یافتههای انجمن انیمیشن ژاپن نشان داد که درآمدهای حاصل از آثار انیمه در خارج از کشور در سال ۲۰۲۳ از درآمدهای داخلی پیشی گرفته است؛ به طوری که ۵۱.۵ درصد از درآمدها، معادل ۱۱.۲۵ میلیارد دلار (۱.۷۲ تریلیون ین) از خارج و ۴۹.۵ درصد یا ۱۰.۶ میلیارد دلار (۱.۶۲ تریلیون ین) از داخل بوده است. این دومین بار است که درآمدهای انیمه در خارج از کشور از داخل پیشی میگیرد و نخستین بار در سال ۲۰۲۰ بود.
انجمن انیمیشن ژاپن (AJA) اعلام کرده که صنعت انیمه این کشور در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۲۲ میلیارد دلاری دست یافته که بالاترین میزان در تاریخ بوده و ۱۴ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته است.
به گزارش ایسنا، این گروه که از سال ۲۰۰۹ گزارشهای سالانه صنعت انیمه را منتشر میکند، نتایج جدیدترین نظرسنجی خود را در بازار بینالمللی فیلم توکیو کرد.
یافتههای انجمن انیمیشن ژاپن نشان داد که درآمدهای حاصل از آثار انیمه در خارج از کشور در سال ۲۰۲۳ از درآمدهای داخلی پیشی گرفته است؛ به طوری که ۵۱.۵ درصد از درآمدها، معادل ۱۱.۲۵ میلیارد دلار (۱.۷۲ تریلیون ین) از خارج و ۴۹.۵ درصد یا ۱۰.۶ میلیارد دلار (۱.۶۲ تریلیون ین) از داخل بوده است. این دومین بار است که درآمدهای انیمه در خارج از کشور از داخل پیشی میگیرد و نخستین بار در سال ۲۰۲۰ بود.
با توجه به افزایش محبوبیت انیمه در خارج و کاهش جمعیت ژاپن، پیشبینی میشود که این روند ادامه داشته باشد.
سال گذشته، فیلمهای انیمه بر گیشه سینمای ژاپن مسلط بودند و عناوینی مانند «اولین اسلم دانک» (تولید شده توسط Toei) و «کارآگاه کانن: زیردریایی آهن سیاه» (تولید شده توسط Toho) به ترتیب ۱۰۴ میلیون دلار (۱۵.۸۷ میلیارد ین) و ۹۱.۱ میلیون دلار (۱۳.۸۸ میلیارد ین) فروش داشتند.
انیمه یکی از عناصر کلیدی هدف دولت ژاپن برای تولید سالانه ۲۰ تریلیون ین (۱۳۰ میلیارد دلار) از طریق بازار محتوا تا سال ۲۰۳۳ است. محتواهای این کشور در سال ۲۰۲۲ حدود ۴.۷ تریلیون ین (۳۱ میلیارد دلار) درآمد داشتند. انجمن انیمیشن ژاپن پیشبینی میکند که انیمه باید ۶.۴ تریلیون ین (۴۲ میلیارد دلار) از این هدف را در سال ۲۰۳۳ تشکیل دهد که تقریباً دو برابر رکورد سال ۲۰۲۳ خواهد بود.
میچیهیکو اومزاوا، رئیس شرکت «شین-ای انیمیشن» اظهار داشت که افزایش تعداد عناوین انیمه برای رسیدن به این هدف در حال حاضر به دلیل کمبود منابع انسانی امکانپذیر نیست.
او پیشنهاد کرد که تولیدکنندگان محتوا باید بر گسترش فروشهای خارجی و افزایش قیمت هر عنوان تمرکز کنند.
وی افزود که هزینه تولید انیمه نیز به دلیل افزایش دستمزد انیماتورها و سایر کارکنان در حال افزایش است.
کوتارو یوشیکاوا، مدیر ارشد و معاون ارشد کمپانی «TMS Entertainment» نیز اضافه کرد که ظرفیت گسترش در بازارهای جدید مانند هند، خاورمیانه و آفریقا وجود دارد.
اومزاوا و یوشیکاوا هر دو اشاره کردند که استودیوهای آنها به صورت آزمایشی با هوش مصنوعی مولد کار میکنند، اما استفاده عملی از آن در انیمیشن هنوز چند سال دیگر فاصله دارد.