سایپا سیلک احتمالا پاتک سایپا به ریرا ایرانخودرو خواهد بود
فرارو- سایپا سیلک درحالی به تیتر سایتهای تخصصی خودرو برگشته که تاریخچه هفت ساله دارد.
به گزارش فرارو؛ تحریمهای نیمه دوم دهه ۹۰، پروژه سایپاسیتروئن در طراحی M۴۴ را متوقف کرد و حالا با همکاری چینیها قرار به عرضه محصولی با داخلیسازی ۵۰ درصدی تحتعنوان سایپا سیلک شده. سایپا سیلک هنوز جنبه رسمی ندارد، اما بهخاطر سروشکل ظاهری، از همین الان به عنوان رقیب ریرا ایرانخودرو معرفی میشود و طبق اخبار غیررسمی با پیشرانه ME۱۶ یعنی موتور شاهین پلاس پا به بازار میگذارد.
سایپا سیلک از چیزی که فکرش را میکنید، تاریخچه قدیمیتر دارد. سالهای ۹۶ و ۹۷ یعنی قبل از ماجرای تحریم ایران در نیمه دوم دهه ۹۰، چیزی تحتعنوان سیتروئن C۳-XR در یکی، دو نمایشگاه خودرو در معرض دید عموم قرار گرفت.
سایپا سیلک آن زمان با اسم سایپا M۴۴ معرفی شد و قرار به عرضه محصولی در قالب نسخه فیسلیفت سیتروئن C۳-XR بود. اما بهخاطر ماجرای تحریم، عرضه سایپا M۴۴ بهشکل موقت به دست فراموشی سپرده شد و دوباره درجریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱، شاهد رونمایی از سایپا M۴۴ بودیم.
سایپا سیلک فعلی نهایتا طبق وعده مدیران وقت وزارت صمت با همکاری شرکت سایپاسیتروئن و قراردادی که با شرکت دانگ فنگ چین حاصل شد، به صحنه برگشت و قرار به عرضه محصولی با داخلیسازی ۵۰ درصدی شد.
سایپا سیلک قرار بود نهایتا نیمه اول امسال روانه بازار شود. محمد علی تیموری مدیرعامل پیشین سایپا در ماههای ابتدایی سال گذشته از پیشرفت پروژه سایپا سیلک خبر داده بود. آنطور که تیموری گفته بود، اواخر ۱۴۰۲ یا نهایتا نیمه اول امسال باید منتظر عرضه سایپا سیلک به بازار میبودیم که خب این یکی وعده هم مثل عرضه ال ۹۰ ایرانی و شاهین پلاس و ... در موعدی غیر از تاریخ تعیین شده از سوی مدیران خودروسازی به راهی بازار میشود.
سیتروئن C۳-XR که نسخه اولیه سایپا سیلک است، در چین حدود ۱۶ هزار دلار یعنی کمتر از یک میلیارد قیمت دارد
سایپا سیلک طبق آخرین خبرها راهی خط تولید کاشان میشود و در کارخانه سایپا سیتروئن واقع در کیلومتر ۱۴ جاده کاشان- اردستان به مرحله تولید میرسد. نامگذاری سایپا سیلک نیز اتفاقا از به همین موضوع ارتباط دارد. پروژه M۴۴ سایپا به نام تپه مشهوری در کاشان، یعنی تپه سیَلک، نامگذاری شده است. سیَلک جزو نخستین تمدنهای ایرانی در مرکز کشور بوده و قدمتی چند هزار ساله دارد.
سایپا سیلک طبق انتظارهای اولیه باید پیشرانه ۱.۲ لیتری سه سیلندر روانه بازار میشد، اما دستآخر مدیران سایپا خبر از عرضه سایپا سیلک با موتور ۱.۶ لیتری ME۱۶ دادند.
سایپا سیلک با این اوصاف از حیث فنی بیشباهت به شاهین پلاس سایپا ندارد. موتور ۱.۶ لیتری ME۱۶ سایپا سیلک میتواند ۱۱۱ تا ۱۱۶ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور خروجی را چرخها منتقل کند.
سایپا سیلک طبق جدیدترین پیشبینیها با گیربکس ششسرعته اتوماتیک روانه بازار میشود و از نوع دیفرانسیل جلو خواهد بود. هنوز اطلاعات رسمی از وزن و ابعاد دقیق ظاهری سایپا سیلک در دسترس نیست و به همین خاطر نمیتوانیم با قاطعیت از حداکثر سرعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کراساوور جدید سایپا صحبت کنیم. با این حال گفته میشود سایپا سیلک طولی نزدیک چهار متری و ۲۰ سانتیمتر دارد و عرض و ارتفاع بهترتیب به یک متر و ۷۰ سانتیمتر و یک متر و ۵۰ سانتیمتر میرسد.
سایپا سیلک هنوز کاتالوگ رسمی ندارد و از همینرو اعداد و اطلاعاتی که درباره مصرف سوخت، حجم باک و استاندارد آلایندگی آن در رسانهها مطرح میشود، جنبه گمانهزنی دارد.
سایپا سیلک هنوز روانه خط تولید نشده و صحبت کردن از قیمت سایپا سیلک زود است. محصولی که ابتدا با اسم سیتروئن C۳ XR قرار به تولید بود و در بازار چین قیمتی معادل ۱۶ هزار دلار دارد. یعنی به پول خودمان کمتر از یک میلیارد تومان.
قیمت سایپا سیلک البته میتواند در حد و اندازه ریرا ایرانخودرو تعیین شود. یعنی حولوحوش یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان. اینطوری، علاوه بر ریرا ایرانخودرو رقیبی برای اغلب شاسیبلندهای مونتاژی خواهد بود.
سایپا سیلک از همین حالا برای امثال هایما S۵ مونتاژی ایرانخودرو نیز رقیب است. در همین سگمنت میتوانیم از ام وی ام X۵۵ پرو مدیرانخودرو اسم ببریم و حتی کیامسی X۵ را جزو رقبای سایپا سیلک بدانیم.