bato-adv
bato-adv

سالانه چه مقدار از محصولات غذایی و کشاورزی در کشور از بین می‌رود؟

سالانه چه مقدار از محصولات غذایی و کشاورزی در کشور از بین می‌رود؟

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران، گفت: صنعت کنسرو تأثیر زیادی در امنیت غذایی دارد و موجب کاهش شدید ضایعات و دورریز مواد غذایی می‌شود.

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳

مسعود بختیاری با بیان اینکه سالانه ۳۰ درصد محصولات غذایی و کشاورزی کشور قبل از رسیدن به سفره مردم از بین می‌رود گفت که حمایت از صنعت کنسروسازی این ضایعات را به حداقل می‌رساند.

به گزارش فارس، وی امروز در نشست خبری با بیان اینکه امنیت غذایی دغدغه تصمیم‌سازان کشور است گفت که صنعت کنسرو تأثیر زیادی در امنیت غذایی دارد و موجب کاهش شدید ضایعات و دورریز مواد غذایی می‌شود.

رییس هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه سالانه ۳۰ درصد مواد غذایی تولید شده در حوزه کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود گفت می‌توان با حمایت از صنعت کنسرو ضایعات مواد غذایی را به حداقل رساند.

وی به‌عنوان مثال گفت ماهی را در شرایط شور و انجماد نهایتاً تا ۹ ماه می‌توان نگهداری کرد، اما زمانی که تبدیل به کنسرو می‌شود حداقل تا دو سال امکان نگهداری دارد که علاوه بر جلوگیری از فساد به دلیل ماندگاری بالا امکان صادرات را هم فراهم می‌کند.

وی همچنین به سلامت محصولات کنسروی اشاره کرد و گفت که با اعمال خلأ در ظروف غیرقابل نفوذ و نیز استریلیزاسیون بدون اینکه مواد نگهدارنده اصافه شود تا دو سال امکان نگهداری دارند.

این مسوول همچنین گفت که از مهر پارسال با وجود اینکه هزینه‌های تواید افزایش یافته تاکنون هیچ افزایش قیمتی وجود نداشته است و هر قوطی کنسرو ماهی به قیمت ۸۷۵۰۰ تومان به فروش می‌رود.

بختیاری گفت که افزایش واردات ماهیان تن تاثیر مناسبی در قیمت کنسرو داخلی داشته به طوری که واردات از ۱۰ هزارتن در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسید و پیش بینی می‌شود که در ۶ ماه نخست امسال حدود ۲۵ هزار تن باشد.

وی ادامه داد اگر همین روند همکاری بخش دولتی و خصوصی ادامه یابد ثبات قیمت تداوم خواهد داشت.

همایش نقش صنعت کنسرو در تأمین امنیت غذایی و هم‌زمان نمایشگاه تخصصی صنعت کنسرو از ۲۲ تا ۲۴ آبان‌ماه سال جاری در هتل المپیک برگزار می‌شود. در این همایش پنل تخصصی درباره کشت قراردادی هم اجرا می‌شود.

همچنین پنل‌های تخصصی در زمینه تاثیر هوش مصنوعی در بازاریابی و نیز نقش صنایع بسته‌بندی در صنعت کنسروسازی بررسی خواهد شد.

bato-adv
bato-adv
bato-adv