bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۵۶۹۲۹

کودتایی «بی خون و خونریزی» علیه بایدن

کودتایی «بی خون و خونریزی» علیه بایدن
ترامپ و زوج انتخاباتی او «جی. دی ونس» هم دموکرات‌ها را به به راه‌انداختن یک کودتای بی خون و خونریزی متهم کرده و اعلام کرده بودند که بایدن را مجبور کرده‌اند تا از ادامه این مسیر انصراف دهد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

نیویورک پست از فشار مقامات ارشد دموکرات بر بایدن برای کناره‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری با تهدید او به استفاده از متمم بیست و پنجم قانون اساسی ایالات متحده، خبر داده است.

به گزارش فارس، نیویورک پست به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که مقامات ارشد حزب دموکرات، بایدن را تهدید کرده‌اند که در صورت‌عدم کناره‌گیری از انتخابات، با استفاده از متمم بیست و پنج قانون اساسی آمریکا مانع ادامه حضور او در پست ریاست جمهوری آمریکا خواهند شد.

این روزنامه همچنین تصریح کرده است که حضور بایدن در مناظره ماه گذشته با ترامپ که بعدها به کابوسی برای بایدن تبدیل شد؛ هم بخشی از سناریوی دموکرات‌ها برای کنارزدن بایدن بوده است. مناظره ترامپ و بایدن ماه‌ها زودتر از زمان همیشگی چنین مناظره‌هایی برگزار شد. قوانین و جزئیات آن هم توسط تیم بایدن ترتیب داده شده بود.

یکی از منابع آگاه تصریح کرده است که مناظره یک برنامه از پیش تعیین شده بود تا دموکرات‌ها را قانع کنند که بایدن دیگر نمی‌تواند به‌عنوان رئیس‌جمهور ایفای نقش کند.

متمم بیست و پنجم قانون اساسی ایالات متحده، به معاون رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد که در صورت ناتوانی رئیس‌جمهور در انجام وظایف خود به دلایلی مانند مشکلات جسمی یا روحی؛ جای وی را بگیرد. بر اساس بند ۴ این متمم، درصورتی‌که معاون رئیس‌جمهور و اکثریت هیئت دولت (۱۵ وزیر اصلی کابینه) در مورد بی‌کفایتی رئیس‌جمهور هم نظر باشند؛ می‌توانند او را ناتوان از انجام وظایف اعلام کنند و معاون اول رئیس‌جمهور جایگزین او خواهد شد.

«کودتا کامل شد»، این جمله‌ای است که پل گوسار، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در پست خود در فضاهای مجازی به اشتراک گذاشته است و گمانه‌زنی‌ها در مورد اعمال فشار بر بایدن برای کناره‌گیری را افزایش داده است.

کناره‌گیری بایدن از ریاست جمهوری تنها با به‌اشتراک‌گذاری یک پست در شبکه اجتماعی ایکس و سپس انتشار الکترونیکی بیانیه، تردیدهای بسیاری را در مورد صحت امضای بایدن و همچنین فشارها بر بایدن برای کناره‌گیری ایجاد کرده بود.

علاوه بر این، عدم انتشار یک ویدئو توسط بایدن که انصراف او را از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی نشان دهد به‌اضافه‌عدم حضور او در انظار عمومی، حتی گمانه‌زنی‌ها در مورد مرگ او را هم افزایش داده بود.

«مایکل جانسون»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ضمن تأیید اعمال فشار بر بایدن، در پستی در صفحه شخصی خود در ایکس نوشته است: «حزب دموکرات، نامزد خود را مجبور به کناره‌گیری کرده‌اند».

پیش‌ازاین، ترامپ و زوج انتخاباتی او «جی. دی ونس» هم دموکرات‌ها را به به راه‌انداختن یک کودتای بی‌خون و خونریزی متهم کرده و اعلام کرده بودند که بایدن را مجبور کرده‌اند تا از ادامه این مسیر انصراف دهد.

جمهوری‌خواهان، باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا را عامل اصلی این فشارها اعلام کرده‌اند. سناتور «تام کاتن» در پستی نوشته است: «جو بایدن با کودتای نانسی پلوسی و باراک اوباما و همچنین حامیان مالی هالیوود، تسلیم شده است». وی تصریح کرده است که حزب دموکرات، نظر رأی‌دهندگان دموکرات را نادیده گرفته است.

ونس، زوج انتخاباتی ترامپ نیز با اشاره به اعمال فشار دموکرات‌ها بر بایدن برای کناره‌گیری با تهدید او به استفاده از متمم بیست و پنج قانون اساسی آمریکا، تأکید کرده است که اگر بایدن برای حضور در انتخابات مناسب نیست؛ پس هم اکنون هم از لحاظ روانی، برای حضور به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا توانایی لازم را ندارد.

دموکرات‌ها در واکنش به این ادعاها، جایگزینی یک نماینده با دیگری را نشانه دموکراسی دانسته و در مقابل، با یادآوری حادثه شورش به کنگره آمریکا، ممانعت از شمردن آرا و حمله به کنگره آمریکا را نشانه کودتا دانسته‌اند.

برخی فعالان رسانه‌ای از جمله «کایل بکر»، روزنامه‌نگار و تهیه‌کننده سابق فاکس نیوز، دموکراسی حزب دموکرات را زیر سؤال برده‌اند. بکر، در پستی با به ریشخند گرفتن حزب دموکرات، اذعان کرده است که «چگونه از دموکراسی خود لذت می‌برید، دموکرات‌ها؟». وی همچنین به کودتا از داخل توسط نانسی پلوسی تأکید و او را طراح کودتا معرفی کرده است.

رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده، شامگاه یکشنبه انصراف خود از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی را اعلام و از کامالا هریس، معاون اول خود حمایت کرده بود. این در حالی است که از چند روز قبل از آن، کاخ سفید از ابتلای بایدن به کرونا خبر داده بود. وی در کمپین کامالا هریس نیز به‌صورت تلفنی حضور پیدا کرده است. عدم حضور بایدن در انظار از هفدهم ژوئیه یعنی قریب به یک هفته، به یک شوخی در برخی رسانه‌ها تبدیل شده و حتی با انتشار عکس او، این رئیس‌جمهور را «گمشده» معرفی کرده‌اند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین