bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۷۵۴۲۹

ایران یک «کانادا» گیمر دارد

ایران یک «کانادا» گیمر دارد

تعداد گیمر‌های ایرانی به‌اندازه جمعیت چهلمین کشور پرجمعیت دنیا است، جمعیتی که در نبود بازی‌های داخلی، بازی‌های خارجی را دلاری می‌خرند.

تاریخ انتشار: ۲۱:۰۴ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

در ایران چیزی به‌اندازه تمام جمعیت کشور کانادا گیمر داریم.

به گزارش فارس، به گفته مدیر ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سید محمد سادات اخوی «در ایران ۳۴ میلیون گیمر مصمم داریم.» و در حالی تولیدات ایرانی در این حوزه به بازی‌های موبایلی متمرکز شده و تعداد بازی‌های کنسولی ایرانی به انگشتان دست هم نمی‌رسد که مطابق با آمار ۸۸ درصد گیمر‌های ایرانی مشتری بازی‌های کنسولی‌اند.

پیش‌ازاین چند بازی خارجی مانند سری چهارم بازی بتلفیلد (Battlefield) به دلیل تهاجم به فرهنگ ایرانی و حمله به شخصیت‌های ملی در ایران ممنوع شده بود. حمله به تهران تا ترور سردار سلیمانی در این بازی‌ها شبیه‌سازی شده بود.

همچنین در بازی arma۳ طرح حمله به ایران از مراحل بازی بود.

۳۴ میلیون گیمر مصمم ایرانی در روز بیش از ۹۰ دقیقه با بازی‌های رایانه‌ای مشغول‌اند، همچنین در ایران ۴ میلیون گیمر حرفه‌ای داریم که بیش از ۴ ساعت از شبانه‌روز خود را به بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند.

نظریه جریان (Flow Theory) که توسط می‌هایی چیکسنتمیهالیی (Mihaly Csikszentmihalyi) مطرح شده، نشان می‌دهد که افراد زمانی که در فعالیتی کاملاً غرق می‌شوند (وارد جریان می‌شوند)، از آن فعالیت لذت بیشتری می‌برند و در یادگیری موفق‌تر هستند.

بازی‌ها و سرگرمی‌ها به طور خاص می‌توانند افراد را وارد این حالت کنند. این وضعیت به بازیکن‌ها اجازه می‌دهد تادرحالی‌که از بازی لذت می‌برند، به طور ناخودآگاه مفاهیم آموزشی و فرهنگی را نیز جذب کنند.

اسماعیل براتی کارشناس رسانه معتقد است که اهمیت فرهنگی بازی‌های ویدئویی قابل‌انکار نیست، سرمایه‌گذاری در این صنعت به دلیل ریسک‌های بالای اقتصادی و تغییرات سریع فناوری، چندان توجیه‌پذیر نیست. بسیاری از پروژه‌های بازی‌سازی داخلی با شکست مواجه شده‌اند و نبود زیرساخت‌های مناسب و تجربه کافی از دلایل این شکست‌هاست.

اما در مقابل امید کبیری دیگر کارشناس رسانه معتقد است که حمایت از صنعت بازی هزینه بالایی دارد، اما در مقابل موفقیت آن نسبت به دیگر صنایع بازدهی بالاتری خواهد داشت، همچنین خلأ فعالیت جدی در این حوزه باعث شده تا مسیر فرهنگ‌سازی نسل جدید با مشکلی جدی مواجه شده و دیگر هزینه‌های فرهنگی هم خنثی شود.

انگلستان از طریق "UK Games Fund" به صنعت بازی‌سازی بودجه‌هایی اختصاص می‌دهد. این بودجه به توسعه‌دهندگان مستقل و کوچک اختصاص داده می‌شود تا به بازی‌سازان کمک کند پروژه‌های خود را به واقعیت تبدیل کنند. بودجه این نهاد ذیل اقدامات فرهنگ‌ساز دولت بریتانیا تعریف می‌شود.

همچنین باید گفت که کشور چین در سال ۲۰۲۳ با ۱۰۵/۹ میلیارد دلار از راه بازی کسب درآمد کرده تا بیش از ۲ برابر درآمد نفتی ایران در همان سال از ساخت بازی درآمد داشته باشد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv