bato-adv
bato-adv
تعرفه ۱۰۰ درصدی برای تیپ لوآپشن

چرا برای خودرو وارداتی سر و دست نمی‌شکنند؟‌

چرا برای خودرو وارداتی سر و دست نمی‌شکنند؟‌

بیش از سه میلیون متقاضی برای خرید محصولات ایران‌خودرو ثبت‌نام کردند اما حجم متقاضیان خودرو وارداتی به ۷۵ هزار نفر نرسید

تاریخ انتشار: ۲۳:۱۱ - ۱۷ آبان ۱۴۰۳

فرارو- سومین مرحله فروش خودرو وارداتی پاییز امسال با ثبت‌نام ۷۳ هزار متقاضی به پایان رسید. برای درک این عدد لازم است یادآوری کنیم مرداد همین امسال سه میلیون و اندی برای خرید محصولات ایران‌خودرو صف بستند.

به گزارش فرارو؛ سقف ارزش خودرو‌های وارداتی فقط ۲۰ هزار یورو است و به‌همین خاطر شرکت‌های واردکننده مجبور می‌شوند روی لوآپشن‌ترین و اقتصادی‌ترین تیپ‌های موجود در بازار دست بگذارند. مثل کیا K۵ که شرکت واردکننده ترمز ABS و کیسه هوای راننده را به‌عنوان آپشن در کاتالوگ رسمی آورده است. خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه دست‌کم با تعرفه ۷۰ درصدی تحویل مردم داده می‌شوند و در بازار آزاد نیز گاهی دو، سه میلیارد به قیمتشان اضافه می‌شود. 

اختلاف تقاضای خودرو وارداتی و داخلی

فروش خودرو وارداتی پاییز امسال برای سومین مرتبه از اسفند ۱۴۰۱ کلید خورد. در این مرحله ۱۳ شرکت مختلف از جمله ایران‌خودرو و سایپا و بهمن‌موتور و ... روی هم ۲۱ خودرو وارداتی را برای فروش گذاشتند. آنطور که از قبل اعلام شده بود، در این مرحله شش هزار خودرو وارداتی از طریق قرعه‌کشی به متقاضیان سامانه یکپارچه تعلق می‎‌گرفت.

فروش خودرو وارداتی در قالب سومین مرحله از شیوه جدیدی که ظرف دو سال گذشته شاهد بودیم، با استقبال ۷۳ هزار متقاضی در کل کشور روبرو شد. به این ترتیب از هر ۱۳ نفر، یک نفر شانس برنده‌شدن در قرعه‌کشی را پیدا می‌کردند. حجم عرضه خودرو وارداتی سنخیتی با میزان تقاضا در بازار ندارد. با این حال مقایسه میزان متقاضیان این مدل محصولات درمقایسه با خودرو‌های اقتصادی داخلی نشان می‌دهد از خودرو‌های وارداتی استقبال چندانی نمی‌شود

پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو شهریور امسال بعد وقفه ۲.۵ ساله ازسرگرفته شد. با اینکه حجم عرضه محصولات ایران‌خودرو نزدیک ۱۱۵ هزار محصول اعلام شده بود، کمی بیش از سه میلیون نفر برای خرید محصولات ایران‌خودرو مراحل شرکت در قرعه‌کشی را پشت‌سر گذاشتند.

بیشتر بدانید| اولین مرحله فروش خودرو وارداتی اسفند ۱۴۰۱ با ثبت‌نام ۱۳۰ هزار متقاضی به پایان رسید و بعد تقریبا دو سال حالا حجم متقاضیان این مدل محصولات حدود ۵۰ درصد آب رفته 

واردات خودرو؛ اضافه شدن مدل‌های لوآپشن به بازار

سقف واردات خودرو به کشور ۲۰ هزار یورو تعیین شده است. همین جمله کافی است تا شرکت‌های واردکننده سراغ ساده‌ترین نسخه از خودرو‌های وارداتی بروند.

چرا برای خودرو وارداتی سر و دست نمی‌شکنند؟‌کیا K۵ که جزو محبوب‌ترین مدل‌های وارداتی است، با تعرفه ۷۶ درصدی به ایران آمده

کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ یکی از همین نمونه‌هاست که اتفاقا پرتقاضاترین محصول در سومین مرحله از فروش خودرو‌های وارداتی معرفی شده. کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ با پیشرانه و گیربکس‌های جورواری تولید شده است، اما شرکت واردکننده به ایران روی مدلی دست گذاشته که از حجم موتور ۱.۵ لیتر استفاده می‌کند تا شرط سقف ۲۰ هزار یورویی حفظ شود. 

کیا K۵ پنجمین از نسل از اپتیمای معروف در ایران است. کنار کیا اسپورتیج جزو محبوب‌ترین محصول بین ۲۱ مدل حاضر در سومین مرحله فروش خودرو‌های وارداتی بوده است. اما تیپی که از کیا K۵ به ایران رسیده لوآپشن‌ترین نسخه از کیا اپتیما جدید به‌شمار می‌رود. طوریکه اثری از صندلی‌های چرمی، سقف پانوراما، گرم‌کن و سردکن صندلی در فهرست امکانات رفاهی کیا K۵ وارداتی دیده نمی‌شود. باور می‌کنید کوشاخودرو به‌عنوان شرکت واردکننده کیا K۵ چیز‌هایی مثل ترمز ABS، قفل شدن اتوماتیک در بعد حرکت خودرو و کیسه هوای راننده و سرنشین را به‌عنوان آپشن‌های یک خودرو دو میلیارد و ۶۰۰ میلیونی در کاتالوگ رسمی آورده؟ 

تعرفه خودرو‌های وارداتی

تعرفه واردات خودرو‌ سال آینده احتمالا ۱۰۰ درصد خواهد بود اما همین الان کف تعرفه مدل‌های وارداتی که در قالب سومین مرحله فروش به سامانه یکپارچه راه یافتند، به حدود ۷۰ درصد می‌رسد. 

کیا K۵ که درباره آن صحبت کردیم، یک مدل ۷۸ هزار درهمی در امارات است و با نرخ روز ارز معادل یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان در ایران می‌ارزد. قیمت کیا K۵ اما برای متقاضیانی که از مسیر سامانه یکپارچه اقدام کردند دو میلیارد و ۵۹۸ میلیون خواهد بود و به این ترتیب کیا اپتیما جدید با تعرفه ۷۶ درصدی به ایران آمده است. بدنیست بدانید همین کیا K۵ در بازار آزاد با عدد و رقم‌های بیشتری به خریداران پیشنهاد می‌شود و فعلا حدود پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون قیمت خورده است. 

قیمت کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ هنوز به شکل نهایی برای خریدارن محاسبه نشده است. محصولی که ۱۹ هزار و ۵۰۰ یورو قیمت دارد و به پول خودمان کمتر از یک میلیارد و ۵۰۰ باید فروخته شود. قیمت کیا اسپورتیج، اما برای متقاضیان سامانه یکپارچه به شکل قیمت فروش گمرکی دو میلیارد و ۱۴۱ میلیون اعلام می‌شود و با احتساب هزینه‌های جانبی باید انتظار رقمی بیشتری داشته باشیم.

برچسب ها: واردات خودرو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
و بدانیم سقف ارزش خودروهای داخلی ۳۰ میلیونه
وحید
United States of America
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
مردم قشر متوسط و ضعیف چطور میتونن خودرو خارجی بخرن گمرگ رو بردارید مثل همه کشورهای دیگه که گمرک آزاده همه ثبت نام میکنن
ممدجفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
وقتی پراید ۷۰ ملیونی رو به قشر متوسط ۳۵۰ ملیون میفروشن چرا نباید ماشین ۲/۵ ملیاردی رو به اقشار ثروتمند ۵ ملیارد نفروشند ؟؟؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
سلام جناب آقای پزشکیان لطفا به موضوع خودرو سر وسامان بدهید. قرار است شما در کنار مردم باشید
اعتراض به بی عدالتی در معاملات خودرو باعث نا رضایتی مردم و سوژه برای اخبار خارجی و عاملی می شود.
بانک مرکزی از اختصاص ارز برای خودرو سازان خودداری کند. واردات خودرو را توسط افراد حقیقی و با ارز خودشان آزاد کنید. تا بازار خودرو به تعادل نزدیک بشود. دولت محترم سیاست گذاری کند. تا زمانیکه انحصار در خودرو وجود دارد و مافیای خودرو براحتی ارز دولتی دریافت می کند مشکل وجود دارد. بداد مردم برسید. شعار کافی است. با یک بخشنامه چند خطی براحتی می توانید ورود خودرو با ارز شخصی طبق استاندارد مورد قبول کشور آزاد کنید. این مردم هستند که از تمامیت ارضی کشور دفاع می کنند و نه گروه مافیا و رانت خوار و ......
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
سلام اول بخاطر قیمت های نجومی که میدن دوما بخاطر اینکه ۹۵ درصد خودرو وارداتی چینی و بالای ۹۵ درصد همین خودرو های چینی از برند خوب نیستن وقتی میشه با همین مبلغ های خودرو چینی خودرو به روز ژاپنی و کره ای اروپایی وارد کرد چرا خودرو چینی دلیلش سود بیشتر برای آقایون و دردسر کمتر برای واردات خودرو خوب وارد کنید با قیمت منطقی نه قیمت دو الی سه برابری قیمت اولیه مردم می خرن
انتشار یافته: ۱۶
Rasoul
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
واقعا هیچی آدم نمیتونه بگه فقط اینکه جای تاسفه که خودرو را رایگان چ ایرانی چ خارجی چندبرابر میدن به مردم بیچاره
احمد
Norway
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
زیرا بدنه اتومبیل‌های خارجی از حلبی ساخته نشده اند
مرد بلانسبت حسابی مردم عادی پولشان کجا بود که اتومبیل‌های خارجی بخرند
ستار
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
وقتی نظارت نباشد از این بهتر نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
وقتی واردات و فروش خودرو های وارداتی رو به فرغون سازان داخلی میسپارید انتظار کاهش قیمت و افزایش کیفیت را نداشته باشید
تفکر دلالی هر جا باشد گند میزند
سیدرسول موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
سلام تمامی چرایی ها را توضیح داده اید با این ارز گران دولت تعرفه متعارف برای خودرو ندارد
اریا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
چون قیمت هاشون بازم گرونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
من با فروش نیمی از زندگی ام تازه می توانم یه ماشین از ایران خودرو ثبت نام کنم اونم چی اگه تو قرعه کشی که نصف پول ثبت نام رو هم بانک داده باشه
وگرنه اگه پول داشتم برا ماشین خارجی درنگ نمی مردم
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
ماشینهای دست چند چینی اونم دردان مملکت که قدرت خرید دارن چرا نمیخرن ؟؟ خبر دارن چه آشغالین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
وقتی فرهنگ جامعه اونقدرپایینه که برای خودرو یا هرچیز دیگه با اون همه تورم وسو استفاده فروشندگان دست وپا می‌شکنند وبه فکر هم نوعانشون که قدرت خرید ندارند وباهدف منافع شخصی دست تو جیب هم دیگه میکنند باید از اینم بدتر بشود
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
متاسفانه با تعرفه و گمرکی که میگیرند کسی توانایی خرید ندارد در ضمن خودروسازها هم با سیاه بازی و دلالی قیمتها را بالا میبرند من الان چند ساله میخوام خودرو بخرم نمی ارزه قیمتها بسیار بالاست
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۸/۱۸
علاوه بر این اکثر خودروهای وارداتی از برندهای بی نام و نشان و چینی هستند که مشابه شان در کشور همین الان داره مونتاژ میشه و با قیمت پایین قابل تامین است !
bato-adv
bato-adv
bato-adv