bato-adv
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران:

تعطیلی پنجشنبه‌ها، هزینه تجارت خارجی را افزایش می‌دهد

تعطیلی پنجشنبه‌ها، هزینه تجارت خارجی را افزایش می‌دهد
«در حال حاضر هزینه‌های تجارت خارجی ما به دلیل تحریم‌ها ۲۰ تا ۳‌۰ درصد بالاتر از حد معمول است. موارد جدید مانند تعطیلی پنجشنبه هم سبب کاهش تعامل ما با دنیا می‌شود و این هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.»
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۲ مهر ۱۴۰۳

مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین بیان کرد: نظر بخش خصوصی این است که اگر قرار است تعطیلات افزایش پیدا کند بهتر است جمعه و شنبه به جای پنجشنبه و جمعه تعطیل باشد.

عباد افزود: اگر تعطیلات کشور پنجشنبه و جمعه باشد، تعداد روز‌های کاری مشترک ما در بحث تجارت خارجی با برخی کشور‌ها که جمعه و شنبه تعطیل هستند به چهار روز و با کشور‌های دیگری که شنبه و یکشنبه تعطیل هستند به سه روز در هفته محدود می‌شود.

وی ادامه داد: تعطیلی پنجشنبه و جمعه تاثیر زیادی دارد و باعث می‌شود یک چهارم زمان کاری ما کم شود. با توجه به تحریم‌ها و شرایط سخت کار داخلی با سختی‌هایی در بحث تجارت خارجی مواجه هستیم که با تعطیلی پنجشنبه این وضعیت تشدید می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: تحقیقات انجام شده روی ساعت کاری پرسنل نشان می‌دهد که ۴۰ ساعت کار در هفته، بهره‌وری کاری را افزایش می‌دهد. با این موضوع که ساعت کاری و تعداد روز‌های کاری هفته کاهش یابد، موافق هستیم، اما به شرطی که روز‌های تعطیل جمعه و شنبه باشد، چرا که با این کار تعداد روز‌های کاری مشترک ما با کشور‌های دیگر بیشتر می‌شود.

عباد توضیح داد: در حال حاضر در بخش خصوصی پنجشنبه‌ها نصفه و نیمه تعطیل است، اگر شنبه تعطیل شود، پنجشنبه‌ای که همه دنیا در حال کار کردن هستند، سرکار می‌آیند و برای همین می‌توانیم زمان بیشتری برای تعامل با بقیه داشته باشیم.

وی بیان کرد: مخالفین تعطیلی شنبه دو دسته هستند، یک‌سری از افراد اعتقاد مذهبی و ایدئولوژیک دارند و می‌گویند شنبه روز مقدس یک قوم خاص است و ما نباید این روز را تعطیل کنیم. یک‌سری دیگر از مخالفان تعطیلی شنبه نیز می‌گویند تمام امور دیجیتال شده و همه می‌توانند از خانه نیز کار خود را انجام دهند، در حالی که این حرف کاملا اشتباه است. در روز تعطیل می‌شود ایمیل زد، اما باید صبر کرد تا طرف خارجی سرکار بیاید و ایمیل‌اش را چک کند و به این شکل یک فاصله زیادی ایجاد می‌شود.

این فعال اقتصادی گفت: در حال حاضر گمرکات همه کشور‌ها به هم وصل هستند، اما متاسفانه ما به دلیل تحریم‌ها به کشور‌های دیگر وصل نیستیم. تعطیلات غیرمشابه با دیگر کشور‌ها باعث می‌شود ارتباطات گمرکی ما کاهش یابد و در کار تجاری وقفه ایجاد شود. همین وقفه‌های زیاد هزینه تجارت خارجی ما را به شدت افزایش می‌دهد. در حال حاضر هزینه‌های تجارت خارجی ما به دلیل تحریم‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از حد معمول است. موارد جدید مانند تعطیلی پنجشنبه هم سبب کاهش تعامل ما با دنیا کم می‌شود.

عباد گفت: اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید بدانیم که هیچ کشوری به تنهایی توسعه نیافته و از کمک کشور‌های دیگر به معنای تبادل تجاری با آن‌ها استفاده کرده است. ما نیازمند کمک غیرمستقیم خارجی مانند فناوری‌های جدید و ماشین‌آلات به‌روز برای توسعه یافتگی هستیم و برای تحقق این موضوع نیاز به ارتباط خوب و سازنده با دنیا داریم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پایان گفت: خوشحال می‌شویم رئیس‌جمهور که برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده‌اند، ایده جدیدی داشته باشند و کشور ما نماینده صلح در دنیا باشد تا اقتصادمان هم پیشرفت کند.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین