هنگامی که روغن به هر طریقی وارد محفظه احتراق سیلندر شده و همراه مخلوط سوخت و هوا شروع به سوختن کند، با پدیده روغنسوزی در موتور مواجه هستیم.
روغنسوزی بیشتر برای خودروهای فرسودهای رخ میدهد که مدتهاست در حال کار کردن هستند و مسافتهای زیادی را طی کردهاند؛ اما دلایل اصلی روغنسوزی موتور خودرو چیست؟
به گزارش فارس، روغنسوزی همان سوختن روغن موتور خودرو است. زمانی که روغن موتور به همراه سوخت میسوزد و سطح آن مرتب پایین و پایینتر میآید، روغنسوزی رخ میدهد.
روغن خودرو مجاز است که درون منافذ و مجاری مخصوص خود تردد کند؛ در صورتی که این روغن از مدارات مختص خود خارج شود، احتمال وقوع دو نوع رخداد وجود خواهد داشت، اول نشتی روغن و دوم روغنسوزی.
تکلیف نشتی روغن که مشخص است و میتوان آثار آن را با چشم مشاهده کرد و نسبت به رفع آنها در تعمیرگاه اقدامات لازم را به عمل آورد؛ اما روغنسوزی چه زمانی رخ میدهد؟
هنگامی که روغن به هر طریقی وارد محفظه احتراق سیلندر شده و همراه مخلوط سوخت و هوا شروع به سوختن کند، با پدیده روغنسوزی در موتور مواجه هستیم.
یکی از شایعترین نشانههای روغنسوزی خروج دودی آبیرنگ از اگزوز است. هرچقدر که دور موتور بالاتر برود، نمود این دود آبی هم بیشتر میشود.
پس سوختن روغن موتور در همراهی با سوخت منجر به خروج دود آبی از اگزوز میشود و به شما هشدار میدهد که عیب و ایرادی در کار است.
البته برخی از خودروهای بازار میتوانند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب کنند. پس گاهی با وجود اینکه روغنسوزی در خودرو رخ میدهد، خبری از دود آبی اگزوز نیست.
در نتیجه، برای بررسی وضعیت روغنسوزی فقط نباید به رنگ دود اگزوز اکتفا کنید. با بررسی میزان روغن موتور میتوانید سرنخی از وضعیت سوخت روغن به دست بیاورید.
اگر سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، یعنی اوضاع نامناسب است و احتمالاً روغنسوزی دارید.
بهجز بررسی دود و سطح روغن موتور، نشانههای دیگری هم برای روغنسوزی وجود دارند. برای مثال:
• خروج دود آبی از اگزوز
• چربشدن شمعهای خودرو
• کاهش مداوم سطح روغن موتور
• وجود چربی در دهانه اگزوز خودرو
• وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور
• کاهش شتاب و افت قدرت موتور خودرو
• خوردگی کاسه نمد خودرو
• ساییدگی لاستیک گیت
• خرابی یاتاقانها و شاتونها
• اصطکاک زیاد گیت سوپاپ
• نشتی روغن از واشر سرسیلندر خودرو
• استفاده از روغن موتوری نامناسب و بیکیفیت
• خراب شدن یا شکستگی رینگ یا رینگهای پیستون
• خوردگی و ساییده شدن جداره سیلندر که به آن بوش سیلندر میگویند
• کم شدن روغن موتور در دور بالای برخی از خودروها (دور بالاتر از سه هزار در دقیقه)
از آنجا که روغنسوزی یک مشکل جدی برای خودرو محسوب میشود و برای تعمیر آن نیاز به ابزار خاص و تخصص ویژه است، به همین علت پیشنهاد میشود پس از فهم این موضوع، تعمیر آن را به فردی متخصص در این زمینه بسپارید.
تعمیرکاران برای رفع اینگونه مشکلها معمولاً دارای ابزار خاصی مثل کمپرس سنج هستند که دقیقاً میتوان با استفاده از آن، محل ایجاد مشکل را پیدا کرد.
پس از اینکه دقیقاً سیلندر مشکلدار مشخص شد و میزان خرابی نیز برآورد شد، تعمیرکار میتواند موتور خودرو را باز کرده و به رفع ناحیه مشکلدار بپردازد.
• استفاده از روغن موتور مناسب با نوع موتور خودرو
• چک کردن همواره سطح روغن، تا در صورت کسری سریعاً بتوانید واکنش مناسب را نشان دهید
• استفاده از مکملهای جلوگیری از روغنسوزی خودرو
• عدم شستشوی موتور خودرو با استفاده از گازوئیل یا مواد مشابه
• عدم اقدام به باز کردن ترموستات
• تعویض بهموقع فیلتر روغن و پر کردن آن با روغن قبل از بستن آن
• تعویض مرتب روغن موتور