bato-adv
bato-adv
بررسی وعده وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو

چهار ماه پس از وعده وزیر؛ پراید و تیبا ۳۰ میلیون تومان گران شدند!

چهار ماه پس از وعده وزیر؛ پراید و تیبا ۳۰ میلیون تومان گران شدند!

پژو 207 پانوراما اتوماتیک بعد از وعده وزیر صمت درباره کاهش قیمت خودرو حدود ۱۲۰ میلیون گران شده و پراید و تیبا دست‌کم ۲۰ تا ۳۰ میلیون افزایش قیمت پیدا کرده‌اند

تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

فرارو- قیمت خودرو برخلاف وعده وزیر صمت با شیب تندی درحال گران شدن است. رضا فاطمی‌ امین اولین روز آبان در حاشیه افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک از برنامه‌های طراحی شده برای نزولی شدن عدد و رقم‌ها در بازار خودرو خبر داد و از محسوس بودن کاهش قیمت‌ها تا پایان سال صحبت کرد.

به گزارش فرارو، با این حال بررسی‌ها از بازار آزاد نشان می‌دهد در این مدت نه‌تنها محصولات داخلی گران شده‌اند بلکه جهش قیمت برخی از مدل‌ها مثل پژو 207 پانوراما اتوماتیک به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده و آن را بیشتر از ۵۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند. رشد قیمت دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک و تندر پلاس اتوماتیک باعث شده این محصولات به جمع خودرو‌های گران‌تر از نیم‌میلیارد اضافه شوند.

تیپ‌های مختلف پراید و تیبا که ارزان‌ترین خودور‌های داخلی محسوب می‌شوند، رشد قیمت ۲۰، ۳۰ میلیون تومانی را به‌ثبت رساندند. از همه جالب‌تر افزایش قیمت محصولات مونتاژی این دو کارخانه است. مثلا پژو 2008 درحالی یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و طی این مدت ۱۷۰ میلیون تومان گران شده، که دلار آزاد افت قیمت دوهزار تومانی داشته است.

افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو

قیمت محصولات داخلی ایرانخودرو در چهار ماه و نیم گذشته دست‌کم ۱۰ میلیون تومان و برای برخی از مدل‌ها ۱۲۰ میلیون تومان رشد داشته است. رقمی که به رشد قیمت خیره‌کننده پژو 207 اتوماتیک پانوراما مربوط می‌شود. این مدل یکی از خودرو‌های نیم میلیاردی داخلی است، در‌حال حاضر نزدیک به ۵۵۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، اما اولین روز آبان ۴۳۶ میلیون تومان ارزش داشت. یعنی رشد ۱۲۱ میلیون تومانی ظرف ۱۳۵ روز. این بیشترین رشد قیمت بین مدل‌های داخلی بازار محسوب می‌شود و از زمان وعده وزیر صمت درباره ارزان شدن خودرو، محصولاتی مثل سمند EF7 دوگانه‌سوز، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک و تندر پلاس اتوماتیک بیشتر از ۶۰ میلیون تومان گران شده‌اند.

سمند EF7 دوگانه‌سوز که گران‌ترین تیپ در این خانواده است، نیمه اسفند ۳۴۴ میلیون تومان فروخته شد، اما اول آبان ۲۸۰ میلیون تومان قیمت داشت. خریداران دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک الان نزدیک به ۵۲۵ میلیون تومان در بازار آزاد پرداخت می‌کنند، ولی این خودرو چهار ماه و نیم قبل برای رقم‌های بیشتر از ۴۶۰ میلیون تومان مشتری نداشت. یا تندر پلاس اتوماتیک که طی این مدت دقیقا ۶۰ میلیون تومان گران شده است و بابت خرید آن باید ۵۴۰ میلیون تومان هزینه کرد.

پژو پارس دوگانه‌سوز دقیقا ۵۰ میلیون تومان گران شده است. قیمت این خودرو در بازار آزاد ۳۵۴ میلیون تومان است، اما چهار ماه و نیم پیش می‌شد آن را ۳۰۴ میلیون تومان خرید. پژو ۴۰۵ نزدیک به ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کرده است و درحال حاضر برای خرید آن باید ۲۷۵ میلیون تومان هزینه کرد. پژو ۲۰۷ دنده‌ای که حالا با قیمت ۳۶۶ میلیون تومان معامله می‌شود، اول آبان تقریبا ۴۰ میلیون تومان کمتر ارزش داشت و بابت آن ۳۲۷ میلیون تومان رد و بدل می‌شد.

تارا دنده‌ای کمترین رشد قیمت را بین محصولات ایرانخودرو طی بازه زمانی یادشده شده تجربه کرده است؛ پنج میلیون تومان. در بازار آزاد تارا دنده‌ای درحالی ۴۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که روز وعده وزیر صمت ۴۴۰ میلیون تومان ارزش داشت. رانا پلاس و رانا LX نیز هر کدام ۱۰ میلیون تومان گران شدند و به‌ترتیب ۲۷۰ و ۲۴۸ میلیون تومان قیمت دارند. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو امروز ۲۷۳ میلیون تومان است. مدلی که افزایش قیمت ۲۷ میلیون تومانی دارد و این رقم را برای پژو ۲۰۶ تیپ پنج باید ۲۱ میلیون تومان درنظر بگیریم.

پژو 508 گران‌ترین محصول مونتاژی ایرانخودور در بازار آزاد الان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ارزش دارد. نزدیک به ۱۳۰ میلیون تومان بیشتر از اولین روز آبان. جالب اینجاست که این افزایش ۱۳۰ میلیون تومانی همزمان با افت دو هزار تومانی دلار آزاد در چهار ماه و نیم گذشته رخ داده است. پژو 2008 دیگر محصول مونتاژی سرشناس ایرانخودرو نیز یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان ارزش دارد و نسبت به روزی که وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو را داده بود، ۱۷۰ میلیون تومان گران شده است. روند تغییر قیمت سایر محصولات ایرانخودرو مثا وانت آریسان، سمند LX دنا تیپ یک و ... را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

رشد قیمت محصولات ایرانخودرو 

خودرو

قیمت اول آبان

قیمت ۱۵ اسفند

میزان افزایش

وانت آریسان

۱۸۹ میلیون تومان

۲۰۵ میلیون تومان

۱۶ میلیون تومان

سمند LX

۲۴۶ میلیون تومان

۲۵۹ میلیون تومان

۱۳ میلیون تومان

سمند EF7 دوگانه‌سوز

۲۸۰ میلیون تومان

۳۴۴ میلیون تومان

۶۴ میلیون تومان

سمند سورن

۲۶۵ میلیون تومان

۲۷۲ میلیون تومان

هفت میلیون تومان

دنا تیپ یک

۳۲۷ میلیون تومان

۳۶۱ میلیون تومان

۳۴ میلیون تومان

دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

۴۵۹ میلیون تومان

۵۲۵ میلیون تومان

۶۶ میلیون تومان

پژو 405

۲۳۴ میلیون تومان

۲۷۵ میلیون تومان

۴۱ میلیون تومان

پژو پارس دوگانه‌سوز

۳۰۴ میلیون تومان

۳۵۴ میلیون تومان

۵۰ میلیون تومان

پارس اتوماتیک

۳۶۰ میلیون تومان

۳۹۵ میلیون تومان

۳۵ میلیون تومان

پژو 207 دنده‌ای

۳۲۷ میلیون تومان

۳۶۶ میلیون تومان

۳۹ میلیون تومان

پژو 207 اتوماتیک پانوراما

۴۳۶ میلیون تومان

۵۵۷ میلیون تومان

۱۲۱ میلیون تومان

پژو 206 تیپ دو

۲۴۶ میلیون تومان

273 میلیون تومان

27 میلیون تومان

پژو 206 تیپ پنج

294 میلیون تومان

۳۱۵ میلیون تومان

۲۱ میلیون تومان

پژو 206 صندوقدار

۲۸۷ میلیون تومان

۳۱۵ میلیون تومان

۲۸ میلیون تومان

تندر پلاس اتوماتیک

۴۸۰ میلیون تومان

۵۴۰ میلیون تومان

۶۰ میلیون تومان

رانا پلاس

۲۶۰ میلیون تومان

۲۷۰ میلیون تومان

۱۰ میلیون تومان

رانا LX

۲۳۸ میلیون تومان

۲۴۸ میلیون تومان

۱۰ میلیون تومان

تارا دنده‌ای

۴۴۰ میلیون تومان

۴۴۵ میلیون تومان

پنج میلیون تومان

پژو 2008

۹۵۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان

۱۷۰ میلیون تومان

پژو 508

یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

۱۳۰ میلیون تومان

افزایش قیمت محصولات سایپا

به گزارش فرارو، قیمت خودرو‌های سایپا نسبت به چهار ماه و نیم قبل رشد چشمگیری داشته است. برای برخی از مدل‌های مثل تیبا پلاس اتوماتیک این رشد قیمت از ۵۰ میلیون تومان فراتر می‌رود، بابت تیپ‌های مختلف پراید و تیبا بین ۲۰ تا ۳۰ میلین تومان برآورد می‌شود و برای شاهین G که گران‌ترین مدل داخلی این کارخانه است، به ۱۵ میلیون تومان می‌رسد. کوییک پلاس اتوماتیک درحال حاضر ۲۸۵ میلیون تومان فروخته می‌شود که ۵۳ میلیون تومان از ارزش این خودرو در روز اول آبان بیشتر است. ساینا دنده‌ای ۱۹۴ میلیون تومان قیمت دارد و رشد ۳۴ میلیون تومانی را تجربه می‌کند. دقیقا مثل پراید هاچ بک. مدلی که با اسم سایپا 111 نیز معروف است و قیمت ۱۸۸ میلیون تومانی امروز آن ۳۴ میلیون تومان بیشتر از رقم ۱۵۴ میلیون تومان اول آبان است. قیمت تیبا صندوقدار در همین مدت ۳۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و به ۱۸۱ میلیون تومان رسیده است. پراید صندوقدار هم ۳۰ میلیون تومان گران شده و برای خرید آن باید حدود ۱۶۹ میلیون تومان پرداخت کرد. خریداران کوییک دنده‌ای با افزایش قیمت ۲۴ میلیون تومانی مواجه شده‌اند و حالا حدود ۱۹۷ میلیون تومان برای این مدل از آن‌ها گرفته می‌شود.

قیمت شاهین G نسبت به اولین روز آبان ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. گران‌ترین خودرو داخلی سایپا امروز ۳۴۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و رشد قیمت آن را باید ۱۵ میلیون تومان درنظر بگیریم. با این حال کمترین افزایش قیمت در پراید وانت به‌چشم می‌آیدو سایپا 151 درمقایسه با چهار ماه و نیم پیش که وزیر صمت وعده افزایش قیمت خودرو را داده بود، هشت میلیون تومان گران شده است.

رشد قیمت محصولات سایپا

خودرو

قیمت اول آبان

قیمت ۱۵ اسفند

میزان افزایش

پراید هاچ بک

۱۵۴ میلیون تومان

۱۸۸ میلیون تومان

۳۴ میلیون تومان

پراید صندوقدار

۱۳۹ میلیون تومان

۱۶۹ میلیون تومان

۳۰ میلیون تومان

پراید وانت

۱۶۱ میلیون تومان

۱۶۹ میلیون تومان

هشت میلیون تومان

تیبا صندوقدار

۱۴۹ میلیون تومان

۱۸۱ میلیون تومان

۳۲ میلیون تومان

تیبا هاچ بک

۱۶۰ میلیون تومان

۱۸۶ میلیون تومان

۲۶ میلیون تومان

تیبا هاچ بک پلاس

۱۷۳ میلیون تومان

۲۰۰ میلیون تومان

۲۷ میلیون تومان

ساینا دنده‌ای

۱۶۰ میلیون تومان

۱۹۴ میلیون تومان

۳۴ میلیون تومان

کوییک دنده‌ای

۱۷۳ میلیون تومان

۱۹۷ میلیون تومان

۲۴ میلیون تومان

کوییک پلاس اتوماتیک

۲۳۲ میلیون تومان

۲۸۵ میلیون تومان

۵۳ میلیون تومان

شاهین G

۳۳۰ میلیون تومان

۳۴۵ میلیون تومان

۱۵ میلیون تومان

سیتروئن

۹۴۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۲۵ میلیون تومان

۸۵ میلیون تومان

چانگان

۵۲۰ میلیون تومان

۶۰۵ میلیون تومان

۸۵ میلیون تومان

bato-adv
bato-adv
bato-adv