۳۲ میلیون نفر بازیکن بازیهای دیجیتال در کشورند که ۶۲ درصد آنها مرد و ۳۲ درصدشان زن هستند. طبق این آمار، از هر ۱۰۰ ایرانی ۳۸ نفر بازیکن این بازیها هستند.
براساس دادههای بنیاد ملی بازیهای رایانهای، تعداد بازیکنان بازیهای دیجیتال در یکدهه اخیر دوبرابر شده و از ۱۶میلیون به ۳۲میلیون نفر رسیده است. سرانه بازی هر ایرانی ۳۱دقیقه و سرانه بازی بازیکنان ۹۳دقیقه در روز است. بازه زمانی این پیمایش مربوط به سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ است، اما در آن تأکید شده که با توجه به افزایش قابل توجه آمار فروش و دانلود بازیها در داخل و خارج از کشور در دوران کرونا، مطمئنا آمارهای جدید که در پیمایشهای آتی سنجیده خواهد شد، بیشتر و بالاتر از نتایج رسمی اعلامشده خواهد بود.
به گزارش شهروند، آمارهای جالب عرصه بازی حالا بهطور خلاصه به مهمترین نتایج به دستآمده در این پیمایش اشاره میکنیم. آمارهایی که بسیار جذاب است و ممکن است با مرورِ آنها، سرتان سوت بکشد:
پرطرفدارترین بازیها بین ایرانیها به این ترتیب است:
۱. PES، ۲. clash of clans
۳. FIFA، ۴. call of duty، ۵. PUBG
۶. Clash Royale، ۷. Grand Theft Auto، ۸. آمیرزا، ۹. Counter-Strike
۱۰. Candy Crush، ۱۱. Quiz Of Kings
۱۲. منچرز، ۱۳. باقلوا، ۱۴. Subway Surfers، ۱۵. Need for Speed
حضور فعال ۳۲ میلیونی ایرانی در فضای بازیهای رایانهای، فرصت مغتنمی است که میتوان از آن استفاده بهینه کرد. «محمدمهدی تندگویان» معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در اینباره میگوید: «با توجه به اقدامات خوب بازیسازان داخلی، جوانان با استقبال از بازیهای ایرانی عملا میتوانند به بازیسازان ایرانی کمک کنند و همچنین ما را هم در انجام رسالتمان یاری دهند.».
تندگویان به اهمیت استفاده از این بستر برای انتقال پیام هم اشاره میکند و میافزاید: «۹۰ رصد گیمرها در سنین جوانی، نوجوانی و کودکی به سر میبرند و باید بتوانیم از این فضا برای دادن پیامهایی که ممکن است به صورت عادی زیاد مورد توجه این سنین قرار نگیرد، استفاده و در حین انجام بازی پیام را چه خودآگاه و چه ناخودآگاه به آنها منتقل کنیم تا در ضمیرشان نهادینه شود».