bato-adv
bato-adv
بیم و امید‌ها در کمپین دموکرات‌ها:

آیا به راستی کامالا هریس شانسی برای پیروزی در انتخابات دارد؟

آیا به راستی کامالا هریس شانسی برای پیروزی در انتخابات دارد؟
دموکرات‌ها ناچار شده اند برای تصمیم گیری سریع و برای جلوگیری از تفرق در حزب دموکرات، کامالا هریس را به سرعت حمایت کنند، به ویژه این که افرادی که جزو کاندیدا‌های احتمالی بودند و حدس زده می‌شد محبوبیت‌هایی بین رای دهندگان آمریکا دارند، به روشنی اعلام کردند تمایلی برای کاندیداتوری ندارند. از جمله این افراد می‌توان به میشل اوباما و گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا اشاره کرد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳

آیا به راستی کامالا هریس شانسی برای پیروزی در انتخابات دارد؟فرارو- جمال صدرعاملی، پژوهشگر حوزه بین‌الملل؛ حدود یک سال است که دموکرات‌ها درگیر چالش انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شده اند. از می ۲۰۲۳ تا قبل از کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات، همیشه، بایدن در نظرسنجی‌های سطح آمریکا از ترامپ حدود ۲ درصد پایین‌تر قرار داشت. هرچند این ۲ درصد آن قدر مهم نبود که بایدن در ۷ ایالت چرخشی، که برخی اوقات به دموکرات‌ها و برخی اوقات به جمهوریخواهان رای می‌دهند بین ۷ تا ۱۰ درصد از ترامپ عقب‌تر بود.

یکی از امید‌هایی که دموکرات‌ها داشتند، دادگاه‌های ترامپ بود، البته همه می‌دانستند که دادگاه‌های ترامپ، به جز یک دادگاه مرتبط با بازیگر فیلم‌های مستهجن، هیچ یک تا پیش از انتخابات ماه نوامبر به نتیجه نخواهد رسید، با این وجود به همان یک پرونده که قرار بود در ماه جولای حکم صادر کند، دل بسته بودند. بسیاری از ناظران، معتقد بودند محکومیت ترامپ در آن دادگاه می‌تواند روی افکار عمومی اثر بگذارد.

بعد از این که دادگاه عالی ایالات متحده اصل مصونیت رییس جمهوری را به صورت بخشى پذیرفت، وکلای ترامپ اعلام کردند که این حکم شامل پرونده آن هنرپیشه هم می‌شود قاضی دادگاه پذیرفت که برى بررسى بیشتر اعلام حکم را تا ماه سپتامبر به تعویق بیندازد.

اتفاق دیگری که رخ داد، این بود که در پرونده اسناد محرمانه، که طی آن ترامپ اسنادی محرمانه را در ویلای اشرافی خود در فلوریدا نگهداری می‌کرد، نیز قاضی پرونده به شکل ناگهانی و با استناد به یک بند قانون اساسی که می‌گفت دولت در انتخاب دادستان پرونده مراحل درستی را طی نکرده، را رد کرد. هر چند می‌شود این پرونده را در دادگاه تجدیدنظر مجدد به جریان انداخت، اما همین تصمیم قاضی باعث شد سرنوشت آن پرونده هم برای مدتی طولانی به تعویق بیفتد.

طبیعتا در چنین شرایطی بخش زیادی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های دونالد ترامپ به لحاظ وضعیت پرونده‌ها و دادگاه‌هایش از بین رفته و این عدم نگرانی لااقل تا دوران پس از انتخابات ادامه خواهد داشت. این در حالی است که بایدن به ویژه پس از مناظره ناموفقی که با ترامپ داشت و سپس سعی کرد در مصاحبه‌ای تا حدی سطح شکست خود در مناظره را کاهش دهد، باز هم دو اسم را اشتباه گفت و یک بار دیگر به نگرانی‌های دموکرات‌ها دامن زد و این نگرانی‌ها تا جایی پیش رفت که در نهایت بایدن با اصرار‌های خصوصی و غیرعلنی نانسی پلوسی، باراک اوباما، چاک شومر (رئیس اکثریت سنا) و برخی دیگر از یک سو و با درخواست علنی ۳۱ نماینده از رقابت‌های انتخاباتی کنار برود.

دموکرات‌ها ناچار شده اند برای تصمیم گیری سریع و برای جلوگیری از تفرق در حزب دموکرات، کامالا هریس را به سرعت حمایت کنند، به ویژه این که افرادی که جزو کاندیدا‌های احتمالی بودند و حدس زده می‌شد محبوبیت‌هایی بین رای دهندگان آمریکا دارند، به روشنی اعلام کردند تمایلی برای کاندیداتوری ندارند. از جمله این افراد می‌توان به میشل اوباما و گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا اشاره کرد. فرماندار‌های پنسیلوانیا و میشیگان نیز جزو گزینه‌های احتمالی بودند که هر دو نفر تن به این موضوع ندادند و در نهایت قبا به تن کامالا هریس دوخته شد.

به فاصله ٢٤ساعت بعد از کناره گیری بایدن و اعلام حمایت از کامالا هریس، ۲ اتفاق مهم رخ داد. اول این که در ۲۴ ساعت اول، کامالا هریس توانست ۸۱ میلیون دلار پول از هواداران جمع کند که اتفاق بسیار مهمی بود و این در حالیست که این اتفاق در بعدازظهر یکشنبه رخ داد که عملا در ایالات متحده، همه جا تعطیل بود و در شرق آمریکا نیز روز تمام شده بود.

اتفاق دوم این بود که گرچه باید در کنوانسیون حزب دموکرات در ماه آگوست رای گیری برای انتخاب نماینده واجد شرایط براى کاندیداتورى انجام می‌شد و کامالا هریس رای می‌گرفت تا بتواند به لحاظ آیین نامه‌های داخل حزب به شکل رسمی منتخب حزب شود، اما او به سرعت تا آخر روز دوشنبه به اندازه کافی رای نمایندگان حامی را کسب کرد و این دو اتفاق بسیار مهم بود. اتفاق سوم در شبکه‌های اجتماعی رخ داد. نسل Z به سرعت در شبکه‌های اجتماعی از کاملا هریس حمایت کردند.

ترامپ که دائم روى سن وسال بایدن مانور می‌داد اکنون یک شبه به مسن‌ترین کاندید ریاست جمهورى تاریخ امریکا و به سرفصل خبرى با ذکر این مشخصه تبدیل شده. خانم کامالا هریس روى بحث سقط جنین متمرکز شده که می‌تواند روى راى خانم‌ها در آمریکا اثر زیادى بگذارد و شاید در ایالات چرخشى نظر سنجى‌ها را به نفع دموکرات‌ها تغییر دهد.در نظر سنجی Reuters/lpsos که در اخر روز سه شنبه منتشر شده خانم هاریس از ترامپ با ۴۴ درصد نسبت به ۴۲ درصد پیشی گرفته که البته همه این اعداد حتما در روز‌های منتهی به انتخابات نوساناتی را تجربه خواهد کرد. اگر دموکرات‌ها با یک برنامه ریزی دقیق روی ایالت‌های چرخشی که مجموعا ۷۶ الکترال کالج رای دارند تمرکز کنند، می‌توانند به نتیجه انتخابات امیدوار باشند چرا که کامالا هریس فقط به نیمی از آراء این ایالت‌ها برای برد نیاز دارد.  بایدن در دور قبل کل ۷ ایالت را برنده شد و تنها ۷۶ رای الکترال از ترامپ بالاتر ایستاد. در حالی که کاملا هریس این بار به نصف به اضافه یک رای نیاز دارد.

حتی اگر کاملا هریس ۲ ایالتی که هر یک ۲۰ رای الکترال کالج دارند را برنده شود، یا ۳ ایالت را با مجموع ۴۰ رای الکترال به دست بیاورد می‌تواند برنده انتخابات باشد. این احتمالیست که از ذهن دور نیست مگر این که تصور کنیم اتفاقات ۲۴ ساعت ابتدایی مشمول هیجان بوده و ممکن است به مرور از تب انتخاب کامالا هریس کاسته شود. معتقدم طی ۳ هفته تا یک ماه آتی می‌توانیم درباره این که آینده انتخابات به چه سمتی می‌رود بهتر نظر بدهیم.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین