bato-adv
bato-adv

تاریخ‌‏سازی «درون و بیرون»؛ انیمیشن میلیارد دلاری جهان

تاریخ‌‏سازی «درون و بیرون»؛ انیمیشن میلیارد دلاری جهان

«درون و بیرون ۲» یا همان «اینساید آوت» تاکنون با یک میلیارد و ۶۹۶ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۲۲۶ دلار، یکی از پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما شده است؛ رقمی که بسیار شگفت‌انگیز است.

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۳ آبان ۱۴۰۳

این انیمیشن که دنباله‌ی «درون و بیرون» ساخته شده در ۲۰۱۵ است، تا امروز در فروش یکه‌تاز میدان بوده و باکس آفیس را از آن خود کرده است؛ طوری‌که در جدول فیلم‌های پرفروش تاریخ سینما قرار گرفته است و در کنار آثاری، چون «آواتار»، «انتقام‌جویان: پایان بازی»، «آواتار: راه آب» و «تایتانیک» قرار دارد و حالا در این جدول در رده‌ی هشتم قرار گرفته است. نکته‌ی جالب‌تر این است که در تاریخ اکران‌های سینمایی تنها ۵۵ اثر توانستند از مرز یک میلیارد دلار فروش رد شوند و از بین آنها فقط ۱۲ فیلم به این میزان فروش در باکس آفیس بین‌المللی دست یابند.

به گزارش هم‌میهن، این انیمیشن یکی از ساخته‌های استودیو‌های انیمیشن پیکسار، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت والت دیزنی است و در کارنامه‌اش کلی انیمیشن معروف و محبوب دارد؛ «دایناسور خوب»، «زندگی یک حشره»، «دانشگاه هیولاها»، «در جست‌وجوی دوری»، «شگفت‌انگیزان»، «اسباب‌بازی» و خیلی انیمیشن‌های دیگر که دنباله‌ی بعضی از آنها به‌دلیل استقبال خوب ساخته شدند. برای همین این روز‌ها که «درون و بیرون ۲» حسابی در فروش غوغا کرده، بسیاری امیدوارند که بخش سوم آن هم ساخته شود.

آیا درون و بیرون ۳ ساخته می‌شود؟

کلسی مان، کارگردان «درون و بیرون ۲» مدت‌ها قبل از اکران این انیمیشن، از وجود ایده‌هایی در مورد «درون و بیرون ۳» صحبت کرده بود که در قسمت دوم نتوانست از آن استفاده کند و از نمایش رایلی در یک دوره سنی دیگر هم حرف زده بود، حالا با وجود موفقیت چشمگیر این انیمیشن می‌توان منتظر بخش سوم آن نیز بود.

کلسی‌مان، اما خبر‌هایی درباره‌ی دنباله‌های موفق پیکسار داده است، ازجمله «داستان اسباب‌بازی ۵» و «شگفت‌انگیزان ۳». حالا این برنامه‌ی ذکر شده باعث شد بسیاری این سوال به ذهن‌شان برسد که آیا پیکسار آثار اورجینال را قربانی خواهد کرد تا بیشتر بر فرانشیز‌های معتبر و خوش‌سابقه‌اش تکیه کند؛ به‌ویژه باتوجه به اینکه آنها بلافاصله به دنبال «پشت و رو ۲» بسیار موفق خواهند آمد.

حالا کلسی مان، کارگردان این فیلم که در طول سال‌ها در فیلم‌های مختلف پیکسار نیز مشارکت داشته است، به این نگرانی‌های مخاطبان اشاره کرده و می‌گوید: «خط تولید پیکسار ممکن است متنوع‌تر از حد انتظار باشد و این روز‌ها این شرکت پروژه‌های بدیع بسیاری را خارج از دید عموم می‌سازد و همچنان متعهد به خلق فیلم‌های اورجینال در کنار ساخت دنباله‌هاست، حتی اگر آن فیلم‌های آینده در حال حاضر در کانون توجه نباشند. انتشار «پشت و رو ۲»، تنها یک بخش از یک استراتژی گسترده‌تر را نشان می‌دهد که به‌زودی موج بعدی داستان‌های پیشگامانه و اصلی را معرفی می‌کند.»

این صحبت‌ها نشان از بینش استراتژی خلاقانه‌ی طولانی‌مدت پیکسار است. نام این استودیو مترادف با محتوای اورجینال پیشگامانه (کوکو، روح) و دنباله‌های پرفروش (دانشگاه هیولاها، در جست‌وجوی دوری) شده است. بااین‌حال، با موفقیت عظیم «پشت و رو ۲» مان در باکس آفیس، در کنار اعلام ساخت چندین دنباله‌ی آتی، این نگرانی افزایش یافته است که پیکسار ممکن است از داستان‌سرایی جسورانه و اورجینال که در ابتدا آن را به یک پیشگام در انیمیشن تبدیل کرده بود، دور شود.

انیمیشن‌های در راه 

باوجود این، آثار اورجینال زیادی از پیکسار به روی پرده خواهد آمد، مانند ماجراجویی علمی تخیلی «الیو» یک انیمیشن کمدی است که آدریان مولینا آن را نوشته و کارگردانی کرده، قرار است در ژوئن ۲۰۲۵ اکران شود، فیلم «هاپرز»، انیمیشنی است که جان هم، بابی موینیهان و پایپر کوردا را در لیست بازیگران خود دارد. این اثر بهار ۲۰۲۶ اکران می‌شود. داستان این انیمیشن روی شخصیت میبل تمرکز می‌کند، دختری شجاع و جوان که افکار بلندپروازانه دارد و ورود به جهان حیوانات هدف اوست.

برای رسیدن به این هدف، میبل مغز خود را داخل یک سگ آبی روبات قرار می‌دهد تا بتواند به سایر حیوانات نزدیک شده و آنها را مطالعه کند و سریال تلویزیونی «چه برنده چه بازنده»، ساخته کری هابسون انیمیشن دیگری است که پیکسار در حال ساختش است، اما هنوز تاریخ پخش آن را اعلام نکرده است. داستان این فیلم درباره‌ی یک تیم سافت‌بال مختلط دوره‌ی متوسطه به نام پیکلز در هفته‌ی منتهی به مسابقه‌ی بزرگ قهرمانی آنهاست.

درحالی‌که اخبار مربوط به دنباله‌های پیکسار تصورات مبهمی را برای عموم به وجود آورده است، همان‌طور که مان به آن اشاره کرد، تعداد زیادی فیلم اورجینال در دست ساخت هستند و چندین فیلم دیگر نیز در حال توسعه‌اند و اطلاعات بیشتری درباره‌ی آنها نداده است تا هیجان مخاطبان را بیشتر کند.

پیکسار پیش از این با انتشار، دنباله‌ها و نسخه‌های اورجینال بسیاری را مبهوت کرده است و همیشه اجازه می‌دهد بین فرانشیز‌های خود کمی فضای تنفس و استراحت بدهد. به عنوان مثال، انتشار «لوکا» در سال ۲۰۲۱ و «روح» در سال ۲۰۲۰ پس از «شگفت‌انگیزان ۲» در سال ۲۰۱۸ و «داستان اسباب‌بازی ۴» در سال ۲۰۱۹، این موضوع نشان‌دهنده‌ی توانایی پیکسار برای دنبال کردن محتوای اورجینال در کنار فرانشیز‌های شناخته شده است. نظرات مان به تلاش مستمر برای حفظ این تعادل اشاره می‌کند، حتی اگر برنامه‌ی فعلی استودیو به دنبال دنباله‌هایی در کوتاه‌مدت باشد.

داستان‌سرایی یک رمز موفقیت 

نظرات مان اطمینان‌بخش است، به‌ویژه برای مخاطبانی که مشتاق بازگشت پیکسار به نوع داستان‌سرایی اورجینال هستند که استودیو را به یک نام آشنا تبدیل کرد. درحالی‌که دنباله‌ها حس آشنایی را ایجاد می‌کنند و می‌توانند بازدهی قوی باکس آفیس را تضمین کنند، بزرگ‌ترین نقطه قوت پیکسار در توانایی آن در بیان داستان‌های غیرمنتظره است که در سطح شخصی طنین‌انداز می‌شوند، دقیقاً مانند «دایناسور خوب» که مان در آن مشارکت داشت.

این اثر در ژانر فانتزی است و در ۲۰۱۵ پخش شد که پیتر سوهن آن را کارگردانی کرده است و داستان آن درباره‌ی دنیایی است که انسان‌ها و دایناسور‌ها کنار هم زندگی می‌کنند و یک دایناسور خوش‌قلب با پسربچه‌ای به‌نام آرلو دوست می‌شود. خوب یا بد، پیکسار در سال‌های آینده دنباله‌های بیشتری خواهد ساخت. همان‌طور که پیت داکتر، مدیر ارشد خلاقیت پیکسار به تایم توضیح داد: استودیو اخیراً بر داستان‌هایی متمرکز شده است که از تجربیات خاص دوران کودکی کارگردان‌ها مانند «لوکا» و «قرمز شدن» به دست آمده است. اکنون، استودیو در جست‌وجوی مضامین جهانی‌تر است: تقریباً همه‌ی بچه‌ها فکر می‌کنند اسباب‌بازی‌های‌شان زنده شده‌اند یا هیولایی در کمدشان پنهان شده است و می‌توانند با فیلم‌هایی مانند «داستان اسباب‌بازی» و «کارخانه‌ی هیولاها» ارتباط برقرار کنند.

پیکسار سازنده‌ی دو انیمیش «ددپول ۳» و «درون و بیرون ۲» است که دیزنی آن را پخش کرده است. دیزنی امسال با اکران این دو فیلم حدود سه میلیارد دلار از اکران‌های سینمایی به‌دست آورده است که واقعاً رقمی قابل‌توجه و شگفت‌انگیز است و باید منتظر فیلم‌های بعدی این شرکت ماند که سعی می‌کند هوشمندانه حرکت کند و فیلم‌هایی را بسازد که مخاطبان جهانی یافته است.

bato-adv
bato-adv
bato-adv