bato-adv

خورش ترشی قرمه، غذای اصیل و خوشمزه آذربایجان

خورش ترشی قرمه، غذای اصیل و خوشمزه آذربایجان
خورش ترشی قیمه یکی از انواع غذاهای اصیل و سنتی استان آذربایجان است که از ترکیب گوشت با لوبیا چشم بلبلی، آلو خورشتی و پیاز داغ تهیه می‌شود.

فراروـ  غذا‌های محلی درواقع به نوعی میراث فرهنگی مردمان هر کشوری محسوب می‌شوند. برخی از این غذا‌ها با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی و آشنایی با غذا‌های جدید، کم کم از یاد رفته‌اند و یا روش طبخ آنها متفاوت شده است. اگر به هر نقطه از ایران سفر کنید، قطعا با غذا‌های بسیار خوشمزه و محلی آشنا می‌شوید که برخی از آنها را تابه‌حال نخورده‌اید یا حتی نامش را شنیده‌اید. خورش‌ها از غذا‌های اصیل و پایه ثابت سفره‌های غذای ایرانی هستند که تنوع بسیار بالایی دارند. خورش فسنجان، قیمه، کرفس، قرمه سبزی، بادمجان و... از معروفترین و محبوبترین خورشت‌های ایرانی هستند. در شهر‌های مختلف ایران خورش‌ها را به سبک‌ها و روش‌های گوناگون طبخ می‌کنند. خورش ترشی قرمه یکی از غذا‌های بسیار اصیل و سنتی استان آذربایجان و شهر تبریز است که از ترکیب لوبیا چشم بلبلی با گوشت و آلو خورشتی تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و مقوی است. اگر از درست کردن خورش‌های تکراری خسته شده‌اید و می‌خواهید یک غذای جدید را برای اعضای خانواده تهیه کنید، در ادامه این مطلب با آموزش خورش ترشی قرمه همراه ما باشید. 

مواد لازم

گوشت گوسفندی خورشتی: ۳۰۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی: ۳ پیمانه
آلو خورشتی: ۱ لیوان
پیاز: ۱ عدد
پیازداغ: ۱ پیمانه
زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری سرپر
آبغوره: ۱ فنجان سرخالی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

خورش ترشی قرمه، غذای اصیل و خوشمزه آذربایجان

به گزارش فرارو، برای درست کردن این خورش خوشمزه ابتدا پیاز را پوست و خرد کنید و همراه با مقداری روغن داخل یک قابلمه مناسب بریزید. قابلمه را روی حرارت اجاق گاز قرار بدهید تا پیاز کمی نرم و طلایی شود، سپس گوشت خورشتی را اضافه کنید. مقداری زردچوبه و فلفل سیاه روی گوشت بریزید و گوشت را ۱ دقیقه تفت بدهید. حالا رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و ۱ دقیقه دیگر گوشت و رب را تفت بدهید و بعد دو لیوان آب جوش اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید تا گوشت کم کم بپزد. در این فاصله لوبیا چشم بلبلی را همراه با آب و کمی نمک روی اجاق بگذارید تا بپزد و نرم شود. وقتی گوشت پخت، لوبیا چشم بلبلی پخته را همراه با زعفران دم کرده و آبغوره و نمک به خورش اضافه کنید و آلو خورشتی را که از قبل خیس داده‌اید، داخل خورش بریزید. درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و ۱ ساعت دیگر زمان بدهید تا خورش جا بیفتد. در آخر پیاز داغ را به خورش اضافه کنید و خورش را داخل ظرف سرو بکشید و همراه با کته زعفرانی میل کنید، نوش جان. 

نکات مهم 
۱ـ پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس روی سینی پهن کنید. وقتی دوباره این کار را انجام دادید، پیاز‌های جدیدی را که سرخ کرده‌اید، روی پیاز داغ‌های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی‌ها می‌شود. علاوه‌بر این باعث می‌شود که پیاز داغ حالت خمیری پیدا کند.

۲ـ همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۳ـ آلو با داشتن خواص آنتی اکسیدانی سرشار از ویتامین‌های گروه A، B، C و همچنین دارای کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و گوگرد است. آلو خورشتی معمولا به رنگ‌های زرد، سیاه و قهوه‌ای روشن و در اندازه‌های ریز یا درشت در بازار موجود است. آلو خورشتی تازه و مرغوب نباید بوی ترشیدگی بدهد و باید ظاهری شفاف داشته باشد. همیشه هنگام استفاده از آلو در خورش نیم ساعت قبل آن را توی یک کاسه با آب ولرم خیس کنید. این کار باعث می‌شود اگر آلو دارای شن ریزه یا آشغال باشد، با خیس خوردن کاملا تمیز شود. بعد از نیم ساعت آلو را توی یک صافی بریزید و روی آن آب بگیرید؛ سپس به غذا اضافه کنید.

مجله خواندنی ها
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین