bato-adv
کد خبر: ۷۸۸۴۲۲

این گنج‌ها زیر آب دفن شده‌اند؛ ۲۱ میلیارد دلار زیر آب!

این گنج‌ها زیر آب دفن شده‌اند؛ ۲۱ میلیارد دلار زیر آب!
برآورد می‌شود که حدود ۲۱ میلیارد دلار ارزش گنجینه‌های باستانی در گورهای زیرآبی ۳کشتی غرق‌شده ارزشمند جهان پنهان شده باشد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳

از این ۳کشتی، البته یکی پیدا شده است و در حال حاضر در مرکز یک مناقشه تلخ بر سر مالکیت قرار دارد.

سن‌خوسه - ۱۷میلیارد دلار

این گنج‌ها زیر آب دفن شده‌اند | ۲۱ میلیارد دلار زیر آب!

به گزارش همشهری‌آنلاین، کشتی اسپانیایی «سن‌خوسه»، به مدت یک دهه در دریاهای آزاد حرکت می‌کرد تا اینکه در سال۱۷۰۸ در مسیر خود از پانامای کنونی به سمت بندر کارتاخنا در کلمبیا غرق شد. این کشتی ۳دکل، ۶۴عراده توپ و حدود ۶۰۰خدمه داشت. سن‌خوسه در آخرین سفر خود توسط ۳کشتی جنگی اسپانیایی، یک کشتی عظیم و ۱۴کشتی تجاری همراهی می‌شد. با وجود این همراهی قدرتمند، سن‌خوسه توسط یک ناو بریتانیایی غرق شد. در آن زمان بریتانیا و اسپانیا در جنگ بودند. کشتی اسپانیایی حاوی طلا، نقره و زمرد بود که کارشناسان حوزه گنج‌ها و دفینه‌ها معتقدند که ارزش آن امروزه به ۱۷میلیارد دلار می‌رسد. کشورهای کلمبیا و اسپانیا و همچنین یک شرکت آمریکایی و گروه‌های بومی آمریکای جنوبی همگی ادعای مالکیت بر این گنجینه را مطرح کرده‌اند. دولت کلمبیا معتقد است که این کشتی غرق‌شده که در سال۲۰۱۵ در سواحل این کشور پیدا شده، متعلق به آنهاست. به همین دلیل دولت کلمبیا مکان دقیق کشتی غرق‌شده را برای غواصان آشکار نکرده است.

کلمبیایی‌ها اعلام کرده‌اند که قصد دارند بقایای کشتی را بالا آورده و آن را در یک موزه قرار دهد؛ اگرچه باستان‌شناسان می‌گویند که باید در همانجا باقی بماند. همان‌طور که زمان می‌گذرد و اختلافات ادامه می‌یابد، آب شور همچنان به حل کردن آنچه از گنجینه باقی مانده است ادامه خواهد داد.

فلور دلا مار - ۲.۶ میلیارد دلار

«گل دریایی» یا «فلور دلا مار» در سال۱۵۰۲ به‌عنوان یکی از بهترین کشتی‌های ناوگان دریایی پرتغالی ساخته شد. با طول ۳۶متر و وزن ۴۰۰تن، «فلور دلا مار» در طول ۹سال فعالیت خود همچون جواهری در اقیانوس هند شناخته می‌شد. اما در نوامبر۱۵۱۱، پس از تهاجم موفقیت‌آمیز پرتغال به شهر مالاکا، کشتی به حدی از کار افتاد که هنگام بازگشت به خانه به‌سختی قابل استفاده بود. تصرف این شهر که بخشی از مالزی محسوب می‌شود، این معنی را می‌داد که کشتی پر از گنجینه‌های غیرقابل تصوری بود که از کاخ سلطنتی سلطان مالاکا غارت شده است. تصور بر این است که این کشتی شامل ۸۰صندوق طلا و ۲۰۰صندوق پر از یاقوت، الماس، زمرد، سکه‌ها، عطرها و مبلمان جواهرنشان بوده است. گنجینه به قدری بزرگ بود که خدمه نگران بودند که آیا کشتی می‌تواند با این بار سنگین شناور بماند یا خیر. متأسفانه آن‌ها درست فکر می‌کردند. کشتی در یک طوفان گرفتار شد و در صخره‌های تنگه مالاکا غرق شد. بقایای کشتی هرگز پیدا نشده و فلور د لا مار احتمالاً در جریان‌های آبی گرفتار و به دریا کشیده شده است.

مرچنت رویال - ۱.۴ میلیارد دلار

این گنج‌ها زیر آب دفن شده‌اند | ۲۱ میلیارد دلار زیر آب!

«ال دورادوی دریا» یا «مرچنت رویال» کشتی بود که در سال۱۶۲۷ در لندن ساخته شد. این کشتی برای تجارت با مستعمرات اسپانیا در هند غربی استفاده می‌شد، اما در نهایت در سال۱۶۴۰ در سفر بازگشت به انگلستان دچار نشتی شد. پس از تعمیر، مرچنت رویال به کمک کشتی دیگری که آتش گرفته بود شتافت. مرچنت رویال توافق کرد که محموله این کشتی را که شامل طلا و نقره بود، به ساحل تحویل دهد. اما در طول سفر، دوباره دچار نشتی شد و حدود ۵۰کیلومتری سواحل کرنوال غرق شد و گنجینه را با خود به اعماق اقیانوس برد. تنها باقی‌مانده این کشتی، لنگر زنگ‌زده آن است که در سال۲۰۱۹ در سواحل کرنوال در جنوب غربی انگلیس کشف شد.

bato-adv
مجله خواندنی ها
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین