bato-adv
bato-adv

ماجرای تجاوز طالبان به حریم ریلی ایران چیست؟ / نقشه افغانستان برای ترانزیت ایران!

ماجرای تجاوز طالبان به حریم ریلی ایران چیست؟ / نقشه افغانستان برای ترانزیت ایران!

شرکت راه‌آهن ایران، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که عوامل شرکت کنسرسیوم افغانستان اقدام به ورود غیرقانونی به ایستگاه میوتک در خاک ایران کردند و با شکستن قفل ساختمان به ایستگاه وارد شدند.

تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

به دنبال تجاوز شرکت کنسرسیوم افغانستان به حریم ریلی ایران، نگرانی‌های جدی در این زمینه ایجاد شده است. در جریان پیگیری‌های انجام‌شده، یک منبع آگاه علت این اتفاق را بی‌اعتنایی طالبان به اخذ مجوز‌های لازم اعلام کرد.

به گزارش تجارت نیوز، اخیراً اخباری مبنی بر تجاوز شرکت کنسرسیوم افغانستان به حریم ریلی ایران منتشر شده که نگرانی‌های جدی را به دنبال داشته است. عوامل این شرکت افغانستانی اقدام به انجام اعمال غیرقانونی در حریم ریلی ایران کرده‌اند. حتی نیرو‌های فنی و حفاظتی راه‌آهن ایران را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند و اقدام به شکستن شیشه خودرو‌های نیرو‌های ایرانی کردند.

شرکت راه‌آهن ایران، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که عوامل شرکت کنسرسیوم افغانستان اقدام به ورود غیرقانونی به ایستگاه میوتک در خاک ایران کردند و با شکستن قفل ساختمان به ایستگاه وارد شدند.

شرکت راه‌آهن ایران در این بیانیه اعلام کرد که تردد هرگونه آلات ناقله ریلی نظیر لوکوموتیو، واگن و... با مجوز و قوانین راه‌آهن ایران امکان‌پذیر است. همچنین هیچ شخص حقیقی و حقوقی و هیچ شرکت ایرانی و غیرایرانی از این قاعده مستثنی نیست.

در این بیانیه با اشاره به کلیپ منتشر شده در فضای مجازی و ادعای ایجاد حادثه برای یک لوکوموتیو عنوان شده است که لوکوموتیو فوق متوقف بوده و خطری وجود نداشته است.

طبق اطلاعات این بیانیه، ویدئوی فوق طی هفته گذشته در جهت فضاسازی رسانه‌ای ساخته شد. اما بعد از اینکه مدیرعامل شرکت کنسرسیوم ریلی افغانستان مورد پیگرد قضایی قرار گرفت، اقدام به انتشار این ویدئو با هدف تحت فشار قرار دادن راه‌آهن ایران کرد تا اینگونه جلوی اجرای قانون گرفته شود. همچنین در این بیانیه ذکر شده است که به جهت دفع تجاوز صورت گرفته، مسدود کردن این خط یک اقدام پیشگیرانه است.

علت اصلی تجاوز به حریم ریلی ایران چیست؟

در جریان پیگیری‌ها از یک منبع آگاه، به نظر می‌رسد این کنسرسیوم بدون اخذ مجوز‌های لازم، در تلاش برای انجام فعالیت در مسیر ریلی ایران بوده است.

این منبع آگاه تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود کنسرسیوم ریلی افغانستان زیر نظر وزارت راه‌ و شهرسازی ایران فعالیت می‌کند، چنین ادعایی با واقعیت‌های حقوقی و ساختاری وزارت راه و شهرسازی در تناقض است. فعالیت‌های این کنسرسیوم، نیازمند مجوز‌های قانونی است که هنوز مورد تأیید قرار نگرفته است.

وی موضوع اصلی را نگرانی‌های امنیتی و ایمنی دانست و عنوان کرد: جابه‌جایی هرگونه باری بدون رعایت استاندارد‌های ایمنی می‌تواند پیامد‌های گوناگونی را به دنبال داشته باشد. متأسفانه با وجود تذکرات متعدد، این شرکت به رفتار خود ادامه داده و از هر گونه پاسخگویی و شفاف‌سازی خودداری کرده است..

او توضیح داد که ایران با بسیاری از کشور‌ها نظیر پاکستان، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان و ... مرز ریلی دارد. در دفعات گذشته، حمل بار از افغانستان با اخذ مجوز‌های لازم صورت گرفته، ولی این بار کنسرسیوم ریلی افغانستان مجوز‌های لازم را اخذ نکرده است. بار بدون مجوز و بدون بارنامه در صورتی که بار ممنوعه باشد، مشکلات زیادی را در شبکه ایجاد می‌کند. اما اگر بار مجوز‌های لازم را داشته باشد، قطعا راه‌آهن ایران هم استقبال می‌کند. همچنین اقدامات حقوقی هم برای این موضوع صورت گرفته که هنوز نتیجه آن مشخص نیست.

براساس این گزارش، اخذ مجوز‌های لازم از یک‌سو و نظارت بر فعالیت‌های ترانزیتی از سوی دیگر باید مورد توجه قرار گیرد و باید از سوی مراجع ذی ربط تلاش شود تا جلوی بروز مجدد چنین اتفاقاتی گرفته شود.

bato-adv
bato-adv
bato-adv