bato-adv
bato-adv

رقابت تایلند و اندونزی بر سر سلطه در بازار خودرو‌های برقی آسیا

رقابت تایلند و اندونزی بر سر سلطه در بازار خودرو‌های برقی آسیا

اندونزی به‌طور جدی وارد رقابت جهانی در حوزه خودرو‌های برقی شده و به جای رویکرد محافظه‌کارانه، مسیر جسورانه‌تری را در پیش گرفته است.

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۲ آبان ۱۴۰۳

با رشد سریع صنعت خودرو‌های برقی، کشور‌های مختلف به دنبال جایگاه ویژه‌ای در این بازار هستند. در جنوب شرقی آسیا، تایلند و اندونزی به عنوان پیشگامان این تغییر، استراتژی‌های متفاوتی را برای رهبری در تولید و توسعه خودرو‌های برقی به کار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت نیوز، با رشد روز افزون صنعت خودرو‌های برقی و تلاش جهانی برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، کشور‌های جنوب شرق آسیا نیز به دنبال جایگاه برجسته‌ای در این بازار جهانی هستند. در این میان، تایلند و اندونزی به عنوان دو قطب مهم تولید خودرو در منطقه، رویکرد‌های متفاوتی برای ورود به عرصه تولید خودرو‌های برقی انتخاب کرده‌اند.

این دو کشور با بهره‌گیری از منابع و مزایای طبیعی خود، در تلاش‌اند تا جایگاه خود را در این تغییر صنعتی تثبیت کنند و از مزیت رقابتی ویژه‌ای برخوردار شوند. این مقاله به بررسی استراتژی‌های متفاوت تایلند و اندونزی در این حوزه و تاثیر آن بر بازار جهانی خودرو‌های برقی می‌پردازد.

تایلند که از دیرباز یکی از قطب‌های تولید خودرو در آسیا محسوب می‌شود، در مواجهه با تغییرات سریع بازار، رویکردی محتاطانه‌تر را اتخاذ کرده است. این کشور همچنان به دنبال حفظ موقعیت خود در صنعت خودرو است و از همکاری با خودروسازان بین‌المللی به عنوان یکی از اصلی‌ترین راهبرد‌ها بهره می‌گیرد. تایلند، به‌ویژه با همکاری شرکت‌های مطرح خارجی مانند تویوتا و هوندا، زیرساخت‌ها و شبکه‌های تولیدی خود را تقویت کرده است. این کشور تلاش می‌کند از طریق ارتقای فناوری‌های موجود، انتقال دانش و تکنولوژی و توسعه تدریجی زیرساخت‌ها، به‌صورت پیوسته وارد بازار خودرو‌های برقی شود.

اما فشار‌های رقابتی از سوی کشور‌هایی مانند چین که به‌سرعت در حوزه تولید خودرو‌های برقی پیشرفت کرده‌اند، باعث شده تا تایلند در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند. این فشار‌ها به‌خصوص از سوی تولیدکنندگان چینی، به این کشور نشان داده که نمی‌تواند تنها به تولیدات سنتی و همکاری‌های بین‌المللی اکتفا کند و باید با سرعت بیشتری به‌سمت تولید خودرو‌های برقی گام بردارد. دولت تایلند در راستای این تغییر، سیاست‌های حمایتی جدیدی از جمله معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌های مالی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های نوین را به‌کار گرفته تا از این طریق تولیدکنندگان داخلی و بین‌المللی را به سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه خودرو‌های برقی ترغیب کند.

استراتژی اندونزی: تمرکز بر منابع طبیعی و تقویت صنعت باتری

اندونزی به‌طور جدی وارد رقابت جهانی در حوزه خودرو‌های برقی شده و به جای رویکرد محافظه‌کارانه، مسیر جسورانه‌تری را در پیش گرفته است. این کشور با توجه به ذخایر عظیم نیکل خود که ماده اصلی در تولید باتری‌های لیتیوم‌یون است، بر روی تقویت زنجیره تامین باتری تمرکز کرده و به دنبال آن است تا به یکی از تامین‌کنندگان اصلی مواد اولیه باتری‌های خودرو‌های الکتریکی در جهان تبدیل شود.

اندونزی از طریق جذب سرمایه‌گذاری‌های کلان از سوی شرکت‌های بین‌المللی و ایجاد زیرساخت‌های جدید، در تلاش است تا با ایجاد کارخانه‌های تولید باتری و ارتقای فناوری‌های مورد نیاز، نه‌تن‌ها نیاز داخلی خود را تامین کند بلکه بازار‌های بین‌المللی را نیز تامین کند. دولت این کشور با ارائه تسهیلات و مشوق‌های مالی به شرکت‌های تولید باتری و خودروسازان، سعی دارد روند تولید خودرو‌های برقی و توسعه زنجیره تامین مرتبط را تسریع کند. این تمرکز بر تولید باتری به‌ویژه برای خودرو‌های برقی، به اندونزی این امکان را می‌دهد که در میان کشور‌های جنوب شرق آسیا، به عنوان یک بازیگر کلیدی در صنعت خودرو‌های برقی مطرح شود.

همچنین، با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پایدار و دوستدار محیط زیست، اندونزی توانسته است با رویکردی سبزتر وارد این حوزه شود و جایگاه خود را به عنوان یک تامین‌کننده مطمئن برای بازار‌های منطقه‌ای و جهانی تقویت کند. این کشور علاوه بر بهره‌برداری از ذخایر طبیعی نیکل، به توسعه شبکه‌های زیرساختی مرتبط با تولید و صادرات باتری نیز پرداخته است که می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد یک زنجیره تامین کامل و کارآمد داشته باشد.

رویکرد‌های متفاوت تایلند و اندونزی نشان می‌دهد که سیاست‌های صنعتی و زیرساختی می‌توانند به شکل قابل‌توجهی موقعیت رقابتی یک کشور را در عرصه جهانی تغییر دهند. تایلند با رویکرد همکاری‌های بین‌المللی و ارتقای تدریجی زیرساخت‌ها و اندونزی با تمرکز بر منابع طبیعی و ایجاد زنجیره تامین کامل باتری، هر دو به دنبال استفاده از فرصت‌های جدید صنعت خودرو‌های برقی برای افزایش سهم خود در این بازار هستند.

به گزارش techxplore، این دو کشور با استفاده از منابع و مزایای استراتژیک خود، به بازیگرانی کلیدی در تولید خودرو‌های برقی در جنوب شرق آسیا تبدیل شده‌اند. تایلند با بهره‌گیری از فناوری و دانش فنی شرکت‌های خارجی و اندونزی با تکیه بر منابع معدنی ارزشمند، مسیر‌های متفاوتی را برای رسیدن به یک هدف مشترک دنبال می‌کنند: تبدیل شدن به مراکز مهم تولید و تامین خودرو‌های برقی در منطقه.

تحول در صنعت خودرو‌های برقی فرصتی منحصر به فرد برای کشور‌های جنوب شرق آسیا به‌ویژه تایلند و اندونزی ایجاد کرده است. این دو کشور با رویکرد‌های استراتژیک متفاوت و با استفاده از مزایای طبیعی و زیرساختی خود، توانسته‌اند در این بازار رقابتی جایگاهی برای خود ایجاد کنند. تجربه‌های این کشور‌ها نشان می‌دهد که برای موفقیت در عرصه جهانی خودرو‌های برقی، نه تنها دسترسی به منابع بلکه استفاده بهینه و استراتژیک از آنها ضروری است.

رویکرد‌های تایلند و اندونزی همچنین می‌تواند الگویی برای دیگر کشور‌ها باشد که با توجه به شرایط خاص و منابع در دسترس خود، از استراتژی‌های متناسب برای ورود به بازار خودرو‌های برقی استفاده کنند. در نهایت، رشد این صنعت در جنوب شرق آسیا می‌تواند به توسعه پایدار و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی کمک کرده و از سوی دیگر، جایگاه این منطقه را در صنعت خودرو‌های جهانی تقویت کند.

bato-adv
bato-adv
bato-adv