خرید طلا و خودرو کارکرده اتفاق جدیدی نیست، اما در سالهای گذشته لوازم خانگی، گوشی و ... به سبد خرید خانوار ایرانی اضافه شده است
فرارو- خرید طلا دستدوم با اینکه جنبه رسمی ندارد، اما از حیث اقتصادی توجیهپذیر است.
به گزارش فرارو؛ اختلاف قیمت طلا دستدوم و طلا نو از یک طرف و حذف اجرت طلافروش از طرفی دیگر مهمترین دلایل گرایش به خرید طلا دستدوم است و از قدیم و ندیم بخش قابل توجهی از مصرفکنندههای واقعی بازار خودرو، روی ماشین کارکرده دست میگذارند. خرید کالا دستدوم، اما حالا محدود به طلا و خودرو نمیشود و دادههای گوگل نشان میدهد پای چیزهای زیادی مثل لوازم خانگی، گوشی، لاستیک و ... به سبد خرید ایرانیها اضافه شده است.
خرید طلا دستدوم بهخاطر حذف اجرت و هزینههای جانبی طلا نو، صرفه اقتصادی دارد. همین الان قیمت طلا ۱۸ عیار گرمی چهار میلیون و ۴۷۳ هزار تومان است، اما بابت خرید طلا دستدوم بهازای هر گرم ۶۰ هزار تومان کمتر ردوبدل میشود.
فروش طلا دستدوم از سوی طلافروشیها جنبه چندان رسمی ندارد و هر از گاهی فعالان بازار و اعضای اتحادیه طلا و جواهرفروشی به خریداران طلا دستدوم هشدار میدهند. با این خرید طلا دستدوم در سالهای اخیر رونق چشمگیری داشته و آنطور که طلافروشها به فرارو میگویند، بخش قابل توجهی از معاملات روزانه آنها مختص خریدوفروش طلا دستدوم است.
آیفون ۱۱ و معدود مدلهایی از آیفون ۱۰، تنها گزینههای باقیمانده نو برای طرفداران اپل در بازار موبایل بهحساب میآیند. کف قیمت آیفون ۱۱ در بازار موبایل از حولوحوش ۳۵ میلیون تومان شروع میشود.
قیمت آیفون ۱۱ نسخه ۶۴ گیگابایت که پنج سال قبل روانه بازار شد، در این محدوده قرار دارد، اما با نگاهی به دیوار و شیپور متوجه تب بالای خریدوفروش آیفون کارکرده در بازار میشویم.
خرید طلا دستدوم بهخاطر حذف اجرت و هزینههای جانبی طلا نو، صرفه اقتصادی دارد
آیفون ۱۳ آخرین سری از گوشیهای اپل است که تا امروز موفق به عبور از سد رجیستری شده است. همین مدل را در ارزانترین حالت ممکن یعنی با ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیرهسازی و پارتنامبر HN حولوحوش ۳۷ میلیون تومان میفروشند، اما با کمی جستوجو در بازار مدلهای دستدوم، امکان خرید آیفون ۱۳ معمولی در بازه زیر ۳۰ میلیون وجود دارد.
خرید گوشی دستدوم فقط محدود به مدلهای گرانقیمت آیفون نمیشود و میانردههای اقتصادی سامسونگ و شیائومی هم خریدار دارند.
خرید خودرو کارکرده محدود به امروز و دیروز نمیشود و از قدیم و ندیم رواج داشته است. اما جالب است بدانید در یک هفته اخیر به یکی از پرتکرارترین کلیدواژههای ایرانیها در کادر جستوجوی گوگل بوده.
افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا در کارخانه اواخر آبان امسال کلید خورد و حالا ارزانترین سواری داخلی در کارخانه کمی بیش از ۴۰۰ میلیون ارزش دارد.
کف قیمت خودرو در بازار آزاد قاعدتا بیشتر است و جستوجوی کاربران ایرانی برای خرید خودرو کارکرده میتواند توجیه و منطق اقتصادی داشته باشد.
قیمت خودرو کارکرده معمولا به آیتمهای زیادی مثل مدل و شرایط فنی و بدنی خودرو بستگی دارد، اما با بودجه زیر ۴۰۰ میلیون، علاوه بر مدلهای اقتصادی داخلی، امکان خرید پژو پارس، پژو ۴۰۵ و تندر ۹۰ و گزینههای جورواجور دیگری فراهم میشود.
واردات خودرو کارکرده بعد چندماه چشمانتظاری آرامآرام جنبه رسمی پیدا میکند. آیین نامه واردات خودرو کارکرده بالاخره به امضای معاون اول رئیسجمهور رسید، اما از چند ماه قبل، عبارت خودرو کارکرده وارداتی جزو کلیدواژههای پرتکرار ایرانیها در گوگل بوده است.
قیمت لاستیک پراید در بازار آزاد دستکم از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع میشود. خرید هر چهار حلقه لاستیک پراید با این اوصاف میتواند نزدیک شش میلیون تومان هزینه داشته باشد که معادل قیمت پراید در اوایل دهه ۸۰ است. از طرفی خرید لاستیک دولتی هر از گاهی با موانعی همراه است و احتمالا به همین خاطر خرید لاستیک دستدوم اهمیت پیدا کرده است.
لوازم خانگی کارکرده مثل تلویزیون و یخچال دستدوم از چند سال قبل آرامآرام به سبد خرید برخی از خانوارهای ایرانی اضافه شد و دادههای گوگل نشان میدهد خرید کالای دستدوم حالا به چیزهایی مثل کنسول بازی، سیمکارت ۹۱۲ و انواع و اقسام کالاهایی که فکرش را نمیکنید، کشیده شده است.