فرارو- فردا چهارشنبه سوم مهر اولین طرح فروش فوری ایران خودرو در نیمه دوم سال ۹۸ آغاز میشود. شاید فکر کنید ایران خودرو با محصولات متنوع به استقبال مشتریانش آمده، اما اینطور نیست. این کارخانه همچنان به عرضه دنا پلاس، سمند EF۷ و پژو پارس که پیش از این در شهریورماه و در چهار نوبت عرضه کرده بود، ادامه میدهد. شرایط همان شرایط شگفتانگیز سابق است. شگفتانگیز از این نظر که ایران خودرو در این طرح فروش اقساطی ۹۰ درصد قیمت خودرو را به عنوان پیش پرداخت دریافت میکند و ۱۰ درصد باقی مانده با یک چک یک ساله تسویه خواهد شد. بررسی این طرح نشان میدهد نرخ بهره در نظر گرفته شده برای تنها قسط آن، حدود ۳۱ درصد است!
شرایط طرح فروش اقساطی ایران خودرو
طرح فروش اقساطی ایران خودرو شگفتیهای خاص خودش را دارد. مثل همیشه، این بار هم ایران خودرو ۹۰ درصد قیمت محصولات را همان اول کار از مشتریان دریافت میکند. تازه، بر خلاف آنچه که در نگاه اول به نظر میرسد، در این طرح خبری از اقساط ماهانه نیست. بلکه ایران خودرو بخش کوچکی از قیمت خودرو را در قالب یک فقره چک یک ساله آن هم با نرخ سود عجیب و غریب از مشتریان دریافت میکند. هر طور حساب کنیم نمیتوان اسم این طرح را طرح فروش اقساطی یا طرح فروش اعتباری گذاشت.
قیمت مصوب برای دنا پلاس حدود ۱۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و ایران خودرو برای پیشپرداخت طرح فروش اقساطی مبلغ ۱۰۰ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان را در نظر گرفته که ۹۰ درصد قیمت مصوب خودرو را شامل میشود. نکته تعجبآور آنجاست که ایران خودرو برای ۱۰ میلیون تومان باقی مانده، چک ۱۴ میلیونی یک ساله از مشتریانش میگیرد. یعنی سود سالانه اقساط این خودرو رقمی حدود ۳۱ درصد در نظر گرفته شده!
شرایط برای سمند LX EF۷ بنزینی کاملا مشابه دنا پلاس است. قیمت مصوب این خودرو در کارخانه حدود ۷۰ میلیون تومان در نظر گرفته میشود و در طرح فروش اقساطی، مبلغ پیش پرداخت رقمی معادل ۶۳ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان است. به عبارتی ایران خودرو ۹۰ درصد قیمت نهایی خودرو را اول کار از مشتری دریافت میکند و برای هفت میلیون تومان باقیمانده، یک چک ۹ میلیونی یک ساله میگیرد که مبلغ سود آن ۳۱ درصد در نظر گرفته شده است.
سبه گزارش فرارو، ود ۳۱ درصدی اقساط برای طرح فروش فوری اقساطی پژو پارس کد ۱۹ با موتور TU۵ هم صادق است. قیمت مصوب پژو پارس TU۵ رقمی معادل ۸۵ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان است. در این طرح ۹۰ درصد قیمت خودرو یعنی ۷۷ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان به عنوان مبلغ پیشپرداخت در نظر گرفته شده و برای ۱۰ درصد باقی مانده، یعنی مبلغ هشت میلیون و ۳۲۰ هزار تومان، چک یک ساله ۱۰ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی از مشتری دریافت میشود که با این حساب نرخ بهره در نظر گرفته شده در این طرح هم ۳۱ درصد است.
طرح فروش اقساطی ایران خودرو؛ سود مشارکت صفر درصد در برابر نرخ بهره ۳۱ درصدی
نرخ بهره ۳۱ درصدی برای تنها قسط طرح فروش ایران خودرو در حالی از مشتری دریافت میشود که سود مشارکت در این طرح صفر درصد است. شاید اسم آن فروش فوری باشد، اما خودرو را یک ماه دیگر تحویل خواهید گرفت. تازه معلوم نیست یک ماه دیگر خودرو را بدون دردسر به خانه ببرید، چراکه همین حالا هم ایران خودرو به بخش قابل توجهی از تعهداتش پایبند نبوده است. در این یک ماه که شاید مدت آن خیلی بیشتر شود، هیچ سودی به سرمایه شما تعلق نخواهد گرفت، در حالی که سود ماهانه بانکی برای سرمایه ۱۰۰ میلیونی به رقمی حدود یک و نیم میلیون تومان میرسد. با این حال ایران خودرو هیچ سودی برای مشارکت یا انصراف از طرح فروش اقساطی در نظر نگرفته و در طرف مقابل از مشتریانش ۳۱ درصد بهره سالانه میگیرد.
تنها نکته مثبت طرحهای فروش ایران خودرو
تنها نکته مثبت برای شرکتکنندگان در طرح فروش اقساطی ایران خودرو این است که مجموع پرداختی مشتری برای خرید دنا پلاس مبلغی حدود ۱۱۴ میلیون تومان است، اما این محصول در بازار با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان فروخته میشود. همچنین مجموع پرداختی طرح فروش اقساطی ایران خودرو برای سمند EF۷ حدود ۷۲ میلیون در نظر گرفته شده و قیمت آن در بازار ۸۲ میلیون تومان است. از طرف دیگر با شرکت در طرح فروش اقساطی پژو پارس TU۵ باید سر جمع ۸۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان به ایران خودرو پرداخت کنید و قیمت این محصول در بازار حدود ۱۰۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
کاهش آپشنهای دنا پلاس؛ از سانروف تا ایربگهای جانبی
وقتی مشخصات دنا پلاسی که ایران خودرو در طرح فروش اقساطی عرضه کرده با دنا پلاسی که قبلا میشناختیم مقایسه میکنیم، به تفاوتهای عجیبی میرسیم. ایران خودرو در تصویری که برای طرح فروش اقساطی انتخاب کرده، دنا پلاس سانروف دارد، اما در توضیحات آن خبری از سانروف نیست. کاهش آپشنهای دنا پلاس به همینجا ختم نمیشود.
به گزارش فرارو، در مشخصات ایران خودرو در سایت این شرکت آمده دنا پلاس به سان روف، کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده) و... مجهز است که در طرح فروش اقساطی خبری از این امکانات نیست. یکی دیگر از این موارد، حذف ایربگهای جانبی در طرح فروش اقساطی است. طوری که در مشخصات دنا پلاس آمده این خودرو به چهار ایربگ راننده، سرنشین جلو و جانبی مجهز است، اما در مشخصات طرح فروش اقساطی به دو ایربگ راننده و سرنشین جلو اکتفا شده. با این وجود قیمت مصوب برای این محصول نسبه به قبل کاهش پیدا نکرده و چه بسا افزایش هم دارد. در حال حاضر ایران خودرو این ماشین را ۱۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمتگذاری میکند.