مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، گفت: برنامهریزی شده که تا پایان سال، طرح فروشی برای بهار و تابستان سال آینده داشته باشیم؛ همه محصولات هم حضور خواهند داشت.
علیمردان عظیمی ضمن بیان دلایل عقب ماندگی ۵ درصدی این گروه صنعتی از برنامه تولیدات خود طی نیمه نخست امسال در پاسخ به نگرانیهای موجود در عدم ایفای به موقع ۱۱۵ هزار تعهد ایجاد شده در طرح فروش اخیر این شرکت تا پایان سال، وعده داد که با توجه به برنامهریزیها صورت گرفته مردم نگران نباشند؛ زیرا همه تعهدات ایجاد شده تا پایان سال تحویل داده خواهد شد.
به گزارش ایسنا، روند کاهشی تولید محصولات ایرانخودرو در نیمه نخست سال جاری نگرانیهایی را پیرامون ایفای تعهدات به موقع این شرکت در ١١۵ هزار دستگاه تعهد شده در طرح اخیر فروش این گروه صنعتی ایجاد شده است؛ علیمردان عظیمی در پاسخ به این نگرانی، اظهار کرد: در بحث کاهش تولید، نسبت به برنامه خود، تقریبا حدود پنج درصد عقب هستیم؛ این پنج درصد هم تا حدودی به شرایط ثبت سفارش و قوانین و مقرراتی که برای ثبت سفارش و تخصیص ارز گذاشته بودند، مرتبط است. این قوانین مشمول برخی تغییرات شد که این تغییرات هم تا یک بخشی درست بوده، اما تنها شاید به دلیل اینکه یکدفعه اجرایی شد، سبب وقفه در روند تولید و کاهش آن شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو وعده کرد: برنامهریزی شده علاوه بر اینکه تا پایان سال، این پنج درصد عقبماندگی از برنامه تولید، جبران شود، همچنین ۲۰ درصد هم افزایش تولید نسبت به شش ماهه اول داشته باشیم. این برنامه با حمایتی که وزارت صمت در دوره جدید برای ثبت سفارشها دارد، حتما محقق خواهد شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ثبت سفارشها تا حدودی مشکلاتی ایجاد کرد که برای همه حوزهها بود، نه اینکه فقط برای خودروسازان باشد؛ بنابراین قابل پیشبینی هم بود که این میزان کسری تولید داشته باشیم که در شش ماهه دوم سال حتماً جبران خواهد شد. ضمن اینکه به طور مثال در موضوع قطعیهای برق، برای دو ماه، دو روز در هفته برخی از شهرکهای صنعتی که قطعاتی را برای ما تولید میکردند، برق نداشتند.
این در حالی است که در نیمه اول سال ۱۵ روز هم تعطیلات عید بود که تقریبا تولیدی صورت نگرفت، یک هفته تعطیلات تابستانی شرکت بود، بنابراین مجموعه اینها همگی سبب شد که پنج درصد عقبماندگی از برنامه اتفاق بیفتد؛ اما این اطمینان را میدهیم با توجه به اینکه این موارد را در شش ماهه دوم سال نداریم، ایفای تعهدات خواهیم کرد.
عظیمی با برگشت به موضوع ایفای تعهدات طرح فروش این شرکت که اخیر اجرا شده تا پایان سال جاری و نگرانیهای موجود، اظهار کرد: تا ابتدای هفته گذشته، معوقات ما حدود ۱۴ هزار دستگاه است که با توجه به تولید روزانه ۲۰۰۰ دستگاه، این ۱۴ هزار دستگاه معوقه با تولیدِ یک هفته، از بین خواهد رفت. ضمن اینکه برنامه تیراژ تولید روزانه ۲۳۵۰ دستگاهی را هم داریم.
این مقام مسئول خاطر شان کرد: برخی از مشتریان اعلام میکنند که حدود یکی- دو ماه است که تحویل خودروهایشان به تعویق افتاده که کاملا هم درست است و ما از آنها عذرخواهی میکنیم؛ دلیل آن نیز همین بحث ثبت سفارشهایی بوده که برای برخی از قطعات وارداتی پیش آمد و ثبت سفارش انجام نشده بود. اما این نوید را میدهیم که این خودرو مشتریان هم در همین مهر ماه تعیین تکلیف شده و تحویل خواهند شد.
این مدیر خودروساز ادامه داد: در مورد آخرین طرح فروش ایرانخودرو هم که ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو فروخته شد، قطعا این ۱۱۵ هزار دستگاه تا پایان سال تحویل خواهد شد. این درحالیست که در این طرح حتی ۲۰ درصد کمتر از تولیدات تا پایان سال را که مطمئن هستیم اتفاق خواهد افتاد، عرضه کردهایم؛ تا پایان سال به تعهدات خود عمل خواهیم کرد و این خودروها را تحویل میدهیم.
عظیمی در مورد استقبال از خودروهای برقی در طرح اخیر فروش این شرکت نیز گفت: ۷۱ هزار نفر هم برای خودروهای برقی ثبتنام کردند که تعدادی هم پول خود را واریز کردند و خودروی خود را تحویل میگیرند. حدود ۳۸۰۰ دستگاه خودرو برقی عرضه شد که ۷۱ هزار نفر برایش ثبت درخواست داشتند.
وی از اجرای طرحی دیگر در سال جاری خبر داد و گفت: برنامهریزی شده که تا پایان سال، طرح فروشی برای بهار و تابستان سال آینده داشته باشیم. همه محصولات هم حضور خواهند داشت.
مدیرعامل ایرانخودرو در مورد استقبال از اولین عرضه محصول جدید این شرکت (ریرا) نیز اعلام کرد: ریرا اولین خودرو کراساوور (نیمشاسی) داخلی است و خودرویی است که بیش از ۶۸ درصد آن ساخت داخل انجام میشود و انصافاً هم خودرو با کیفیت و خوبی است؛ تقاضا هم برایش بسیار زیاد بود؛ بیش از ۸۵۰ هزار نفر برای ریرا ثبتنام کرده بودند. به هر روی یک خودرو از روز اولی که وارد خط تولید میشود تا به تیراژ بالا برسد، قطعا زمانبر است و اینگونه نیست که در همان روزی که خودرو وارد خط شد در همان روز هم بتوانید روزانه ۱۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه تولید شود. قریب به ۱۰ هزار دستگاه از این محصول برای تحویل تا پایان سال پذیرش کردیم که این ۱۰ هزار دستگاه حتما تا پایان سال تحویل صاحبان خود خواهد شد.
وی افزود: برای سال آینده نیز این تیراژ قابل افزایش است و افزایش چشمگیری هم خواهیم داشت که بتواند پاسخگوی تقاضاها و استقبال مردم از تولیدات داخلی باشد و شرمنده مردم نباشیم.
این مدیر خودروساز در رابطه با شائبههایی که در مورد سود هنگفت ایرانخودرو از حسابهای وکالتی گاهاً مطرح میشد، تصریح کرد: در وهله اول باید گفت که هیچ پولی به حساب ایرانخودرو در این ثبتنامها واریز نشد. دوماً در موضوع حساب وکالتی، شورای رقابت و قوانین و مقررات، ما را الزام کرده که حتماً متقاضی حساب وکالتی داشته باشد، اما یک ریال از پولهای وکالتی به حساب ایرانخودرو واریز نشد و یک ریال هم تسهیلات و سود به ایرانخودرو تعلق نگرفت.
عظیمی ادامه داد: این پول در حساب خود افراد بود. از بانکها هم بپرسید که آیا این پولِ حساب وکالتی از حساب وکالتی افراد خارج شده یا نه؟ حتی بانکها وام هم به افراد میدادند؛ بنابراین منفعت ایرانخودرو از وجه بلوکه شده را بنده کاملا تکذیب میکنم؛ تحت هیچ شرایطی از آن حساب نه به حساب ایرانخودرو واریز شد و نه تسهیلاتی به ایرانخودرو داده شد؛ این وجوه فقط در بانکها برای اینکه مشخص باشد که افراد واقعا متقاضی هستند و توان خرید خودرو را دارد یا خیر، تعریف شد.
مدیرعامل ایرانخودرو در مورد تفاوت روش فروش در قالب سامانه یکپارچه با فروشی که اکنون توسط خودِ شرکتهای خودروساز انجام میشود، اظهار کرد: در فروش یکپارچه هم موضوع حساب وکالتی وجود داشت و قرعهکشی میکردند، اما برای همه افرادی که ثبتنام میکردند خودرویی اختصاص داده میشد برای زمانهایی که معلوم نیست و مشخص نبود اصلاً این خودروها به تولید میرسند یا نه. اما امروز که خودمان بر اساس تواناییها و میزان برنامه تولید، به افراد خودرو تا پایان سال اختصاص دادیم؛ ضمن اینکه ممکن است تا پایان سال برخی افراد دیگر هم بتوانند خودرو خریداری کنند، چرا باید این حق را از آنها تضییع کنیم؟ بطور مثال در آن برهه، ظرفیت سه سال شرکت را پیش فروش کرد؛ اما طی آن مدت ممکن است برخی افراد به شرط سنی برسند، پولشان جور شود، اسناد و مدارکشان تکمیل شود و...؛ بنابراین چرا باید حق افراد دیگری را که میتوانند سال آینده خودرو بخرند را از بین ببریم؟! ضمن اینکه تعریف حساب وکالتی و بلوکه کردن وجوه، قوانین و مقرراتی است که اصلاً خواست ایرانخودرو و سایپا یا هرکس دیگری نیست؛ بلکه قانونی گذاشته شده و ما نیز مکلف به رعایت آن هستیم.
وی در مورد گلایه برخی مشتریان از بابت وجه بیشتر برای خودروهای جایگزین نیز گفت: طرح جایگزینی مختص سامانه یکپارچه بود؛ تعهدِ ایجاد شده در فروش یکپارچه، بخشی بسیاری از آن واقعی و بر اساس تولید ما نبود؛ کماینکه خود بنده در مورد خودرو پارس هم به وزارت صمت اعلام کرده بودم که برای خودروی پارس تا تیر ۱۴۰۲ بیشتر تعهد ایجاد نکنند، اما متاسفانه تعهد ایجاد شده بود. به همین دلیل این طرحهای جایگزین برای خودروهایی که امکان تولید نبود (به دلیل عدم رعایت استانداردهای ۸۵گانه یا توقف تولید و ...) و ما دیگر نمیتوانستیم آن خودروها تولید کنیم، بایستی به افرادی که ثبتنام کرده بودند و در نوبت تخصیص خودرو بودند، میبایست خودروی جایگزین را پیشنهاد میدادیم.
مدیرعامل این شرکت خودروساز ادامه داد: در مورد خودروی پارس هم محصولاتی نظیر سورن، ۲۰۷ و تارا را پیشنهاد دادیم تا همه افرادی که در سامانه یکپارچه، خودروی پارس را درخواست کرده بودند، اما به دلیل عدم استاندارد، دیگر مجوز تولید نداشت، امکان دریافت خودروی جایگزین داشته باشند.
مدیرعامل ایرانخودرو تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را در بحث کیفیت گذاشتیم؛ برابر گزارش شرکت بازرسی کنترل کیفیت که متعلق به وزارت صمت و ما هیچگونه ارتباطی با آننداریم، همه قسمتهای محصولات ما به لحاظ کیفی در سال ۱۴۰۲ موفقیت داشتند؛ در حقیقت افزایش کیفیت در صنعت خودرو را شاهد بودیم. دیگر تاکید ما بر موضوع کیفیت خودروی ریرا است؛ بنده شخصاً بر سر این پروژه ایستادهام؛ تولید انبوه این خودرو را ماهها عقب انداختیم تا حتماً بتوانیم با کیفیت بالا تولید و عرضه کنیم.
وی افزود: این خودرو در شرایط تحریمی تولید شده که حتی برخی از شرکتهای چینی هم با ما همکاری نمیکنند، اما فرزندان این کشور و مهندسان و حتی قطعهسازان خوب کشور تلاش کردند و توانستند این خودرو با کیفیت داخلی را تولید کنند. مطمئن هستم که طولی نمیکشد که ریرا جایگزین بسیاری از خودروهایی خواهد شد که از خارج وارد میشود.