در سال ۱۴۰۲، قانونگذار در بند (د) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، دولت را مکلف کرد که ضوابط اجرایی برای اعطای مزایای جانبی از قبیل پرداختهای مناسبتی، رفاهی، بیمه تکمیلی، هزینه ایاب و ذهاب، حق مسکن را تهیه و به تصویب شورای حقوق و دستمزد برساند.
معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور در گفتگو با شبکه ۳ سیمای جمهوری اسلامی ایران، مبنای رشد ۲۰ درصدی رفاهیات مستقیم و غیرمستقیم کارکنان دولت را تشریح کرد.
به گزارش شناسنامه قانون به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بینالملل سازمان اداری و استخدامی کشور، دکتر ذبیحاله سلمانی؛ معاون سرمایه انسانی این سازمان در این گفتوگوی زنده گفت: تا قبل از سال ۱۴۰۲، کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم به کارمندان دولت، با توجه به ماده (۴۰) قانون الحاق (۱) و همچنین ضوابط اجرایی قانون بودجه سنواتی، تعیین و از سوی دستگاههای اجرایی پرداخت میشد.
قانونگذار در ماده (۴۰) قانون الحاق (۱) آورده است: اجازه داده میشود اعتبارات برنامه خدمات رفاهی کارکنان دولت، مندرج در قوانین بودجه سنواتی برای ارائه تسهیلات رفاهی و تشویق کارکنان و کمک هزینه مسکن به صورت نقدی یا صورت دیگر بر اساس موافقتنامهای که با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و یا استان مبادله خواهد شد، استفاده شود.
در سال ۱۴۰۲، قانونگذار در بند (د) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، دولت را مکلف کرد که ضوابط اجرایی برای اعطای مزایای جانبی از قبیل پرداختهای مناسبتی، رفاهی، بیمه تکمیلی، هزینه ایاب و ذهاب، حق مسکن را تهیه و به تصویب شورای حقوق و دستمزد برساند.
دستورالعمل اعطای مزایای جانبی پس از بررسیهای مختلف و البته بدون توجه به بار مالی آن، در تاریخ ۲۴/۰۷/۱۴۰۲ طی بخشنامه ۱۲۹۹۳۲/۶۱۵۹۲ معاون اول وقت، به دستگاههای اجرایی ابلاغ شد. متاسفانه به دلیل عدم تامین بار مالی آن، اقلامی که تحت عنوان حق مسکن، پرداخت مناسبتی و نظایر آنها پیشبینی شده بود، پرداخت نشد و نارضایتیهای زیادی را در بین کارمندان دولت به بار آورد.
تشریح جزئیات مصوبه افزایش رفاهیات سال ۱۴۰۳ کارکنان دولت:
در سال ۱۴۰۳ در قانون بودجه سال جاری، این حکم تنفیذ نشد و در ضوابط اجرایی قانون بودجه سال جاری مصوب ۱۶/۰۲/۱۴۰۳ نیز حکمی برای خدمات رفاهی شاغلین، پیشبینی نشد و صرفا در تبصره (۲) ماده (۴) آن مقرر گردید: دستگاههای اجرایی میتوانند در حدود تکالیف قانونی نسبت به ارائه امکانات و کمکهای رفاهی به بازنشستگان و مستمری پیگیران خود در چارچوب موافقنامه اقدام نمایند؛ لذا مقرر شد، دستورالعمل کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم با رشد ۲۰٪ نسبت به سال قبل، با هماهنگی و همکاری سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه کشور تهیه و به عنوان الحاقیه و اصلاحیه ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ به تصویب هیئت وزیران برسد که در تاریخ ۱۶/۰۸/۱۴۰۳ به تصویب رسید.
با توجه به منابع بودجه کل کشور، مطابق مصوبه پیشنهادی:
«کمک هزینه غذای روزانه ۳۶۰۰۰ تومان، کمک هزینه ایاب و ذهاب در تهران ۳۶۰۰۰۰ تومان و در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ۲۴۰۰۰۰ هزار تومان، کمک هزینه مهدکودک و نظایر آن ۳۵۰۰۰۰ تومان برای فرزند زیر ۶ سال، (با ۲۰٪ رشد) نسبت به سال گذشته تهیه شد و همچنین کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم مطابق با موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه قابل پرداخت است.
بانکها، بیمهها و شرکتهای دولتی نیز با حداکثر ۲۰% رشد نسبت به عملکرد بودجه سال ۱۴۰۲ مشمول مصوبه مذکور هستند.
پرداخت کمکهای رفاهی مستقیم و غیرمستقیم شامل کارکنان قرارداد کار معین، ساعتی و مشمولین ماده (۱۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری (کارکنان کارگری) هم میشود و دستگاههای اجرایی مجاز هستند با رعایت مفاد موافقتنامه خود اقدام کنند. همچنین دستگاههای اجرایی مکلفاند، امکانات و خدمات رفاهی به بازنشستگان خود در سقف اعتبارات ابلاغی را اقدام کنند.»