bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۷۶۷۵۷

کولاک فیلم ۳۱ ثانیه‌ای پزشکیان

کولاک فیلم ۳۱ ثانیه‌ای پزشکیان
ابتکار کردی صحبت کردن رئیس‌جمهور و پیام برادری‌اش به مردم اقلیم کردستان، نمونه موفقی از دیپلماسی عمومی بود و کامل‌کننده دیپلماسی سنتی که جایگاه ایران را در افکار عمومی عراق به‌خوبی ارتقا داد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۳

روزنامه اعتماد نوشت: رییس‌جمهور پزشکیان در نخستین سفر خارجی خود به عراق رفت و با رییس‌جمهور و نخست وزیر و رهبران سیاسی و قومی در بغداد و کربلا و نجف هولیر و سلیمانیه و بصره دیدار و گفتگو کرد.

اما آنچه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار بازتاب داشت، پاسخ رییس‌جمهور به سوال فارسی دست و پا شکسته خبرنگار روداو پربیننده‌ترین شبکه تلویزیونی کردستان عراق بود که به کردی سورانی و با آرامش و لحنی دوستانه گفت: روابط‌مان خوب است و خوب‌تر هم می‌شود به امید خدا!

این ویدیوی ۳۱ ثانیه‌ای از سوال و جواب فارسی و کردی در ابتدای دیدار‌های رییس‌جمهور در بغداد و بعد از آن در سفر به اقلیم کردستان عراق و ملاقات با مقامات و رهبران سیاسی هولیر (اربیل) و سلیمانیه آن را تکرار کرد موجی از توجه را در میان افکار عمومی کردستان عراق در پی داشت.

دیپلماسی عمومی هوشمندانه رییس‌جمهور در سفر به عراق و اقلیم، گره‌های مهمی که در چند سال اخیر روی افکار عمومی عراق به ویژه بخش کردی ایجاد شده بود را باز کرد و محبوبیت ایران را به طرز قابل توجهی در همسایه بزرگ غربی افزایش داد.

مردم اقلیم گشاده‌رویی و نگاه برادرانه رییس‌جمهور پزشکیان را با رفتار دیگر همسایه‌شان با کرد‌ها مقایسه کردند. آن‌ها که هنوز از قتل لقمان حکیم در استانبول که گفته شده به خاطر کردی صحبت کردن شوکه هستند... دیدند رییس‌جمهور ایران چگونه با رویی گشاده و به زبان کردی از دوستی و برادری و همکاری می‌گوید. دوستی و برادری که البته در زمان هجوم داعش به صورت عملی نشان داده شد. نکته‌ای که بافل طالبانی پسر رهبر فقید اتحادیه میهنی و رییس‌جمهور پیشین عراق جلال طالبانی در دیدار با رییس‌جمهور تاکید کرد: باور ما این است که اگر هزار سال هم تلاش کنیم، نمی‌توانیم پاسخگوی محبت‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران باشیم.

ابتکار کردی صحبت کردن رییس‌جمهور و پیام برادری‌اش نمونه موفقی از دیپلماسی عمومی بود و کامل‌کننده دیپلماسی سنتی که جایگاه ایران را در افکار عمومی عراق به خوبی ارتقا داد.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
هم اکنون دیگران میخوانند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین