است! حالا مسئله بسیار ساده است؛ بازیکنان و کادر فنی تیم ملی ایران برای فرار از یک آبروریزی بزرگ هم که شده باید در هفته سوم، هرطور شده، یکی دو برد به دست بیاورند تا از قعر جدول فاصله بگیرند یا حداقل اینکه برای یک بار هم که شده در لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ طعم بردن را بچشند.

در هفته دوم این تورنمنت، انتظار می‌رفت بازیکنان ایران از سد دو تیم بلغارستان و ترکیه که مثل ایران شرایط چندان خوبی نداشتند، عبور کنند، ولی در نمایشی بحث‌برانگیز، ایران هر دو تقابلش برابر این تیم‌ها را هم واگذار کرد تا حالا تنها تیمی در این مسابقات باشد که جلوی تعداد بردهایش عدد صفر گنجانده شده است.

روی کاغذ، کار تیم ملی در این هفته، از دو هفته دیگر ساده‌تر است چراکه با سه تیم از چهار تیمی قرار است بازی کند که در نیمه پایین جدول حضور دارند. آمریکا اولین حریف ایران است که آن‌ها هم در این دوره از تورنمنت چندان سر حال نشان نداده و از دیدار‌های قبلی با ثبت سه برد و ۹ امتیاز در رده دوازدهم قرار گرفته‌اند. البته که آن‌ها هم در این هفته با قدرت بیشتری به میدان خواهند رفت تا شانسی برای حضور در جمع هشت تیم برتر داشته باشند.

به غیر از آمریکا، ایران به ترتیب با هلند، فرانسه و آلمان هم بازی خواهد کرد که فقط فرانسه در جمع بالانشینان دیده می‌شود. هلند پایین‌تر از آمریکا در جدول ۱۶ تیمی در رده سیزدهم ایستاده و آلمان هم در عملکردی مشابه با آمریکا و فقط به دلیل کسب امتیازات بهتر، یک پله بالاتر از آمریکا در رده یازدهم قرار گرفته است.

طبیعی است که با توجه به جایگاه رقبا، ایران شانس کسب اولین برد در این هفته را داشته باشد، ولی مسئله اینجاست که شرایط روحی و تاکتیکی تیم ملی والیبال ایران به قدری آشفته شده که خودباوری لازم نزد بازیکنان وجود ندارد. اوج این اتفاق را می‌توان در هفته دوم دید که ایران روی کاغذ کار سختی مقابل ترکیه‌ای که هیچ بردی در این مسابقات به دست نیاورده بود، نداشت، ولی در عملکردی بحث‌برانگیز، با شکست مقابل آنها، ترکیه را از بحران درآورد. اگرچه فدراسیون والیبال در همین تورنمنت تصمیم گرفت موتا پائز، سرمربی فرانسوی – برزیلی، تیم ملی را اخراج کند و با جایگزین‌کردن پیمان اکبری، شوکی به تیم ملی دهد، ولی این شوک منجر به کسب برد نشد.

حالا پیمان اکبری، سرمربی جدید تیم ملی ایران، وظیفه دارد تا در این هفته حیثیتی، تیم ایران را از وضعیت وحشتناکی که در آن گیر کرده، نجات دهد. او یکی دو روز گذشته در بین صحبت‌هایی که داشته به این مورد اشاره کرده که باید کاری کند تا تماشاگران از بازی تیم ملی ایران لذت ببرند. «طی دو هفته اول لیگ ملت‌ها شرایط خوبی نداشتیم و نتیجه خوبی نگرفتیم. در این راستا فدراسیون والیبال تصمیم گرفت سرمربی را تغییر دهد و در این شرایط سخت مسئولیت ادامه مسابقات به من سپرده شد. من هم به عنوان یک ایرانی وظیفه دارم در این شرایط سخت در خدمت خانواده والیبال و بچه‌های تیم ملی ایران باشم. پنج، شش روز زمان داشتیم ریکاوری کنیم و کار فنی انجام دهیم؛ بنابراین سعی کردیم نقاط ضعف و قوت انفرادی و تیمی را که در هشت دیدار گذشته داشتیم، به بازیکنان نشان دهیم تا در هفته آخر نقاط ضعف را به حداقل برسانیم و عملکرد خوبی داشته باشیم. بازیکنانم همه آماده هستند که رقابتی را به نمایش بگذارند که خودشان و مردم ایران را راضی کند».

اکبری با اشاره به ارزیابی خود از دیدار با تیم آمریکا هم که قرار است فردا برگزار شود گفت: «آن‌ها تیم خوبی هستند. تلاش کردیم در چند روز گذشته آمار و اطلاعاتی از این تیم به بازیکنان بدهیم و آنالیزی از نقاط ضعف و قوت‌شان داشتیم تا بازیکنانم با آمادگی و شناخت بیشتری در این رقابت ظاهر شوند. قطعا دیدار سختی برای هر دو تیم است، اما امیدوارم برنده این دیدار تیم ملی والیبال ایران باشد».

شیب سقوط والیبال ایران فقط مربوط به این دوره نمی‌شود؛ ایران در سال‌های اخیر خودش را تبدیل به یکی از قدرت‌های والیبال دنیا کرد، ولی تصمیم عجیب محمدرضا داورزنی، رئیس سابق، مبنی بر استخدام مربی ایرانی به جای سرمربی مطرح و حساب پس‌داده خارجی، باعث شد تا والیبال ایران تنزل عجیبی پیدا کند و این روز‌ها در رنکینگ جهانی هم حسابی افت داشته باشد.

والیبال در شرایطی پا به لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ گذاشته بود که عده‌ای با خوش‌خیالی تصور می‌کردند این تیم شانس گرفتن سهمیه المپیک را هم دارد، ولی نمایش تیم ملی در بازی‌های نخست نشان داد که دستیابی به این موضوع چندان ساده نیست. ایران، هم سهمیه المپیک را از دست داد و هم اینکه در کسب برد، ضعیف ظاهر شد. این موارد در شرایطی حاصل شده که حالا میلاد عبادی‌پور، کاپیتان تیم ملی ایران می‌گوید کار والیبال ایران در این دوره از رقابت‌ها هنوز تمام نشده است. «امیدوارم که مسابقات را خوب به پایان برسانیم. این موضوع برایمان خیلی مهم و خوب است که مسابقات را خوب به پایان برسانیم. می‌دانیم که شانسی برای حضور در بازی‌های المپیک یا حتی حضور در مرحله نهایی نداریم. اما مسابقات برای تیم ایران تمام نشده است. در هفته پایانی تمام تلاشمان را انجام خواهیم داد. امیدوارم کاری خوب را انجام دهیم و بتوانیم بهترین کیفیت خودمان را به‌خصوص مقابل طرفداران فیلیپینی حاضر در سالن مسابقات به نمایش بگذاریم».

برنامه دیدار‌های تیم ملی والیبال ایران در هفته سوم لیگ ملت‌ها به قرار زیر است:

چهارشنبه ۳۰ خرداد: ایران – آمریکا؛ ساعت ۱۴:۳۰

پنجشنبه ۳۱ خرداد: ایران – هلند؛ ساعت ۱۰:۳۰

جمعه یکم تیر: ایران – فرانسه؛ ساعت ۶:۳۰

یکشنبه سوم تیر: ایران – آلمان؛ ساعت ۶:۳۰

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین