bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۵۶۷۱۰

حادثه در شهربازی دریاچه چیتگر؛ چه کسی مسئول است؟

حادثه در شهربازی دریاچه چیتگر؛ چه کسی مسئول است؟

اواخر هفته گذشته بود که وقوع حادثه برای یکی از دستگاه‌های بازی در مجموعه دریاچه چیتگر بار دیگر توجه به ایمنی شهرهای بازی را مورد توجه قرار داد، اما متولی ایمنی شهرهای بازی کدام دستگاه‌ها هستند و چگونه می‌توان از وقوع حوادث مشابه در شهرهای بازی جلوگیری کرد؟

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

چهارشنبه شب هفته گذشته، گیرکردن یکی از وسایل تفریحی شهربازی دریاچه چیتگر و در ارتفاع ماندن ۱۵ شهروند تهرانی خبرساز شد. خوشبختانه این حادثه مصدومی نداشت و تمام سرنشینان اسکیت یو این شهربازی، با استفاده از نردبام هیدرولیکی آتش نشانی نجات یافتند.

به گزارش ایسنا، اما سوال اینجاست که بررسی ایمنی وسایل برقی شهربازی با کدام نهاد است و در این حادثه که ممکن بود به فاجعه ختم شود؛ چه کسی مسئول است؟

شهرداری مسئول ایمنی شهربازی هاست

حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره ایمنی شهربازی‌ها گفت: در سراسر کشور، ۴۵۷ شهر داریم که هر کدام از این شهر‌ها چندین شهربازی دارند و از آنجایی که تعداد این مراکز بالاست، مسائل مربوط به ایمنی آن‌ها در خود شهر‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در شهر‌های تهران، اصفهان و مشهد بیش از ۵۵ شهربازی فعال هستند که به صورت شهری این مسائل بررسی می‌شود.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: متولی امور ایمنی شهربازی‌ها در سراسر کشور، شهرداری‌های هر شهر هستند، اما سالانه گزارشی به سازمان مدیریت بحران به صورت کلی ارسال می‌کنند.

ایمنی شهربازی‌ها بسیار قابل مهم است

سرویس‌کاران شهربازی‌ها باید در محل حاضر باشند

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز درباره ایمنی شهربازی‌ها گفت: وسایل شهربازی‌ها حتما باید ایمن و استاندارد باشد و از نهاد‌های مربوطه مجوز ایمنی داشته باشند. هراز چندگاهی نیز تمام دستگاه‌ها باید سرویس شوند و چک لیست‌های مربوط به ایمنی آن‌ها باید مورد بازرسی مجدد قرار گیرد.

وی افزود: در این میان وسایلی که مردم را به ارتفاع برده یا حالت چرخشی و ... دارند، باید از ایمنی بالایی برخوردار باشند؛ زیرا اگر اتفاقی رخ دهد عملیات نجات در این شرایط بسیار سخت‌تر است. متاسفانه در برخی شهربازی‌ها شاهد هستیم که، چون محیط کوچک است، وسایل بزرگ را در فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار می‌دهند که این مسئله بسیار خطرناک است و باعث می‌شود در شرایط بحرانی انجام عملیات نجات، سخت شود.

ملکی گفت: در مجموع وسایلی که برای تفریح مردم استفاده می‌شوند و در ارتفاع نیز قرار می‌گیرند باید دارای بهترین شرایط ایمنی و استاندارد باشند تا جان افراد به خطر نیفتد. سرویس کاران مجرب این وسایل باید به صورت حضوری در این مجموعه حضور پیدا کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانند سریع اقدام کرده و مشکل را رفع کنند. همچنین باید نسبت به چک کردن این وسایل اقدام کنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: مدیریت شهربازی‌ها اکثرا در شهر تهران به پیمانکاران سپرده می‌شود و این افراد در برخی مواقع برای اینکه هزینه کمتری صرف کنند؛ در بررسی‌های دوره و تعویض قطعات کوتاهی می‌کنند که این مسائل می‌تواند بسیار خطرناک باشد به همین دلیل شهرداری باید نظارت خود از این شهربازی‌هایی که تعدادشان کم نیست را جدی بگیرد.

ملکی گفت که حادثه اسکیت یو در دریاچه چیتگر این بار به خیر گذشت و خوشبختانه این حادثه مصدومی نداشت، اما باید در این باره با جدیت برخورد شود.

شهربازی چیتگر مجوز ایمنی داشت

سید سجاد موسوی، سرپرست دبیرخانه HSE شهر تهران نیز با اشاره به ایمنی شهربازی‌ها گفت: بازرسی و نظارت بر ایمنی شهربازی‌ها، یکی از وظایف شهرداری‌ها است. به اینصورت که به صورت سالیانه تمام شهربازی‌ها باید برای وسایل تفریحی خود مجوز ایمنی دریافت کنند به این منظور که این دستگاه سالم است و اجازه فعالیت دارد. این گواهینامه‌ها یک سال اعتبار دارند.

وی با اشاره به نظارت‌های مستمر افزود: همچنین هر سه ماه یک بار، شهرداری‌ها از این مراکز بازرسی می‌کنند و مجددا برای آن‌ها گواهی تائید ایمنی صادر می‌شود.

موسوی درباره مالکیت این شهربازی‌ها گفت: شهرداری به عنوان مسئول شهر مالک شهربازی هاست، اما این مراکز را به پیمانکاران برای فعالیت اجاره می‌دهد، اما روی عملکرد آن‌ها قطعا نظارت دارد.

سرپرست دبیرخانه HSE شهر تهران، با اشاره به حادثه روز چهارشنبه هفته گذشته در شهربازی دریاچه چیتگر ادامه داد: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد این روند قانونی برای تمام دستگاه‌های این شهربازی انجام شده است. گواهینامه ایمنی این شهربازی ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ صادر شده و اعتبار یک ساله دارد. همچنین تاریخ آخرین بازدید دوره‌ای از دستگاه اسکیت یو که دچار حادثه شده بود نیز مربوط به خردادماه امسال است که این بازدید‌ها نیز سه ماهه هستند.

موسوی گفت: در تمام این بازرسی‌ها و روند‌های دریافت تائیدیه ایمنی نیز، هیچ کدام از قطعات دستگاه هیچ مشکلی نداشتند و آن‌ها سالم بوده‌اند که مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. بر همین اساس، شهرداری وظیفه خود را نسبت به نظارت بر ایمنی این شهربازی به درستی انجام داده است و در این باره قصوری وجود ندارد.

سرپرست دبیرخانه HSE شهر تهران اظهار کرد: بر اساس گفته کارشناسان ایمنی، همین بازدید‌های دوره‌ای باعث شده که این حادثه گیرکردن ترمز این دستگاه، به فاجعه‌ای بزرگ با تلفات انسانی همراه نشده است.

گرچه حادثه اخیری که در شهربازی دریاچه چیتگر رخ داده به خیر گذشت، اما افکار عمومی همچنان حادثه‌ای را که چندین سال پیش در شهربازی پارک ارم رخ داد از خاطر نبرده‌است. حوادث این‌چنینی آن هم در فصل تابستان که زمان بیشترین مراجعه به شهر‌های بازی است، نشان می‌دهد که نظارت بر ایمنی شهر‌های بازی امر مهمی است که به هیچ عنوان نباید پشت گوش انداخته شود.

bato-adv
bato-adv
bato-adv