MG3 هشت سال پیش وارد ایران شد اما استقبال خوبی از این خودرو در بازار صورت نگرفت. در حال حاضر فقط مدلهای کارکرده این محصول را در خیابانها میبینیم
فرارو- خودورهای زیادی در حال حاضر فراموش شده محسوب میشوند. خودروهایی که یا واردات و مونتاژشان متوقف شده یا خریدار زیادی در بازار ندارند و عملا استقبال خوبی از آنها صورت نگرفته است. در این گزارش روی پنج خودرو خارجی دست گذاشتیم. از پژو 508 که همین حالا با رقم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان گرانترین محصول مونتاژی ایرانخودرو محسوب میشود تا MG3 و نیسان تییانا که فقط شاهد مدلهای دستدوم آنها در خیابان و بازار هستیم.
به گزراش فرارو، پژو 508 را باید گرانترین محصول مونتاژی ایرانخودرو بدانیم. ارزش این خودرو در حال حاضر به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و پژو 2008 با رقم یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان دومین مونتاژی گرانقیمت ایرانخودرو محسوب میشود. پژو 508 نسبت به 407 با استقبال بیشتری در ایران مواجه شد و از سال ۲۰۱۶ پا به ایران گذاشت. ارزش پژو 508 در حالی از مرز یک و نیم میلیارد تومان عبور کرده که قیمت آزاد آن در زمستان ۹۶ حدود ۲۲۰ میلیون تومان بود. حجم موتور پژو 508، ۱.۶ لیتر و حداکثر گشتاور و توان خروجی آن بهترتیب ۲۴۰ نیوتنمتر و ۱۶۳ اسببخار است. در بازار خودروهای کارکرده پژو 508 مدل ۲۰۱۷ را با ۱۲ هزارکیلومتر کارکرد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و مدل ۲۰۱۶ را با ۶۰ هزارکیلومتر کارکرد یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان آگهی کردهاند.
رنو سیمبل سال ۲۰۱۵ به صورت وارداتی پا به خیابانهای ایران گذاشت. محصولی که در دو تیپ PE و LE وارد کشور شد و نسخه دوم دارای امکاناتی مثل تهویه اتومات، تنظیم برقی آینههای جانبی، کامپیوتر سفری و دکمههای کنترلی فرمان بود و از این حیث نسبت به تندر ۹۰ خودرو کاملتری محسوب میشد. قیمت رنو سیمبل چهار سال قبل حدود ۸۰ میلیون تومان بود و در حال حاضر مدلهای صفرکیلومتر این خودرو در بازار وجود ندارد. رنو سیمبل دارای موتور ۱.۶ لیتر بود و از دیگر مشخصات فنی این خودرو میتوانیم به حداکثر گشتاور خروجی ۱۴۵ نیوتنمتر و توان خروجی ۱۰۵ اسببخار اشاره کنیم. رنو سیمبل PE دستدوم مدل ۲۰۱۷ را با کارکرد ۱۲۵ هزارکیلومتر ۴۷۵ میلیون تومان میفروشند و این رقم تا ۳۸۰ میلیون تومان برای مدل برای رنو سیمبل PE مدل ۲۰۱۵ با ۱۰۴ هزارکیلومتر کاهش پیدا میکند.
ریو در ایران برای اولین بار توسط سایپا مونتاژ شد و نسخه کیا ریو سدان پنج سال قبل پا به ایران گذاشت. مدلی که در سالهای حضورش در ایران با هیوندای اکسنت مقایسه میشد، اما فروش قابل توجهی را تجربه نکرد. از نظر فنی با خودرویی سروکار داشتیم که به گیربکس دندهای مجهز بود، حجم موتور این خودرو معادل ۱.۴ لیتر برآورد میشد و مصرف سوخت ترکیبی آن به ۶.۴ لیتر میرسید. کیا ریو سدان مدل ۲۰۱۶ با رنگ قهوهای و کارکرد ۵۵ هزارکیلومتر ۷۳۰ میلیون تومان فروخته میشود. در آگهی دیگری قیمت کیا ریو سدان مدل ۲۰۱۵ را ۶۷۰ میلیون تومان قرار درنظر گرفتهاند.
نیسان تیینا تقریبا ۱۲ سال پیش توسط پارسخودرو به ایران وارد شد و بلافاصله مونتاژ این محصول استارت خورد. سال ۸۹ نیسان تیینا در دو تیپ XL و XV به بازار راه پیدا کرد و نسخه XV نسبت به XL امکانات بیشتری مثل سانروف، پانوراما، ایربگهای پردهای و تهویه صندلیهای جلو داشت. مونتاژ این خودرو در سال ۲۰۱۳ متوقف شد و حالا در بازار فقط شاهد مدلهای دست دوم نیسان تیینا هستیم. محصولی که دارای موتور قدرتمند ۲.۵ لیتر بود و حداکثر گشتاور خروجی آن به ۲۲۸ نیوتنمتر میرسید. در بازار خودروهای دستدوم نیسان تیینا مدل ۹۰ را ۸۷۰ میلیون تومان میفروشند. مدلی که طی این سالها ۱۲۵ هزارکیلومتر راه رفته و طبق ادعای مالک آن وضعیت موتور و بدنه این خودرو سالم است. نیسان تیینا مدل ۹۱ در یک آگهی دیگر ۹۱۰ میلیون تومان ارزش دارد. این یکی هم ۱۲۵ هزارکیلومتر مسافت طی کرده و از نظر فنی و موتور ایرادی ندارد. کمترین قیمت تییانا مونتاژی در بازار خودروهای دستدوم حدود ۷۸۰ میلیون تومان است.
MG3 را باید کوچکترین عضو خانواده امجی در ایران بدانیم. هاچبکی که سروکله آن سال ۹۲ در کشور پیدا شد اما استقبال خوبی از این خودرو در ایران صورت نگرفت. نهایتا واردات MG3 یک سال بعد متوقف شد و حالا در خیابانها شاهد معدود مدلهای باقی مانده از این خودرو هستیم. MG3 از نظر فنی به موتور ۱.۵ لیتر مجهز و حداکثر گشتاور خروجی و توان این خودرو بهترتیب ۱۳۵ نیوتنمتر و ۱.۶ اسببخار است. MG3 دستدوم مدل ۲۰۱۵ با رنگ زرد و کارکرد ۱۱۰ هزارکیلومتر، حدود ۳۲۰ میلیون تومان آگهی شده است. مدلی که بدنه آن چند خط و خش دارد، اما از نظر فنی سالم است. مدل همین سال با رنگ قرمز و کارکرد ۵۰ هزارکیلومتر تقریبا ۴۰۰ میلیون تومان فروخته میشود و با ۳۲۰ میلیون تومان هم امکان خرید مدل دستدوم این خودرو وجود دارد.
خودرو |
حجم موتور |
حداکثر گشتاور خروجی |
حداکثر توان خروجی |
مصرف سوخت |
حداکثر سرعت |
پژو 508 |
۱.۶ لیتر |
۲۴۰ نیوتنمتر |
۱۶۳ اسببخار |
۶.۹ لیتر |
۲۱۰ کیلومتر |
رنو سیمبل |
۱.۶ لیتر |
۱۴۵ نیوتنمتر |
۱۰۵ اسببخار |
۷.۱ لیتر |
۱۷۵ کیلومتر |
کیا ریو سدان |
۱.۴ لیتر |
۱۳۷ نیوتنمتر |
۱۰۹ اسببخار |
۶.۴ لیتر |
۱۸۳ کیلومتر |
نیسان تیینا |
۲.۵ لیتر |
۲۲۸ نیوتنمتر |
۱۸۲ اسببخار |
۹.۴ لیتر |
۲۰۰ کیلومتر |
MG3 |
۱.۵ لیتر |
۱۳۵ نیوتنمتر |
۱۰۶ اسببخار |
۶.۶ لیتر |
۱۷۰ کیلومتر |