دیروز پس از انتشار خبر رونمایی از "تارا" ویدئویی در رسانهها و شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان میداد در حین رونمایی کارکنان ایران خودرو تلاش میکنند خودرو را در حضور وزیر روشن کنند اما موفق نمیشوند.
فرارو- علیرضا رزمحسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت شنبه ۲۹ آذرماه ۱۳۹۹ با حضور در کارخانههای خودروسازی و در جریان بازدید از بخشهای مختلف خط تولید ایران خودرو از جمله سالن پرس، سالن بدنه سازی و سالن موتور سازی؛ از محصول جدید ایران خودرو به نام تارا رونمایی کرد. همچنین طی این بازدید، تولید انبوه موتور جدید تیوفایو پلاس+TU ۵ محصول تارا نیز آغاز شد.
اما در جریان این رونمایی اتفاقی رخ داد که ایران خودرو را وادار به واکنش کرد.
ماجرا این است که دیروز پس از انتشار خبر رونمایی از "تارا" ویدئویی در رسانهها و شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان میداد در حین رونمایی کارکنان ایران خودرو تلاش میکنند خودرو را در حضور وزیر روشن کنند اما موفق نمیشوند.
این ویدئو بازتاب و انتقادات زیادی را در پی داشت. اما پایگاه اطلاعرسانی ایرانخودرو ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی درباره روشن نشدن محصول تارا را "شیطنت رسانهای" خواند و در این باره توضیح داد.
پایگاه اطلاع رسانی ایرانخودرو در این باره نوشت: «روشن کردن خودرو در سالن موسوم به استایل محصولات ایرانخودرو به دلیل بسته بودن فضا، ممنوع بوده و رعایت این موضوع به ویژه در حضور بازدیدکنندگان دارای اهمیت مضاعفی است.»
در ادامه این توضیح آمده است: «در ویدئوی منتشر شده نیز مهندس حاضر در سالن استایل، به دستور مقام ارشد سالن، درحال باز کردن درب صندوق عقب خودروی تارا به منظور نمایش حجم بالای آن بوده و قصد روشن کردن خودرو را نداشته است. در همین حال خودروی دیگری بیرون از سالن استایل برای رانندگی توسط وزیر محترم صمت آماده سازی شده بود.»
درباره تارا محصول جدید ایران خودرو
تارا ، خودرویی است که بر پایه پژو ۳۰۱ ساخته شده و به نوعی نسخه داخلی این خودرو به حساب میآید. بر پایه پلتفرم خودرو تارا قرار است دو محصول دیگر نیز با استایل هاچبک و کراس اوور تولید شوند. ایران خودرو چندی قبل اولین سری از خودرو تارا را پیش فروش کرده بود.
این خودرو در ابتدا مجهز به موتور tu5 خواهد بود که در ادامه مجهز به موتور ef7 و گیربکس اتوماتیک خواهد شد. از دیگر امکانات این خودرو می توان به فرمان برقی، سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، نمایشگر ۷ اینچی مجهز به نویگیشن، سانروف، سنسور نور و باران، صندلی برقی جلو اشاره کرد.
همچنین این خودرو مجهز به سامانه ترمز abs, ebd و ba، سیستم کنترل پایداری و پیگیری از هرزگردی esc، چهار ایربگ ایمنی، دوربین دید عقب، آینه جانبی به صورت تاشو برقی، سامانه ورود بدون کلید و استارت خودرو بصورت کنترل است.
ایرانخودرو برای گزینش نام مناسب برای محصول تازه خود اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از بررسی معنایی، آوایی و زبانشناختی، از میان اسامی مختلف، پالایشهای اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در نهایت نام «تارا» برای این خودرو را برگزید.
تولید انبوه محصول جدید ایرانخودرو با همکاری بیش از ۱۳۲ سازنده ایرانی، قرار است در بهمن سال جاری آغاز شود.
آنطور که برآورد میشود این خودرو فول اتوماتیک قیمتی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در خصوص داخلی سازی خودرو جدید ایران خودرو، گفت: تارا محصول جدید ایران خودرو است که قرار است با بیش از ۹۰ درصد قطعات داخلی ساخته شود.
او بیان کرد: تولید انبوه این خودرو در حال آماده سازی است و این توانمندی وجود دارد که داخلی سازی آن ۱۰۰ درصدی شود. مشخصات فنی این خودرو حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی، حداکثر توان موتور ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه، حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه است.
این مقام مسئول ادامه داد: استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است. حداکثر سرعتی که می توان با این خودرو پیمود ۱۹۰ کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن ۹.۵ است. مصرف سوخت این خودرو جدید ۶.۷ بوده و از فرمان برقی بهره مند است. صندلی برقی و رینگ های آلومینیومی، راهنمای روی آینه های جانبی از دیگر مشخصات این خودرو است.
فرشاد مقیمی مدیرعامل خودروسازی ایران خودرو هم پیش تر درباره خط تولید تارا گفته بود: "توان خط تولید tu5 پلاس با توجه به اقدامات مهندسی انجام شده به طور چشمگیری ارتقا پیدا کرده است. توان این موتور از حدود ۸۰ کیلووات به حدود ۸۵ کیلووات افزایش پیدا کرد، همچنین گشتاور این موتور از حدود ۱۴۰ نیوتون بر متر به ۱۴۵ نیوتون بر متر ارتقاع پیدا کرد. توان تولیدی این موتور هم از ۱۰۸ اسب بخار به ۱۱۵ اسب بخار رسیده است."
مقیمی با اشاره به ساختار تنفس طبیعی این موتور تصریح کرد: «این موتور به تکنولوژی cvvt مجهز شده است که این امکان را فراهم میکند تا جاهایی که خودرو نیاز به توان کمتری دارد، تعدادی از سوپاپها غیر فعال شده و از پاشش بنزین جلوگیری کند. این فرآیند در نهایت کاهش ۴ تا ۵ درصدی مصرف سوخت را به همراه دارد. در خودرو تارا که این موتور در آن استفاده میشود مصرف سوخت حدود ۷ لیتر بنزین در صد کیلومتر خواهد بود.»
او با اشاره به استاندارد یورو ۵ این موتور تصریح کرد: "موتور tu5 جدید روی خودروهای تارا و رانا پلاس نصب خواهد شد همچنین خودرو رانا به گیربکس ۶ سرعته جدید داخلی مجهز خواهد شد."
وای به حال خط تولید
گول نخورید میخواهن تولید روزانه رو زیاد کنن ولی قیمت ها رو تا سقف ببرن بالا
باید کاهش قیمت کارخانه اتفاق بیفته نه اینکه قیمت های بازارو دستکاری کننن
فقط تمرکزبه کاهش قیمت کارخانه طبق وعده ارزونی دلار که گفتن
لایک کنن موافقااااااااااااااااا
شبیه دنا پلاس توربو هست
دارن بازار گرمی میکنن
این سمند بزک شده که له میشه تو تصادف