عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم میگوید: «من میگویم همین خانمی که سر تا پا باز میپوشد، اگر با زبان فکری و لیّن و مرام انسانی صحبت کنیم، مسائل را دقیق میپذیرد. حتی اگر کل آن را هم نپذیرد، بخشی از آن را رعایت میکند.»
آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره قانون عفاف و حجاب گفت: با زور و تفنگ نمیتوان با مردم برخورد کرد. باید با زبان لین و زبانی که همه مردم آن را میپسنند با آنان سخن گفت.
به گزارش خبرآنلاین، طی دو روز اخیر متن قانون عفاف و حجاب در فضای رسانهای منتشر شد. قانونی که از ۲۳ آذر ماه توسط محمدباقر قالیباف برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد، اما مواد قانونی آن با انتقاداتی هم در میان جامعه شناسان و هم در میان سیاستمداران مواجه شده است.
چنانچه، غلامحسن کرباسچی، فعال سیاسی شاخص اصلاح طلب در گفتگویی بیان کرد: «حجاب، بحث اعتقادی و اخلاقی است. باید مردم را از این راه و روشها قانع کرد نه با تصویب قوانین. قبلا هم این کارها را کرده اند. ریخته اند به خیابانها و همه را بردند. خب چه کاری توانسته اند انجام دهند؟ اگر در آنجا توانستند موضوع را حل کنند میتوانند امید داشته باشند که با اجرای این قانون هم میشود، بدحجابی را حل کرد.»
آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز درباره قانون عفاف و حجاب میگوید: «من میگویم همین خانمی که سر تا پا باز میپوشد، اگر با زبان فکری و لین و مرام انسانی صحبت کنیم، مسائل را دقیق میپذیرد. حتی اگر کل آن را هم نپذیرد، بخشی از آن را رعایت میکند.»
وی ادامه داد: «به جای آنکه افرادی را پیدا کنیم که علم داشته باشند، خوش فکر، خوش زبان، و خوش سابقه باشند، یک عده را داریم که از اول هم با آنان مخالف بوده و هستیم و به درد هیچ کاری هم نمیخورند. این افراد به دنبال سنگ اندازی هستند و باید از دایره فهم و درک و دایره قانون و اجرا کنار بگذاریم.»
مشروح گفتگو با آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در ادامه میخوانید؛
آقای مسعود خمینی! طی دو روز اخیر متن قانون عفاف و حجاب در فضای رسانهای منتشر شده است که با واکنش منفی هم روبرو شده است، نظر شما درباره این قانون چیست؟
در رابطه با قانون عفاف و حجاب دو مسئله وجود دارد؛ یک مسئله اینکه آیا واقعا حجاب از منظر اسلام، قرآن و احکام قرآنی واقعیت دارد و به ما دستور دادند که به خانمها و زنان بگوییم لباس و سرشان را بپوشانند یا خیر. این یک بحثی است که در قرآن به صراحت آمده و میفرماید که زنانِ ما مسلمانان از نظر ظاهری جوری نباشند که مردان، مسائلی در پس ذهنشان ایجاد شود.
این که قرآن و پیامبر (ص) ما فرمودند که حجاب را رعایت کنید قطعی است. حالا اینکه صورتشان باز باشد، دستشان، سرشان و سینهاشان باز باشد، مسائل فرعی است، اما وقتی یک زن بیرون میآید و در بین مردم و نامحرمان قرار میگیرد، باید جوری باشد که سر باز نباشد و ... مسائلی است که کلا باید از بین برود. اصل اسلام این است.
اما اینکه رفتار و گفتار ما چطور باشد، یک مسئله دیگر است. با زور و تفنگ نمیتوان با مردم برخورد کرد. باید با زبان لین و زبانی که همه مردم آن را میپسندند با آنان سخن گفت. یکبار هم گفتم، بنشین و بفرما و بتمرگ هر سه یک معنا را دارند، اما اسلام با کدام موافقت دارد؟ با بتمرگ و بنشین یا با بفرما؟ اسلام با بفرمایید مناسبت دارد و باید با دلیل، برهان و زبان خوب با مردم صحبت شود. با درشتی سخن گفتن و توهین کردن و زندانی کردن زنان منافات دارد.
من میگویم همین خانمی که سر تا پا باز میپوشد، اگر با زبان فکری و لین و مرام انسانی صحبت کنیم، مسائل را دقیق میپذیرد. حتی اگر کل آن را هم نپذیرد، بخشی از آن را رعایت میکند. میگوییم شما این روسری را که دارید تا نزدیک پیشانی بیاورید. اینجوری اگر با آنان صحبت کنیم، ۹۰درصد خانمها نیز آن را میپذیرند، عمل میکنند و به دیگران هم میگویند.
جریمههایی که در این قانون گذاشته شده با انتقاداتی همراه است، اما حامیان قانون معتقدند با این جریمهها مردم به سمت همراهی خواهند رفت، نگاه شما چیست؟
اجرای قانون دو قسمت است؛ یک وقت اجرای قانون به این شکل است که افراد را بگیریم، زندانی و حبس کنیم و شلاق بزنیم، من با آن موافق نیستم. زنان هم نباید جوری باشد که به این جا برسند، باید به تمام معنا به زبان لین، فهم و درک استدلال حرف بزند.
اگر یک زنی با سر برهنه، پاهای لخت بیرون بیاید، جوانان عزبی که از آن مسیر عبور میکنند، چطور فکر میکنند و چه بر سر آنان میآید؟ چقدر حاضر هستند که خودشان را به آب و آتش بزنند تا خواسته شان را انجام بدهند؟ باید خانمهای محترم این مسائل را رعایت کنند. این پسران و جوانان عزب هم یک کاری کنیم که ناراحت نشوند و آنان هم دل دارند. اگر با خانمها با زبان لین سخن بگوییم، مقداری از آنان میپذیرند و دیگر شلاق و زندان معنا ندارد و درست نیست. باید با آنان از قرآن و فتوا سخن گفت.
اصرار حامیان قانون عفاف و حجاب برای اجرای سریعتر قانون چقدر با هدف سنگ اندازی در مسیر دولت آقای پزشکیان است؟
من از قبل هم گفته ام، انتخاباتی که ما در کشور داشته و داریم، فشل است. به جای آنکه افرادی را پیدا کنیم که علم داشته باشند، خوش فکر، خوش زبان، و خوش سابقه باشند، یک عده را داریم که از اول هم با آنان مخالف بوده و هستیم و به درد هیچ کاری هم نمیخورند.
این افراد به دنبال سنگ اندازی هستند و باید از دایره فهم و درک و دایره قانون و اجرا کنار بگذاریم. متاسفانه در این جریان اخیر هم یک عده آمدند و مسئله را دست گرفتند. با انسانی که برای بیان حرفهای خود فحش میدهد، تخریب میکند سخت مخالف هستم و باید آنان را بیرون کرد. دولت و مردم باید با آنان مخالفت کنند.
شما پیش بینی میکنید که دولت به سمت اجرایی کردن قانون عفاف و حجاب برود؟
قانون اگر به این شکلی باشد که گفتم بله باید اجرا شود ولی اگر قانون تند باشد نباید آن را اجرا کند.