سطح کیفیت «تارا» محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو پس از گذشت سه ماه از تولید انبوه و عرضه به بازار، براساس شاخصهای ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و نظرسنجی از مشتریان تعیین میشود.
ستارههای کیفی «تارا» پس از ارزشیابی کیفی و نتایج شاخص بررسی اولیه کیفیت (IQS) از نگاه مشتریان تعیین خواهد شد. اندازه گیری این شاخص نیازمند پیمایش سه ماهه خودرو توسط مشتریان است، بنابراین تعیین سطح کیفی محصول تارا پس از تحویل دهی به مشتریان و پیمایش سه ماهه و تعیین نتایج شاخص بررسی اولیه کیفیت از نگاه آنان صورت میپذیرد؛ هدفگذاری انجام شده در ایران خودرو، کسب پنج ستاره کیفی برای محصول تارا است.
به گزارش ایکوپرس، شاخص بررسی اولیه کیفیت (IQS) که بیانگر تعداد ایرادات عنوان شده توسط مشتریان به ازای هر صد دستگاه خودرو است، از جمله شاخصهای مهمی است که در سالهای اخیر برای سنجش رضایت مصرف کنندگان خودروهای تولید داخل مورد استفاده قرار میگیرد.
این شاخص با بهینه کاوی شاخصهای معتبر بین المللی استخراج شده و نتایج آن گویای میزان رضایت مشتریان از سطح کیفیت محصولات است. شاخص بررسی اولیه کیفیت، خودرو را پس از تولید و حین مصرف توسط مشتریان مورد ارزیابی قرار میدهد. این بررسی در فاصله زمانی سه ماه پس از تحویل خودرو، از مصرفکنندگان صورت میگیرد و به همین جهت تعیین سطح کیفیت خودروهای جدید، فاصله زمانی سه ماهه با زمان ورود به بازار دارد. محصول تارا نیز که در آستانه تولید انبوه قرار دارد از این قاعده مستثنی نبوده و با سپری شدن سه ماه از عرضه به بازار، وارد جدول ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خواهد شد.
فرآیند ارزشیابی و بازرسی خودروها نیز سالها است که براساس استاندارد ملی اجرا میشود. این فرآیند عیوب کیفی خودرو حین تولید انبوه و پس از اتمام مراحل پروژه بر اساس طرح کیفیت را بررسی میکند و کیفیت خودروها را در زمان خروج از خط تولید و پس از تجاری سازی نهایی مورد ارزیابی قرار میدهد.
این فرآیند در حال حاضر برای محصول جدید ایران خودرو نیز توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت کامل در حال اجرا است.