bato-adv
کد خبر: ۷۸۷۹۲۸

از جهان‌نیوز تا کیهان؛ حمله رسانه‌های اصولگرا به خانم سخنگو!

از جهان‌نیوز تا کیهان؛ حمله رسانه‌های اصولگرا به خانم سخنگو!
«زوری که سخنگوی دولت به آن اشاره کرده است، در حقیقت، همان قانون و الزام است که در همه جای دنیا یک اصل پذیرفته شده است و هر کشوری براساس منافع، مصالح، باور‌ها و آداب و رسوم خود، در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... چنین زوری را دارد. چون قانون یعنی همان زور و اجبار؛ وگرنه دیگر قانون نیست!»
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۵ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳

خبرگزاری جهان نیوز درمطلبی به تندی از سخنگوی دولت انتقاد کرده است. این مطلب که در روزنامه کیهان نیز بازنشر شده است اظهارات اخیر سخنگوی دولت پیرامون رعایت حجاب را مورد نقد قرار داده است.

در این مطلب آمده است: در نشست خبری اخیر سخنگوی دولت، بعضاً سخنانی از سوی خانم مهاجرانی مطرح شد که جای نقد بسیار دارد. برای مثال، خانم سخنگو در این نشست خبری گفت: «رویکرد آقای دکتر پزشکیان به عنوان رئیس دولت راجع به موضوع عفاف و حجاب کاملاً مشخص و مصرح است. همانطور که ایشان بار‌ها خودشان هم گفتند، موضوعات فرهنگی را با زور نمی‌توان جا انداخت». همچنین وی اشاره کرد: «موضوعات فرهنگی از جنس باور است و باور را لزوما با «باید» نمی‌توانیم موضوعش را حل بکنیم».

چند نکته‌ای که می‌توان در این زمینه گفت:

یک: زوری که سخنگوی دولت به آن اشاره کرده است، در حقیقت، همان قانون و الزام است که در همه جای دنیا یک اصل پذیرفته شده است و هر کشوری براساس منافع، مصالح، باور‌ها و آداب و رسوم خود، در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... چنین زوری را دارد. چون قانون یعنی همان زور و اجبار؛ وگرنه دیگر قانون نیست!

دو: کمتر مسأله‌ای را در جامعه می‌توان یافت – اگر نگوییم که هیچ مسأله‌ای وجود ندارد - که یا مستقیم و یا غیر مستقیم به فرهنگ برنگردد. اگر اینگونه است با توجه به پیش فرض سخنگوی دولت، باید تمام قوانین در همه کشور‌های دنیا پاره شوند!

سه: کلاهبرداری، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، دزدی، رشوه، تخلفات راهنمایی و رانندگی و دیگر آسیب‌های اجتماعی هم در هر صورت به باور افراد گره خورده است! مگر غیر از این است که باید باور افراد را در این موارد تصحیح کرد؟ اما آیا می‌توانیم با این امید، از قانون و اجرای قانون مجازات در برابر این افراد کوتاه بیاییم؟

چهار: در سطح کلان، لزوماً مأمور قانون با اجرای قانون به دنبال تصحیح اعتقاد و یا باور افراد جامعه نیست. مثلاً پلیس راهنمایی و رانندگی به دنبال این است که رانندگان، پشت چراغ قرمز بایستند و یا سرعت غیر مجاز نروند.

پلیس، کاری به باور یا عدم باور راننده ندارد. پلیس مسئول تصحیح اعتقاد و باور او نیست. از راننده انتظار دارد که قانون را رعایت کند؛ نه بیشتر و نه کمتر؛ حال، با اعتقاد یا بی اعتقاد، کاری به آن ندارد؛ اگر رعایت نکرد، جریمه اش می‌کند. در مورد دزدی و سایر آسیب‌های اجتماعی و همچنین عفاف و حجاب هم همین است.

پنج: فرهنگ سازی و قانون هر کدام در جای خود ضروری است و ارزش دارد، اما هیچکدام جای یکدیگر را نمی‌گیرند. از طرفی، براساس قانون اساسی کشور، رئیس جمهور سوگند می‌خورد که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشد.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
قانونی که مشروع و پذیرفته نباشد زور است. باور ندارید بپرسید.
حمص
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
این خانم سخنگو خودش هم به حجاب اعتقاد نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
عالی بود...
امیررررر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
همیشه با گل الود کردن وخلط توهمات وواقعیات کیهانیان ماهی خودشان را میگیرند اخر وقتی چراغ قرمز را مثال میزنید یا مواد مخدر را این تخلف یک باور قلبی ومذهبی نیست ما چند پلیس برای وادار کردن مردم به نماز یا حج یا انفاق به کار گرفتیم اینها باور های قلبی هستند با زور مردم نماز خوان روزه گیر یا حاجی نمیشوند حجاب از ان مقوله هایی هست که انسانها باید به این باور برسند که با رعایت والزام به انها منافعی اعم از امنیت ورضایت درشان ایجاد میشود همانطور که عبور از چراغ قرمز خطراتی دارد اما الان بخش وسیعی از جامعه این شرایط را قبول ندارند پس یک باور عمومی نیست لذا کسانی که قبول دارند رعایت کنند وکسانی که ندارند با زور هم انرا نمی پذیرند ومردم ایران مردم لجوجی عستن وای به روزی که بخواهند لجاجت کنند انوقت رژیم پهلوی را هم تغییر دادند قانون حجاب پیشکش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
سگ هاي هار هميشه بودن
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۵
حسین شریعتمداری
Malaysia
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
تنگه هرمز رو ببندید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
"چون قانون یعنی همان زور و اجبار؛ وگرنه دیگر قانون نیست!" درست است ، فقط بايد اين قانون قبلش به تاييد ملت برسد نه نمايندگان ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
قانون در مورد مفاسد اقتصادی و رانت و ... خیلی کم زور عمل میکنه فقط بحث اول و آخر مسئولین سر حجابه نه مسائل دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
آقای پزشکیان آماده باش شروع شد
بختگان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
از آقای پزشکیان انتظار داریم خیلی محکم و استوار در مقابل تخریب های عناصر معلوم الحالی مثل پایداری چی ها،صدا و سیما،کیهانی ها..... بایستد وگرنه به سرنوشت خاتمی دچار شده و فقط انرژی برای کارهای بیهوده تلف خواهند کرد. از همه این عناصر با توجه به فسادهای بیشمار مالی که قطعا دارند، میبایستی درخواست پیگرد قانونی شود. خواهید دید که به همان سرعتی که دهان به یاوه گویی باز میکنند با همان سرعت هم برای همیشه به لانه هایشان خواهند خزید!!
بلندگو((
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
"پلیس، کاری به باور یا ..."
این پلیسی که میگوییدصاحبش الان همین مردمی هستند که این دولت و دستگاه رو انتخاب نمود پس لطفا تمکین بفرمایید تا مثل اون 3/5 سال گذشته دوباره شاید! نوبت شما برسه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
این اراجیف استدلال نسیت بلکه سفسطه و به ابتذال کشیدن منطق و استدلال است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
زور و یا همان قانونی که از نام می برید توسط چه کسانی تصویب شده است؟ نمایندگانی که با 8 درصد رای به مجلس رفته و به قول خودشان قانون تصویب کرده این قانون ضمانت اجرایی داره؟ قانونی نوشته اید که 92 درصد قبولتان ندارند و انگاه میخواهید برای ان 92 درصد اجرا کنید به نظرتان اینو میشه قانون تلقی کرد؟ بعدش هم چطور اینهمه اصول قانون اساسی و قانون مدنی معظل مانده اجرا نمیشه و اشکالی ندارد اما این یکی حتی از اصول قانون اساسی هم مهم تر به نظرتان می اید. قانون گزینشی نیست تمام اصول و بندهایش باید اجرا بشه انهم قانونی که موردقبول حداقل 50+1 درصد مردم باشد نه 8 درصد جامعه.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
با سلام
وقتی طرف نمیداند قانون یعنی چه و با زور مترادف میداند نباید به داشتن شعور او شک کرد و جفنگیات او را نشر داد.
omid
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
این خبر هیچ پیامی جز اینکه اقلیتی که از خون ملت ارزتزاق میکنند با جنگ علنی به مردم رو آورند...
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین