bato-adv
bato-adv

شاهین سایپا یا تارا ایرانخودرو؛ آغاز عصر تازه ماشین‌های ایرانی

شاهین سایپا یا تارا ایرانخودرو؛ آغاز عصر تازه ماشین‌های ایرانی

تارا ایرانخودرو ظاهر سمند را به ارث برده و شاهین سایپا ژن پراید و تیبا را در وجود خود دارد؛ برخورداری از کلی زرق‌وبرق باعث می‌شود وزن امکانات ایمنی و رفاهی بالا برود و احساس کنیم با نسل جدیدی از ماشین‌های تازه شبیه به ماشین‌های روز دنیا روبرو هستیم. در بطن ماجرا اما خودرو تارا با موتور TU5، حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی، قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار و با ۱۶ سوپاپ عرضه می‌شود و شاهین سایپا هنوز با موتور هشت سوپاپ کار می‌کند. قیمت‌شان چقدر است؟ حداقل باید برای سوار شدن و رانندگی با آن‌ها ۲۷۰، ۲۸۰ میلیون تومان پول داشته باشید

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۹

فرارو- خودرو تارا توسط ایران خودرو معرفی شده و خودرو شاهین توسط سایپا؛ به این ترتیب به عصر جدید رقابت خودروسازان ایرانی قدم می‌گذاریم. جایی که در آن ماشین‌ها به سانروف برقی مجهز هستند. با استارت بدون کلید روشن می‌شوند، صندلی‌هایشان برقی است و سنسور دنده‌عقب، صندلی برقی، سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی فرمان دارند. شاهین و تارا که به‌احتمال زیاد سال آینده در خیابان رویت خواهند شد، در کنار این زر‌ق‌وبرق قیمت نسبتا چشمگیری هم دارند. حداقل باید ۲۷۰، ۲۸۰ میلیون تومان برای سوار شدن و رانندگی با آن‌ها پول پرداخت کنید.

خودرو تارا ایرانخودرو در یک نگاه
خودرو تارا دو نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود. افرادی که این هفته در آغاز پیش‌فروش پول پرداخت کردند و اسم نوشتند برای مدل دستی تارا ۱۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب ایرانخودرو واریز کرده‌اند. ثبت‌نام مدل دنده اتوماتیک تارا با پیش‌پرداخت ۱۹۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان انجام شده است. هر دو گروه می‌توانند از خودرو تارا را در رنگ‌های سفید، مشکی، نقره‌ای، خاکستری، آبی رویال و آبی کبود سفارش دهند. همه این رنگ‌ها در مدل گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک یکسان است با این حال کسانی که گیربکس دستی خودرو تارا را ثبت نام می‌کنند باید تیر تا دی سال ۱۴۰۰ منتظر تحویل ماشین خود باشند. موعد تحویل خورو تارا با گیربکس اتوماتیک مهر تا دی سال ۱۴۰۰ تعیین شده است. تعیین این بازه نسبتا گل و گشاد برای تحویل خودرو تارا در نوع خودش عجیب به‌حساب می‌آید، چون با وجود پرداخت کلی پول سال آینده باید برای تحویل مدل دستی تارا شش ماه و برای تحویل مدل اتومات تارا سه ماه دندان روی جگر بذارید.

بعد از این صبوری نسبتا طولانی‌مدت، در زمان تحویل خودرو تارا باید بقیه پول را به‌حساب ایرانخودرو واریز کرد. پیش‌بینی شده قیمت نهایی خودرو تارا دنده دستی ۲۸۷ میلیون تومان و قیمت نهایی تارا دنده اتوماتیک ۳۸۵ میلیون تومان باشد.

خودرو تارا؛ تفاوت نمونه‌های دستی و اتوماتیک
خودرو تارا با موتور TU5، حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی، قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار و با ۱۶ سوپاپ عرضه می‌شود. اولین تفاوت دو نسخه خودرو تارا در گیربکس پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک اتفاق می‌افتد. با این حال ایرانخودرو گفته حداکثر سرعت در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک تارا ۱۹۰ کیلومتر بر‌ساعت خواهد بود. این خودروساز همچنین ادعا دارد مصرف سوخت ترکیبی مدل دستی خودرو تارا هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود، اما هنوز تخمینی برای میزان مصرف سوخت مدل دنده اتوماتیک خودرو تارا ارائه نکرده است.

ترمز جلو و عقب خودرو تارا از نوع دیسکی هستند و به ABS، HSA، ESC و EBA مجهز شده‌اند. در نمونه دستی تارا، کیسه هوای ایمنی یا همان Airbag برای راننده و سرنشین جلو در نظر گرفته شده است، اما در نمونه اتوماتیک تارا راننده و سرنشین جلو علاوه بر کیسه هوای معمولی، Airbag جانبی هم دارند تا در تصادفات احتمالی کمتر دچار آسیب‌دیدگی شوند.

خودرو تارا در نمونه دستی دوربین دنده عقب ندارد. این ویژگی در نمونه دنده اتوماتیک وجود دارد، ولی سنسور دنده‌عقب در هر دو مشترک خواهد بود. فضای صندوق عقب برای هر دو مدل معادل ۶۴۰ لیتر و ظرفیت باک ۵۰ لیتر در نظر گرفته شده است. ولی خودرو تارا در مدل دنده معمولی با رینگ ۱۵ اینچ فولادی و در مدل دنده اتومات با رینگ ۱۶ اینچی از جنس آلومنیومی عرضه می‌شود.

همچنین سانروف برقی در تارا دنده اتوماتیک وجود دارد، ولی در مدل دنده دستی این ویژگی وجود نخواهد داشت. سیستم تهویه برقی و کروز کنترول در هر دو مدل از خودرو تارا مشترک است. درست مثل سیستم مولتی مدیا با صفحه‌نمایش هفت اینچی و شیشه‌های برقی پنجره‌های جلو و عقب.

خودرو تارا با دنده اتومات در بخش امکانات رفاهی تفاوت چشمگیری با نمونه دنده دستی دارد. چیزی که تفاوت قیمت این دو مدل را توضیح می‌کند. به‌عنوان مثال صندلی‌ها در نمونه اتومات تارا روکش چرم و پارچه دارند. راننده می‌تواند صندلی خود را در شش حالت شامل چهار حالت برقی و دو حالت دستی تنظیم کند. سرنشین جلو هم در نمونه دنده اتومات امکان تنظیم صندلی به‌صورت برقی را دارد. در نمونه گیربکس دستی خودرو تارا جنس روکش صندلی تنها از نوع پارچه است و راننده و سرنشین باید محل نشستن خود را به‌صورت دستی تنظیم کنند. خودرو تارا در نمونه اتومات به آینه جانبی برقی با قابلیت تاشوندگی مجهز است. خودرو تارا در نمونه گیربکس دستی به سیستم پایش فشار باد تایرها، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، کاورپلاستیکی موتور و نشانگر تغییر دنده مجهز است. در نمونه دنده اتوماتیک تارا علاوه بر این امکانات، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، فرمان و دسته دنده چرمی و نمد در موتور را هم می‌بینیم.

شاهین سایپا یا تارا ایرانخودرو؛ آغاز عصر تازه ماشین‌های ایرانیپیش‌بینی شده قیمت نهایی تارا دنده دستی ۲۸۷ میلیون تومان و قیمت نهایی تارا دنده اتوماتیک ۳۸۵ میلیون تومان باشد

شاهین سایپا یا تارا ایرانخودرو؛ آغاز عصر تازه ماشین‌های ایرانیتارا با موتور TU5، حجم موتور ۱۶۰۰ سی‌سی، قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار و با ۱۶ سوپاپ عرضه می‌شود

شاهین سایپا یا تارا ایرانخودرو؛ آغاز عصر تازه ماشین‌های ایرانینمای داخلی تارا شبیه پژو 301 است اما در طراحی بدنه ردپای سمند به‌وضوح مشاهده می‌شود

خودرو شاهین سایپا در یک نگاه
خودرو شاهین با موتور موتور M15 عرضه می‌شود. سایپا پروژه طراحی این موتور را یکی از دستاورد‌های بزرگ خود می‌داند و اعتقاد دارد M15 برای پلتفرم SP100 به‌صورت کاملا بومی تولید شده است. در نهایت، اما این موتور به تیبا تعلق دارد و موتور تیبا را برای توسعه موتور پراید طراحی کرده‌اند. هشت سوپاپه بودن M15 یکی دیگر از چیز‌هایی است که باعث می‌شود نسبت به توان و شتاب خودرو شاهین به دیده تردید نگاه کنیم. در عوض شاهین با تکیه بر پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با توان تولید حداکثر ۱۱۰ اسب بخار، وجود فرمان کمکی برقی و امکاناتی مثل سیستم تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سانروف، سنسور پارک و دوربین عقب، آینه‌های تاشوی برقی، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی و... تلاش می‌کند مشتریان خود را راضی نگه دارد. در حال حاضر می‌دانیم خودرو شاهین در دو تیپ S و G تولید می‌شود. خودرو شاهین قرار است در چهار رنگ سفید، مشکی، آبی تیره و قرمز به بازار بیاید.

همین چند روز پیش ساپیا به‌شکل رسمی اعلام کرد حداقل قیمت خودرو شاهین در دعوتنامه‌های صادر شده ماه جاری ۲۶۷ میلیون تومان تعیین شده است. افرادی که اولین سری از خودرو شاهین را دریافت می‌کنند. در زمان ثبت‌نام ۸۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده بودند و با توجه به فرمول واریز ۵۰ درصدی در زمان ثبت‌نام، احتمال می‌دادیم خودرو شاهین حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.

خودرو شاهین؛ تفاوت شاهین S و شاهین G
خودرو شاهین با باک بنزین به ظرفیت ۴۷ لیتر عرضه خواهد شد. رینگ آن می‌تواند میزبان لاستیک‌های سایز ۱۵ اینچ با سایز ۱۸۵ باشد. ترمز جلو و عقب خودرو شاهین از نوع دیسکی خنک‌شونده مجهز به سیستم‌های SBD، ABS، BAS است و از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی شاهین می‌توان به ایربگ راننده و سرنشین، سیستم هشدار تعویض دنده GSI، سیستم ورود و خروج بدون سوئیچ، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد. چراغ هدایت تا در منزل، چراغ‌های اتوماتیک و چراغ‌های نور روز، سیستم هشداردهنده دنده‌عقب یا همان سنسور پارک و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

جدیدترین خبر درباره خودرو شاهین سایپا متمایز شدن آن به دو نسخه S و G است؛ در حقیقت خودرو شاهین در دو مدل S به‌عنوان نسخه پایه و یک مدل G با عنوان نسخه فول آپشن روانه بازار می‌شود. در نسخه S، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، سیستم صوتی مولتی مدیا هفت اینچ، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان و دوربین دید عقب وجود ندارد، اما در بقیه مشخصات مدل S و G مشترک هستند.

شاهین سایپا یا تارا ایرانخودرو؛ آغاز عصر تازه ماشین‌های ایرانیشاهین قرار است در چهار رنگ سفید، مشکی، آبی تیره و قرمز به بازار بیاید

شاهین سایپا یا تارا ایرانخودرو؛ آغاز عصر تازه ماشین‌های ایرانیخودرو شاهین با باک بنزین به ظرفیت ۴۷ لیتر عرضه خواهد شد

شاهین سایپا یا تارا ایرانخودرو؛ آغاز عصر تازه ماشین‌های ایرانیطراحی داخلی خودرو شاهین برخلاف نمای بیرونی کمی قدیمی به‌نظر نمی‌رسد؟

bato-adv
bato-adv
bato-adv