یک کارشناس بازار سرمایه، گفت: اگر از طریق شورای رقابت به خودروسازان اجازه داده شود، تا محصولات خود را از طریق بورس کالا بفروشند، یک راهکار و مُسکن موقت است.
طی روزهای گذشته اخبار بسیاری مبنی بر ورود دوباره خودرو به بورس کالا شنیده میشود. در همین راستا، مهدی بیاتمنش، کارشناس بازار سرمایه فروش خودرو از طریق بورس کالا را مسکن موقتی دانست و گفت: افزایش عرضه از طریق رشد تولید و واردات، تنها راهکار تنظیم بازار خودرو است
به گزارش تجارت نیوز، پس از گذشت ۱۸ ماه از توقف عرضه خودرو در بورس کالا، خبرها حاکی از تمایل سازمان بورس برای از سرگیری فروش خودرو در این بازار است. با این حال، این روش موافقان و مخالفان زیادی دارد.
مهدی بیاتمنش، کارشناس بازار سرمایه، در رابطه با پیامدهای فروش خودرو از طریق بورس کالا، گفت: «فروش خودروهای داخلی در بورس کالا آدرس غلط دادن در رابطه با حل مشکلات اساسی صنعت خودرو است.»
او افزود: «اگر از طریق شورای رقابت به خودروسازان اجازه داده شود، تا محصولات خود را از طریق بورس کالا بفروشند، یک راهکار و مسکن موقت است تا خودروسازان با گرانتر فروختن خودروها در بورس کالا بخواهند برخی از نیازهای مالی خود را جبران کنند.»
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «همانطور که میدانید، در کشور ما با توجه به نیاز انباشته چند میلیونی خودرو که به دلایل مختلفی از طریق واردات پاسخ داده نشده، قیمت خودرو، قیمت خیلی بالاتری از نرمهای جهانی دارد و نمیتوان گفت که بازار رقابتی است.»
او تشریح کرد: «بنابراین اگر در یک بازار انحصاری ادعا شود که در بورس کالا قیمت خودرو عادلانه خواهد بود، قطعا این نرخها برای مردم چندان عادلانه نخواهد بود. صرفا یک مزایده است که در آنجا عدهای حاضر میشوند، با نرخی بالاتر از قیمت کارخانه خودرو را خریداری کنند که این یک تزریق مالی برای خودروسازان به دور از دلالان خواهد بود.»
بیاتمنش گفت: «به نظر میرسد که اگر دولت بخواهد مشکل کیفیت و تامین خودرو را برای مردم حل کند، باید فکر اساسیتری داشته باشد و واردات خودرو را با تعرفههای بسیار کم به صورت خیلی آسان اجرایی کند. حتی اگر این روند در یک بازه زمانی حداقل سه چهار ساله رخ دهد تا صنعت خودروسازی بتواند به طور آهسته جایگاه خود را پیدا کند.»
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: «صنعت خودروسازی میتواند حتی با ارائه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نیز به درآمدزایی برسد. چرا که دو خودروساز بزرگ نمایندگیهای خیلی زیادی در کشور دارند.»
بیاتمنش اظهار داشت: «راه حل برطرف کردن معضلات خودرو پیچیده نیست. اما مقاومتها و پافشاریهایی که در این مسیر وجود دارد بسیار پیچیده است.»
وی عنوان کرد: «راهکار سمت عرضه بسیار آسان است. نرخ تعرفه باید بسیار کاهش یابد و واردات هم به صورت آسان انجام شود یا اینکه تولید به حدی برسد که جوابگو باشد. زیرا تقاضای انباشته چندین ساله هم وجود دارد که قطعا تولید نمیتواند این نیاز را در کوتاهمدت پاسخ دهد.»
بیاتمنش افزود: «در بلندمدت هم تا تولید بخواهد جمع و جور شود، از کیفیت جهانی عقب میماند. خودروهای برقی و ناوگانهای جدیدتری میآیند و این خودروهایی که در حال حاضر وجود دارند زیر سوال بروند.»
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «بنابراین باید سریعا این مشکل حل شود و راهکار آن هم افزایش عرضه است که از طریق واردات باید انجام شود.»