bato-adv
کد خبر: ۷۸۸۳۸۴

منبع آگاه: سنوار ۱۸ روز در رفح در حال مبارزه بود

منبع آگاه: سنوار ۱۸ روز در رفح در حال مبارزه بود
«خلیل الحیه» نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس درباره شهادت السنوار گفت: ما شهادت یحیی السنوار را به امت عربی و اسلامی تسلیت می‌گوییم، اما حماس با شهادت سنوار تضعیف نخواهد شد.
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳

یک روزنامه ترک به نقل از منبعی آگاه، از مبارزه ۱۸ روزه شهید «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در رفح پیش از شهادت او خبر داد.

به گزارش ایسنا، رهبر جنبش حماس طی درگیری با نظامیان رژیم اشغالگر در شهر رفح در جنوب غزه به شهادت رسید.

«خلیل الحیه» نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس درباره شهادت السنوار گفت: ما شهادت یحیی السنوار را به امت عربی و اسلامی تسلیت می‌گوییم، اما حماس با شهادت سنوار تضعیف نخواهد شد.

این مقام ارشد حماس گفت: السنوار یک قهرمان شهید است که تا آخرین لحظه حیات خود رو در روی ارتش رژیم اشغالگر ایستاد. خون شهدا مسیر را برای ما روشن خواهد کرد و انگیزه‌ای برای پایداری و ثبات خواهد بود.

از طرفی با شهادت السنوار، توجهات بسیاری به ادعای دروغین رژیم صهیونیستی مبنی بر «مخفی بودن» السنوار در بین اسرای صهیونیستی در «تونل‌های حماس» جلب شد و اکنون، روزنامه‌ای ترک به نقل از منبعی آگاه، جزئیاتی بیشتری از نحوه شهادترئیس دفتر سیاسی حماس فاش کرد.

طبق گزارش روزنامه «ترکیه» که امروز منتشر شده است، رئیس دفتر سیاسی حماس به مدت ۱۸ روز پیش از شهادت خود، در رفح درحال مبارزه علیه نیرو‌های رژیم صهیونیستی بود.

یک منبع آگاه در این باره گفت: «السنوار نمی‌خواست از میدان نبرد دور شود. پس از انتخاب او به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در ماه اوت، به او توصیه شده بود تا از میدان نبرد فاصله بگیرد، اما السنوار چنین نمی‌خواست.»

روزنامه ترکیه در ادامه مطلب خود به نقل از این منبع مطلع که هویت او فاش نشده است نوشت: «السنوار نمی‌خواست از میدان نبرد دور شود، او می‌خواست در نبرد شهید شود. السنوار و چهار تن از دیگر همرزمانش به مدت ۱۸ روز درحال مبارزه در جنوب غزه (رفح) علیه نیرو‌های رژیم صهیونیستی بودند.»

این منبع همچنین اظهار داشت که رئیس دفتر سیاسی حماس در لحظه شهادت خود تنها بوده است و دیگر مجاهدین حماس به دنبال منحرف کردن ارتش رژیم صهیونیستی به سمت دیگری بودند.

شهادت السنوار واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است.

در پی آنکه بعد از ظهر روز جمعه-۲۷مهر ۱۴۰۳ نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، خبر شهادت یحیی سنوار، رهبر حماس در حملات رژیم صهیونیستی در جنوب نوار غزه را تایید کرد، مقام معظم رهبری با صدور پیامی خطاب به ملت‌های مسلمان و جوانان غیور منطقه با تجلیل از مجاهد قهرمان «فرمانده یحیی سنوار» تاکید کردند: جبهه مقاومت همانگونه که قبلاً با شهادت برجستگان خود از پیشروی باز نماند، با شهادت سنوار هم کمترین توقفی نخواهد داشت، باذن‌الله. حماس زنده است و زنده خواهد ماند.

حماس زنده است

به اذعان رسانه‌های اروپایی و آمریکایی نیز با اشاره به شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس گزارش دادند تاریخ نشان می‌دهد که نمی‌توان جنبش‌های مقاومت را نابود کرد و اگرچه چهره‌ای برجسته همچون سنوار به‌شهادت رسیده، اما حماس بسیار زنده است.

سنوار ۱۸ روز در رفح در حال مبارزه بود

«فارن پالسی» در گزارشی ضمن اشاره به ترور و شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به دست نیرو‌های رژیم صهیونیستی در گزارشی می‌نویسد: «شما نمی‌توانید یک ایده را به‌قتل برسانید. از آن مهم‌تر این است که فرار از چالش‌هایی که این جنبش مقاومت برای اسرائیل ایجاد کرده، دشوار می‌باشد. حماس تلاش‌هایش را مضاعف می‌کند.»

این نشریه آمریکایی در ادامه با اشاره به برخی چهره‌های پیشین مقاومت از جمله «خلیل الوزیر» ملقب به ابو جهاد، از فرماندهان برجسته سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، «سید عباس الموسوی» دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان، «فتحی شقاقی» دبیرکل حزب جهاد اسلامی فلسطین در سال ۱۹۹۵ و «احمد یاسین» بنیانگذار جنبش حماس که توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، می‌نویسد: «همه این افراد توسط اسرائیل کشته شدند، اما اسرائیل قادر نبوده پایان مقاومت را رقم بزند. به هر حال باید این مسئله را برجسته کرد که مقاومت بیهوده نیست و سنوار می‌دانست که ترورش به دست اسرائیل، منبع الهامی برای مقاومت خواهد شد.»

«فارن پالسی» همچنین به این مسئله پرداخت که برخی از تحلیلگران تصور می‌کنند اگر رژیم صهیونیستی تمام چهره‌های مقاومت را از بین ببرد، آن موقع صلح امکان‌پذیر می‌شود، اما این رسانه آمریکایی استدلال می‌کند: «اعضای حماس در نبود این رهبران هم می‌توانند مبارزه کنند و انتقام را از اسرائیل بگیرند.»

«فارن پالسی» در این گزارش همچنین به ترور و شهادت سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست دولت آمریکا تاکید می‌کند: «پس از این ترور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هرگز فرصتی را از دست نداد و حتی قوی‌تر از پیش شد.»

این رسانه آمریکایی همین اظهار نظر را درباره شهادت سنوار عنوان می‌کند و در پایان این گزارش می‌نویسد: «ترور سنوار شاید اکنون برای اسرائیل یک دستاورد بزرگ تلقی شود، اما دیگران به جای سنوار ظهور خواهند کرد و مقاومت ادامه خواهد داشت.»

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین