تام گاردنر، معاون ارشد هوندا بخش اروپا درباره پیشرانه سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۲ گفته که ما انتظار داریم تایپ R جدید از نسخه به روز شده موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ موجود در مدل استاندارد استفاده کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا قدرت از ۳۱۶ اسب بخاری که نسل قبلی تولید میکرد فراتر میرود یا خیر.
فرارو- هوندا در حال توسعه مدل جدید سیویک تایپ R است. نسخه تازهای که تصاویر آن در پیست جایزه بزرگ ژاپن به ثبت رسیده و تغییراتی نسبت به مدل استاندارد خود داشته است. این هاچ بک که در طول ۱۹ سال اخیر میان ایرانیها محبوب بوده، هنوز دو نسل پنجم و نهم آن در جادههای ایرانی دیده میشوند.
به گزارش فرارو، هوندا در مورد زمان عرضه سیویک تایپ R باز طراحی شده ۲۰۲۲ هنوز چیزی نگفته است، اما کارشناسان مشهور حوزه خودرو پیش بینی میکنند که تا پیش از پایان سال میلادی جاری این هاچ بک پرطرفدار در بازارهای جهانی عرضه شود.
در مورد قیمت این خودرو نیز تنها به پیش بینی اکتفا شده است. در این رابطه motorbiscuit معتقد است که با توجه به قیمت ۳۷ هزار و ۸۹۵ دلاری سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۱ احتمالا قیمت اولیه مدل ۲۰۲۲ این خودرو به ۴۰ هزار دلار میرسد. این مبلغ به پول ما و با دلار ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومانی، بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.
البته فعلا دست طرفداران ایرانی هوندا سیویک برای خرید این هاچ بک کوتاه به علت ممنوعیت واردات خودروهای خارجی کوتاه است. اما اگر واردات هم آزاد شود، باید علاوه بر قیمت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۲، چیزی بیش از این مقدار باید عوارض ومالیات گمرکی پرداخت کنید.
با وجود اینکه تصاویر سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۲ استتار شده است، اما مشخص است که این خودرو بر اساس هاچ بک سیویک Mk۱۱ ساخته شده است که در ماه ژوئن (خرداد سال گذشته) معرفی شد. این خودرو دارای همان سبک بدنه فست بک پنج در است که مدل قبلی خود را نشان میدهد، اگرچه طراحان هوندا تصمیم گرفته اند استایل خودروی قبلی را کمی تغییر دهند.
در قسمت جلو، این هاچ بک داغ دارای همان چراغهای جلوی LED باریکی است که سیویک استاندارد دارد، اما جلوپنجره مشبک مشبک رادیاتور را در کنار خود دارد.
سپر جلو تهاجمیتر از خودروی استاندارد است، با ورودی بزرگی که تا قسمت پایینی اسپلیتر امتداد دارد. همچنین یک جفت ورودی تازه هوا در زیر چراغهای جلو وجود دارد. اما با وجود پوشش نباید این واقعیت را ندیده گرفت که آنها صرفاً برای زیبایی کار گذاشته شده اند، تا اینکه عملکرد محور باشند.
در سیویک تایپ R جدید، رکابهای جانبی عمیقتر هستند و یک باله جدید هوا در جلوی چرخهای عقب برای تمیز کردن هوای جاری در کنارههای خودرو قرار گرفته است. همچنین چرخها بهصورت سفارشی تایپ R هستند و با لاستیکهای میشلین پایلوت اسپورت ۴S پوشیده شدهاند.
در عقب هاچ بک جدید هوندا نیز نوار روشنایی، عرض کامل سیویک استاندارد را حفظ کرده است، اما سپر عقب با یک جفت دریچه خروجی هوا و یک دیفیوزر عمیق دوباره طراحی شده است. علاوه بر این مدل جدید سه لوله اگزوز دارد که برخلاف نوع تایپ R فعلی، بزرگترین خروجی در مرکز قرار گرفته است. این سیستم به گونهای طراحی شده است که در هنگام شتاب گیری سخت، رفتار تهاجمی تری را ارائه دهد.
در فضای داخل، سیویک تایپ R نیز یک سیستم اطلاعات سرگرمی نه اینچی جدید روی داشبورد نصب شده است و یک دسته ابزار دیجیتال تازه جلوتر از راننده، طراحی استاندارد خودرو را منعکس میکند. همچنین بسیار محتمل است که تایپ R یک جفت صندلی اسپرت جدید، فرمان اسپرت به روز شده و پدالهای آلومینیومی، به علاوه دستگیره تعویض دنده آلومینیومی تایپ R داشته باشد.
جالبترین ویژگی سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۲ پیشرانه آن خواهد بود، زیرا در شرایطی که بقیه مدلهای هوندا به طور پیوسته به سمت الکتریکی شدن حرکت میکنند، نوع R بعدی به این سو نخواهد رفت.
به گزارش فرارو به نقل از autoexpress، تام گاردنر، معاون ارشد هوندا اروپا درباره پیشرانه این هاچ بک گفته که ما انتظار داریم تایپ R جدید از نسخه به روز شده موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربوشارژ موجود در مدل استاندارد استفاده کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا قدرت از ۳۱۶ اسب بخاری که نسل قبلی تولید میکرد، فراتر میرود یا خیر.
انتقال قدرت پیشرانه نیز از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخهای دستی منتقل میشود. اما در نسخه فول آپشن جعبه دنده اتوماتیک دوکلاچه نیز در دسترس است.
سیویک تایپ R مدل ۲۰۲۲ همچنین امکاناتی نظیر کنترل تهویه مطبوع، Wi-Fi، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲ اینچی، سیستم اطلاعات سرگرمی نسل بعدی هوندا شامل صفحه نمایش لمسی ۹ اینچی و ادغام تلفن هوشمند اپل کارپلی و اندروید اتو، غربیلک فرمان D شکل، سیستم صوتی پریمیوم Bose و مجموعهای از سیستمهای کمکراننده در قالب پکیج Honda Sensing، شارژر تلفن هوشمند بیسیم و... است.