هلیکوپتر Raider X کاملاً از اصول طراحی پیشینیان خود مانند Boeing AH-۶۴ Apache یا Bell AH-۱ Cobra دور میشود. این هلیکوپتر دارای یک مجموعه دم اساساً معکوس همراه با یک محفظه سلاح داخلی است که نقاط اتصال را باز کرده و عقب میکشد تا شلیک کند، درست مانند یک در بال عقابی. قابل توجهتر از همه، مونتاژ مارپیچ دوگانه روتور اصلی به شکل مارپیچ دوگانه و پادسوگرد است، چیزی که هیچ هلیکوپتر نظامی آمریکایی تاکنون نداشته است.
Raider X یک هلیکوپتر نسل بعدی در حال توسعه توسط سیکورسکی است که نشانههایی از تغییر چشمگیر در جامعه هلیکوپترهای ارتش ایالات متحده را نشان میدهد. برنامه هواگرد شناسایی تهاجمی آینده (FARA) ارتش ایالات متحده با هدف توسعه یک هلیکوپتر نسل بعدی برای هر دو نقش شناسایی و حمله آغاز شده است.
به گزارش روزیاتو، هلیکوپتر Raider X کاملاً از اصول طراحی پیشینیان خود مانند Boeing AH-۶۴ Apache یا Bell AH-۱ Cobra دور میشود. این هلیکوپتر دارای یک مجموعه دم اساساً معکوس همراه با یک محفظه سلاح داخلی است که نقاط اتصال را باز کرده و عقب میکشد تا شلیک کند، درست مانند یک در بال عقابی. قابل توجهتر از همه، مونتاژ مارپیچ دوگانه روتور اصلی به شکل مارپیچ دوگانه و پادسوگرد است، چیزی که هیچ هلیکوپتر نظامی آمریکایی تاکنون نداشته است.
طراحی ترکیبی کواکسیال Raider X به این معنی است که دارای دو مجموعه پرههای روتور پادسوگرد برای ساختار روتور اصلی خود است. مجموعه دوگانه پرههای روتور در جهت مخالف میچرخند، و این همان چیزی است که عنوان پادسوگرد به آن اشاره میکند. این طرحی است که از اوایل مسابقه تسلیحاتی دوران جنگ سرد مورد علاقه نیروی هوافضای روسیه بوده است، اما هرگز در میان سازندگان هلیکوپترهای غربی مورد توجه قرار نگرفته است. این طراحی نیاز به روتور دم را از بین میبرد که به نوبه خود اصطکاک کلی را کاهش داده و قدرت مانور را افزایش میدهد.
همچنین این طراحی مزیت بدنه کوچکتر و فشردهتر از هلیکوپتر تهاجمی اصلی نیروی زمینی ارتش ایالات متحده – آپاچی- را دارد. روتور اصلی کواکسیال با یک ملخ فشاری که در عقب نصب شده است جفت میشود که انتظار میرود Raider X را به سرعت بیش از ۵۵۵ کیلومتر در ساعت برساند. اگر این طراحی موفقیت آمیز باشد، به طور قابل توجهی از سرعت هوایی و قابلیتهای مانور هلیکوپترهای سنتی رقیب در کلاس خود پیشی خواهد گرفت.
چنین سرعت فوق العادهای، به طور ویژه برای مأموریتهای شناسایی یا نیروهای ویژه مفید است، و امکان نفوذ و خروج سریع مشابه نحوه استفاده از هلیکوپتر Lynx توسط سرویس هوایی ویژه ارتش بریتانیا (SAS) را میدهد. متأسفانه Westland Lynx دیگر در سرویس نیست، اما حتی اگر هم بود، پیش بینی میشود که Raider X از سرعت این هواگرد چابک نیز عبور کند.
علاوه بر این، Raider X از یک بدنه جمع و جور سود میبرد که ردپای راداری آن را کاهش داده و امکان بقای آن در محیطهای متخاصم را افزایش میدهد. استفاده از مواد کامپوزیتی پیشرفته نیز باعث کاهش وزن و بهبود بهره وری سوخت میشود. همچنین Raider X ماژولار بودن را در اولویت قرار داده و یک رویکرد ماژولار سیستم باز را در خود دارد که روزآمدسازیهای آینده و سازگاری با نیازمندیهای ماموریتی در حال تغییر را تسهیل خواهد بخشید.
Westland Lynx ساخت بریتانیا در حال حاضر رکورد سریعترین هلیکوپتر جهان با سرعت ۲۱۶ گره (۴۰۰ کیلومتر در ساعت) را در اختیار دارد.
هلیکوپتر جدید سیکورسکی پیشرفتهترین تجهیزات آویونیکی و همچنین مجموعه حسگرهای نسل پنجم را در خود دارد که یک سر و گردن از تجهیزات هدف گیری، ناوبری و شبکه داده فعلی در ناوگان هلیکوپترهای ارتش ایالات متحده جلوتر خواهد بود. سیکورسکی از یک طراحی ماژولار با تکنیکهای مطابق با استانداردهای آینده استفاده میکند که هدف آن به حداقل رساندن زمان تعمیر و نگهداری، هزینه و پیچیدگی ارتقاها یا تغییرات در طول عمر سرویس است.
بهینهسازی این پلتفرم برای دریافت ارتقاهای مکرر در سراسر طول خدمت آن در قرن بیست و یکم ضروری است، زیرا زمان بین پیشرفتهای تکنولوژیکی در هواگردهای نسل چهارم و پنجم به طور تصاعدی سریعتر رشد کرده است. امید دیگر این است که این رویکرد مهندسی، هزینههای تولید را کاهش داده و در نتیجه هزینه کل خرید و نگهداری را کاهش دهد.
طرح FARAی ارتش ایالات متحده اهداف بسیار بلندپروازانهای داشت. اولین Raider X با سایز کامل و آماده پرواز، قرار بود در سال ۲۰۲۴ به پرواز درآید. متاسفانه، این برنامه در فوریه ۲۰۲۴ به خاطر محدودیتهای بودجهای که به گفته ارتش به خاطر تغییراتی در سیاستهای بودجه بندی بود، لغو شد.
یکی از اجزای مورد انتظار Raider X گنجاندن موتور توربین بهبود یافته GE T۹۰۱ بود که نوید ارائه سطح جدیدی از عملکرد و همچنین کارآیی را میداد. در حالی که بیشتر جزئیات در مورد موتور همچنان طبقه بندی شده است، همانطور که بسیاری از جزئیات در مورد Raider X نیز سری هستند، این موتور برای طراحی رقیب Bell FARA نیز طراحی شده بود. این همکاری بین سیکورسکی، بل و جنرال الکتریک، نوید بزرگی را برای نوآوریهای تکنولوژیکی و چشم اندازی مشترک برای آینده هوانیروز نیروی زمینی ارتش ایالات متحده نشان میداد.
هلیکوپتر Raider X یک رقیب بسیار قوی در برنامه FARA بود و در حالی در اوایل سال ۲۰۲۴ لغو شد، این ضرورتاً به معنای مرگ جدیدترین پرنده سیکورسکی نخواهد بود. سرعت بالا، چابکی فوقالعاده و جثه جمع و جور این هلیکوپتر، آن را به یک پیشرفت بسیار امیدوارکننده نسبت به هر چیزی که امروزه در خط پرواز است تبدیل میکند.
طراحی ماژولار و فناوری نسل پنجم، بازی را نه تنها در میدان جنگ بلکه در آشیانه تعمیر و نگهداری نیز تغییر خواهد داد. بدنه و سیستمهای بهبود یافته و پردازش خودکار دادههای تعمیر و نگهداری بهینهسازی شده، هزینههای عملیاتی را در مقایسه با پلتفرمهای قدیمی که امروزه در حال پرواز هستند، بهطور چشمگیری کاهش میدهد.
Raider X ساخت سیکورسکی فرصتی را به منظور جهشی قابل توجهی برای بال هوایی ارتش ایالات متحده ارائه میدهد. طراحی رادیکال و نوآورانه با روتورهای اصلی کواکسیال و ملخ پیش برنده همراه با جدیدترین کامپوزیت ها، نوید دستیابی به بالاترین سرعت را در میان هلیکوپترهای ساخته شده تا به امروز میدهد.
در حالی که هلیکوپترهایی که در حال حاضر خدمت میکنند، اسبهای جنگی اثبات شده و قابل اعتمادی هستند، اما در برابر تهدیدات نوظهور آسیب پذیرتر شده و همچنان که سن آنها بیشتر و بیشتر نمایان میشود، آماده نگه داشتنشان برای نبرد سختتر میشود. تغییر اجتناب ناپذیر است و زمانی که ارتش آماده پذیرش آن باشد، Raider X حاضر خواهد بود تا یکی از تماشاییترین عملکردهایی را که دنیای بالهای چرخشی تا به حال شاهد بودهایم، ارائه میدهد.