bato-adv
کد خبر: ۷۴۹۵۳۲
حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با فرارو مطرح کرد:

برگ برنده دور دوم انتخابات «آراء مردد» و «آراء خاکستری» است/ آراء قالیباف در هر ۲ سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد

برگ برنده دور دوم انتخابات «آراء مردد» و «آراء خاکستری» است/ آراء قالیباف در هر ۲ سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
برخی از این افرادی که در ستاد آقای پزشکیان بودند به جای این که رای جمع کنند و افکار عمومی را برای مشارکت قانع کنند، در ستاد حاضر شده و درحال رقابت برای به دست آوردن منصب در دولت بعدی بودند. در طرف مقابل و درباره آقای جلیلی، شرایط این گونه بود که، از ساعت ۴ بعدازظهر نیرو‌های نزدیک به آقای جلیلی با طرح این موضوع که آراء قالیباف از جلیلی عقب مانده است، سعی کردند بخشی از آراء آقای قالیباف را به سمت خودشان سوق داده و رقابت را دو قطبی کنند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۹ - ۰۹ تير ۱۴۰۳

فرارو- پرونده دور اول انتخابات ریاست جمهوری با مجموع حدودی ۲۴ میلیون رای برابر با حدود ۴۰ درصد از آراء بسته شد و قرار است به زودی دور دوم انتخابات برگزار شود. ساعاتی کوتاه پس از اعلام آراء کاندیدا‌های شرکت کننده در انتخابات، دو کاندیدای انصرافی، از هواداران خود درخواست کردند به جلیلی رای دهند.

به گزارش فرارو، قالیباف نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «بدلیل نگرانی از برخی اطرافیان آقای پزشکیان، از همه نیرو‌های انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.»

با همه این ها، نرخ مشارکت ۴۰ درصدی انتخابات در شرایطی ثبت شده که نرخ مشارکت در انتخابات سال ۱۴۰۰، حدود ۴۸ درصد اعلام شده بود. با توجه به این شرایط پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که در دور دوم انتخابات با چه احتمالاتی رو به رو خواهیم بود و نتیجه چه خواهد شد؟ فرارو در راستای پاسخ دهی به این پرسش‌ها با حشمت الله فلاحت پیشه، تحلیلگر ارشد سیاسی و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفتگو کرده است:

حشمت الله فلاحت پیشه به فرارو گفت: «انتخابات دوره دوم، یک پدیده دارد که «آراء مردد» و «آراء خاکستری» است. آرایی که هنوز پای صندوق رای نیامده اند. البته قهر مردم پدیده‌ای نیست که بتواند در عرض چند روز باقی مانده به انتخابات به راحتی حل شود و فقط لطف همیشگی مردم می‌تواند یک بار دیگر آنان را پای صندوق بکشاند. به هر حال این قهر حاصل سال‌ها دروغ‌های انتخاباتی و شعار‌های بدون عمل و نادیده گرفتن درخواست‌های مردم و ناکارمدی‌ها است. به هر حال نتیجه همه این‌ها همین شد که میبینیم میزان مشارکت مردم آن چنان نشد که در فضای مجازی انتظار وجود داشت. به همین دلیل معتقدم که اگر اکنون نگاهی به چینش آراء داشته باشیم، هر یک از کاندیدا‌ها سبد رای خود را خواهند داشت. درباره آراء آقای قالیباف معتقدم هم در سبد آقای جلیلی و هم در سبد آقای پزشکیان ریخته می‌شود.»

وی افزود: «برگ برنده، همان آراء خاکستری خواهند بود که در دور نخست انتخابات شرکت نکردند و کاندیدا‌ها برای جلب نظر آنان در دور دوم باید تلاش کنند. بخش دوم، افرادی هستند که توسط کاندیدا‌ها و مباحث انتقادی آن‌ها قانع نشده اند و در نتیجه به دنبال برنامه‌ای هستند که قانع کننده باشد. اگر آقای پزشکیان قصد دارد آراء اینچنین را جذب کند باید در قسمت دوم، برنامه‌هایی را با عنایت به اصناف و گروه‌های هدف ارائه دهد تا بتواند افراد را قانع کند که در دور دوم به ایشان رای دهند.»

این تحلیلگر ارشد سیاسی در ادامه گفت: «یکی از ضعف‌های موجود در ارائه برنامه از سوی کاندیدا‌ها را می‌توان به عدم توازن بین آن‌ها مرتبط دانست. عمدتا در مناظره‌ها شاهد عدم توازن بودیم و همین عدم توازن عملا فضا را تخریب می‌کرد و به سمت انتقاد و چالش می‌کشاند. با این وجود معتقدم در مناظره‌ها و تبلیغات آینده طرفین باید برنامه‌های خود را شفاف‌تر بیان کنند. اما این فقط یک بخش ماجراست، قسمت دیگر این است که من معتقدم اگر اصلاح طلبان و آقای پزشکیان قصد پیروزی دارند، باید نقطه ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل کنند. در حال حاضر نوعی تفکر «سلبریتی گونه» در ستاد آقای پزشکیان حاکم است و این نوع تفکر، زحمات افرادی را به هدر می‌داد که در طول روز‌های گذشته، در میدان حاضر شده و مشغول اقناع افکار عمومی برای رای دهی بودند.»

وی افزود: «برخی از این افرادی که در ستاد آقای پزشکیان بودند به جای این که رای جمع کنند و افکار عمومی را برای مشارکت قانع کنند، در ستاد حاضر شده و درحال رقابت برای به دست آوردن منصب در دولت بعدی بودند. در طرف مقابل و درباره آقای جلیلی، شرایط این گونه بود که، از ساعت ۴ بعدازظهر نیرو‌های نزدیک به آقای جلیلی با طرح این موضوع که آراء قالیباف از جلیلی عقب مانده است، سعی کردند بخشی از آراء آقای قالیباف را به سمت خودشان سوق داده و رقابت را دو قطبی کنند.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت: «بنابراین معتقدم در رقابت دور دوم، فقط با شعار‌های کلی نمی‌توان مردم را پای صندوق‌ها آورد، در ثانی تجربه نشان داده که مردم جذب سلبریتی‌های سیاسی نمی‌شوند بلکه جذب افرادی می‌شوند که دغدغه‌های ذهنی آن‌ها را مطرح می‌کنند. سالهاست فضای ذهنی مردم با مسئولان، متفاوت است؛ بنابراین اگر احساس کنند همان مسئولان سابق قرار است سر کار بیایند، چندان جذب نمی‌شوند. در انتخابات آینده نحوه ارائه برنامه می‌تواند در جذب آراء موثر باشد. درباره آراء آقای قالیباف، همانطور که گفتم حدس می‌زنم بین هر دو کاندیدای دور دوم توزیع خواهد شد، اما در نهایت رقابت طرفین روی آراء خاکستری خواهد بود. آراء خاکستری تعیین کننده خواهند بود.»

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین