bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۷۸۱۲۹۵

قطعه سازان؛ موتور محرک خودروسازان/ نقش «کروز» در کاهش قیمت تمام شده قطعات

قطعه سازان؛ موتور محرک خودروسازان/ نقش «کروز» در کاهش قیمت تمام شده قطعات

شرکت کروز با تولید بیش از ۳۵ هزار قطعه، نقش مهمی در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور ایفا کرده است. این شرکت با بیش از سه دهه فعالیت، بزرگ‌ترین تامین‌کننده قطعات خودرو در کشور است و در دوران تحریم‌ها نیز توانست کمک بزرگی به این صنعت کند.

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳

در سال‌هایی که با تحریم‌های ظالمانه و خروج شرکای خارجی، صنعت خودرو به طور اخص خودروسازان بزرگ کشور دچار تلاطم شدند و چیزی نمانده بود که این صنعت بزرگ به تعطیلی کشانده شود، شرکت‌های دانش بنیان و قطعه سازان بزرگ اجازه رخ دادن چنین اتفاقی را ندادند. در سال‌های اخیر به واسطه داخلی سازی‌های صورت گرفته، قطعه‌سازان داخلی به ستون اصلی و پاشنه آشیل صنعت خودرو مبدل شده‌اند.

در حال حاضر نیز مسوولان کشور بر رونق تولید تاکید می‌کنند، قطعه‌سازی می‌تواند کمک بزرگی به تحقق آن حداقل در بخش خودرو کند. هرچه توانایی قطعه‌سازان کشور در داخلی‌سازی و کاهش قیمت تمام‌شده و بهبود کیفیت قطعات بالا برود، نیاز خودروسازان به قطعات خارجی پایین خواهد آمد و در نتیجه، ضمن بهبود کمی و کیفی تولید، ارز کمتری نیز از کشور خارج خواهد شد.

خنثی سازی تحریم خودروسازان با تامین قطعات کروز

شرکت کروز با تولید بیش از ۳۵ هزار قطعه، نقش مهمی در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان کشور ایفا کرده است. این شرکت با بیش از سه دهه فعالیت، بزرگ‌ترین تامین‌کننده قطعات خودرو در کشور است و در دوران تحریم‌ها نیز توانست کمک بزرگی به این صنعت کند.

طبق آخرین آمار ارائه شده، کروز در سال ۱۴۰۲ توانست حدود ۵۸ میلیون قطعه را برای خودروسازان کشور تامین کند. این شرکت همچنین اقدام به ساخت قطعاتی کرده که پیش‌تر به طور کامل از خارج تامین می‌شدند. به عنوان مثال، کروز در نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران مجموعه‌ای شامل ۱۳۰ قطعه داخلی از جمله قطعات پیشرفته الکترونیکی مانند قطعات ACU و ECU را رونمایی کرد. همچنین در اواخر اسفند پارسال، کروز اعلام کرد که به عنوان اولین و تنها تولیدکننده ایربگ در ایران، ضمن برآوردن تمامی الزامات INSO، موفق شده گواهینامه کاربرد علامت استاندارد ایربگ خودرو را اخذ کند. در تیر ماه امسال نیز اعلام شد، شرکت کروز موفق به کسب تاییدیه نهایی جهت تدوین استاندارد‌های ملی از کمیته ملی سازمان استاندارد ایران شده است. کروز همچنین در فاز دوم تدوین استاندارد‌های ملی نیز برای دوربین دید عقب، سنسور نور و باران، حسگر سطح روغن ترمز، پیستون ترمز چرخ جلو، مجموعه تریم داخلی ستون، مجموعه جعبه کنسول، قاب دور آمپر، قاب کیسه هوای راننده و... برنامه‌ریزی کرده است. با این تفاسیر می‌توانیم ببینیم که کروز در مسیر توسعه و خودکفایی، سرمایه گذاری‌های کلان انجام داده است و در شرایط تحریمی کمک شایانی به خودروسازان کرده است.

نقش کروز در کاهش قیمت تمام شده قطعات

در سال ۱۳۹۷، پس از اعمال تحریم‌های سنگین آمریکا علیه ایران، صنعت خودرو دچار شوک عظیمی شد و تولید خودرو دچار کاهش شدیدی شد. شرکت‌های خارجی که محصولاتشان را در داخل تولید می‌کردند به یکباره دست از همکاری برداشتند و خودروسازان بسیاری از منابع تأمین‌کننده قطعات اصلی خود را از دست دادند. در این بین، قطعه‌سازان نیز از تحریم آسیب دیدند.

بحث تحریم را بخواهیم باز کنیم، در صنعت خودرو با دو نوع تحریم روبرو شدیم. اولین تحریم، تحریم قطعات توسط خودروسازی‌های اروپایی  به خودروساز‌های داخلی بود و دومین تحریم بحث انتقال پول و جابجایی است. تمام کشور‌های اروپایی و آمریکایی منابع ارزی ایران را بلوکه یا تحریم کردند و از داد و ستد و جابجایی ارز خبری نبود. چنانچه این دو موضوع را حل شده در نظر بگیریم، باز هم به دلیل افزایش هزینه انتقال ارز و تبدیل ریال به واحد‌های دلاری، یورویی و...، کالای گران با کیفیت پایین و با هر شرایطی که فروشنده می‌گذارد باید بخریم. پس در شرایط تحریمی، شرکت کروز توانست با تامین قطعات خودروسازان بزرگ کشور با تکیه بر دانش و تخصص جوانان ایرانی، از خروج ارز جلوگیری کند. نمونه بارز آن واحد خودکفایی کروز در سال ۱۴۰۲ موفق شد با داخلی‌سازی قطعات خودرو از خروج بالغ بر شش میلیون یورو جلوگیری کند.

موضوع دیگر به زنجیره تامین بر می‌گردد. در صنعت خودروسازی چنانچه تامین قطعات و زنجیره آن، مستمر و به موقع فعالیت نکند، خط تولید ایران خودرو و سایپا می‌خوابد. یعنی سرعت و کیفیت قطعات در چرخه تولید کروز باعث اشتغال ۱۴۰۰۰ نفری در این مجموعه خصوصی شده است. می‌توانیم نتیجه بگیریم که معیشت مردم به ایجاد شغل گره خورده است و ایجاد شغل نیازمند رونق تولید است و رونق تولید نیازمند سیاست گذاری به نفع تولید است اگرچه دولت دراین رابطه دائما درحال تغییر سیاست‌ها با تغییر مدیران است و هر روز یک طرح جدید یک روز دنبال خودروی برقی می‌روندروز دیگر واردات خودرو می‌شود شعار انها، اما در  کروز ۱۴۰۰۰ نفر دنبال تولید قطعه هستند ان هم برای تولید خودرو در ایران.

انتقال فناوری موضوع مهمی است. تجربه نشان داده است که هیچ شرکتی حاضر نیست فناوری به روز خود را به شرکت‌های دیگر منتقل کند. اما گروه کروز به عنوان یک شرکت دانش بنیان سعی کرده است که شخصا آستین بالا زده و فناوری‌های به روز و کارآمد را با کمک تیم‌های تحقیق و نوآوری خود بهبود ببخشد و در صنعت خودروسازی ایران پیاده سازی کند. در واقع عملا ما با نوعی تحریم فناوری هم مواجه هستیم حتی اگر تحریم‌ها نباشد. از این جهت کروز می‌تواند فرصت استثنایی برای کشور و صنعت خودرو باشد.

رونق اقتصادی با میدان دادن به بخش خصوصی

بسیاری از مشکلات کشور به موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم بر می‌گردد و راه حل آن در اشتغال، کارآفرینی و رفع مشکلات تولیدی است.

یکی از راهکار حل مشکلات تولیدی کشور، فعال سازی بخش خصوصی کاربلد و درست است. اعطای تسهیلات برای رشد تولید در مناطق مختلف کشور می‌تواند مشارکت مردم در کار‌های تولیدی مختلف را به دنبال داشته باشد و حتی حمایت از بخش تولید با کمک بخش خصوصی مسیری را برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ (جهش تولید با مشارکت مردم) خواهد بود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که دولتی بودن اقتصاد، باعث ضعف در کشور شده است. دولتی بودن اقتصاد در سایه تحریم‌ها، خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کرده است، به گونه‌ای که تصمیم گیری‌ها به کندی صورت گرفته و در چارچوب بروکراسی‌های اداری اتفاق می‌افتد. در این رابطه مقام معظم رهبری نیز در آغاز سال جدید به روانسازی تولید با تاکید بر تقویت بخش خصوصی سفارش نمودند تا شاهد کاهش آثار و تبعات قوانین اداری در بخش خصوصی باشیم.

تجربه سال‌های گذشته نشان داده که تنها راه عبور از بحران تحریم و اقتصاد ومعیشت مردم تکیه به توان داخلی و انتقال تکنولوژی به روز دنیا به داخل وبومی سازی، تولید واشتغال  است، زیرا چند اتفاق مهم درسایه این سایت محقق خواهد شد:

۱. قیمت تمام شده محصول ارزان می‌شود و دسترسی به محصول اسان بدون محدویت

۲. رشد کیفیت در سایه تولید انبوه و بومی سازی ان محقق می‌شود مانند انچه در بسیاری از محصولات مانند لوازم ساختمانی شیرالات درکشور بوقوع پیوست

۳. اشتغال جوان ایرانی محقق می‌شود و معیشت مردم هدف قرار می‌گیرد چه انکه اشتغال  برای جوان مانند اکسیژن برای انسان است، زیرا موجب زندگی برای جوانان و تشکیل خانواده و هویت آنان می‌شود

۴. رشد تولید موجب صادرات به بازار همسایگان می‌شود در نتیجه انتقال ارز به داخل را ممکن می‌کند و چرخه واردات صادرات گردش مالی رونق اقتصادی را ممکن می‌کند

۵. نیاز به نوع اوری موجب می‌شود شرکت‌های دانش بنیان و محققان وارد میدان تحقیق و توسعه شوند و نتیجه ان ورود به دنیای علم وفن اوری نوین جهان است باورکنیم توان جوانان ما کمتر از سایر کشور‌ها نیست – برای نمونه فرانسوی‌ها واردات کیسه هوا برا‌ی خودرو‌های ۲۰۶ و ۲۰۷ و ده‌ها قطعه را متوقف کردند و درهمین شرکت کروز این فن اوری بدست جوانان ایرانی بومی شد و الان درحال تولید است به قیمت به مراتب پایین‌تر و با کیفیت بهتر.