bato-adv

ناشف گوشت؛ غذای عربی با طعم بی‌نظیر

ناشف گوشت؛ غذای عربی با طعم بی‌نظیر
ناشف گوشت نوعی چلو گوشت خوشمزه و مشهور عربی است که طی آن گوشت با سس لذیذی طبخ می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

فراروـ امروزه غذا‌های بین‌المللی و مدرن طرفداران زیادی دارد. برخلاف گذشته که مردم جز غذا‌های سنتی مانند انواع خورشت‌ها و پلو‌ها و آبگوشت و آش میل به امتحان سایر غذا‌ها نداشتند. در دنیای امروز با پیدایش اینترنت و گسترش فضای مجازی مردم با انواع غذا‌های کشور‌های مختلف دنیا آشنا شده‌اند و در برخی از رستوران‌ها نیز سرو می‌شوند. در این میان غذا‌های عربی به دلیل نزدیکی مرزی و آمیختگی فرهنگی با ایرانیان، بیشتر به ذائقه ما نزدیک هستند. غذا‌های عربی بسیار خوشمزه هستند و معمولا دستور پخت آسانی دارند. غذای عربی که امروز می‌خواهیم آموزش آن را با شما به اشتراک بگذاریم، ناشف گوشت (لحم) است. این پلوی عربی خوشمزه شبیه به چلو گوشت ایرانی است با این تفاوت که روش پخت گوشت در این غذا کمی متفاوت است. در این روش گوشت بسیار ترد و لذیذ می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. اگر دوست دارید روش‌های جدید پخت گوشت را امتحان کنید و طعم تازه‌ای را امتحان کنید، در ادامه این مطلب با آموزش ناشف گوشت عربی خوشمزه با ما همراه باشید.

مواد لازم

برنج: ۳ پیمانه
گوشت گوسفندی بدون چربی و استخوان: ۳۰۰ گرم
پیاز: ۴ عدد
رب انار ملس: ۳ قاشق غذاخوری
پرک لیمو عمانی: ۴ عدد
زعفران دم کرده غلیظ: به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه، پودر لیمو عمانی، پودر هل و زیره: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

ناشف گوشت؛ غذای عربی با طعم بی‌نظیر

برای درست کردن این غذای عربی خوشمزه ابتدا ۲ عدد پیاز را با رنده درشت رنده کنید. گوشت را به صورت قیمه‌ای خرد کنید و به پیاز اضافه کنید و مقداری فلفل سیاه و پودر لیمو عمانی روی گوشت بریزید. حالا با دست حسابی گوشت را با مواد هم بزنید تا کاملا به هم آغشته شوند. گوشت مزه‌دار شده را داخل یک ظرف دربسته بریزید و به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذارید. در مرحله بعد ۲ عدد پیاز را به صورت خلالی نازک برش بزنید و همراه با مقداری روغن داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز کمی نرم و طلایی شود. حالا پرک لیمو را همراه با نمک، پودر هل و زیره روی پیاز بریزید و سی ثانیه تفت بدهید و بعد رب انار ملس را اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله گوشت مزه‌دار شده را با موادش به پیازداغ اضافه کنید و هم بزنید. ۱ فنجان آب جوش روی گوشت بریزید و درب ماهی تابه را ببندید و حرارت را کم کنید. حدودا یک ساعت و نیم تا دو ساعت زمان بدهید تا گوشت بپزد و جا بیفتد. در این مرحله برنج را بپزید و بعد از اینکه گوشت پخت، برنج را داخل دیس بکشید و روی برنج را با زعفران تزیین کنید، سپس گوشت آماده را کنار برنج بریزید و این ناشف گوشت خوشمزه را سرو کنید، نوش جان. 

نکات مهم 
ـ برای آبکش کردن برنج به این نکات توجه کنید. بعد از اینکه برنج را شستید، به آن آب گرم و نمک اضافه کنید. نمک را به اندازه‌ای اضافه کنید که کمی شور‌تر از حد معمول باشد. بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. بهتر است برنج حداقل ۳ ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد. اگر وقت دارید، حتماً از شب قبل برنج را خیس کنید. برای آب‌کش کردن برنج قابلمه را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید. نمک را به آن اضافه کنید. وقتی آب به جوش آمد، باید برنج را اضافه کنید. آبی را که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود، خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب درحال جوش بریزید.

حرارت برنج درحال جوش نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد. درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج جوش بیاید. وقتی آب دوباره به جوش آمد، چندبار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود. دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد. البته زمان جوشیدن برنج به نوع آن بستگی دارد. زمانی برنج برای آب‌کش کردن مناسب است که دانه‌های آن نرم شود؛ ولی هنوز مغز آن سفت باشد. بعد از اینکه برنج را آب‌کش کردید، اجازه بدهید آب برنج کاملاً گرفته شود. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین‌طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون رود تا برنج شور نشود. اگر خواستید برنج بیشتر قد بکشد، وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد، یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود به برنج شوک وارد شود و بیش‌تر قد بکشد. دقت داشته باشید که آب سرد را از وسط برنج اضافه نکنید؛ بلکه خیلی آرام از اطراف برنج اضافه کنید.

ـ رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه‌های انار است که به دو صورت ترش و ملس در بازار موجود است. رب انار معمولا رنگ تیره‌ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ همچنین نباید بوی ترشیدگی بدهد. برای پخت ناشف گوشت سعی کنید رب انار را از فروشگاه‌های معتبر و یا از کسانی که به صورت خانگی و تمیز رب انار را درست می‌کنند، تهیه کنید. اگر رب انار شما رقیق نبود، با سرکه آن را رقیق کنید.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین