مکث موتور نیز در طول ماههای اخیر مراحل تست فنی بایک روژیانگ X۵ را آغاز کرده است و حالا میخواهد با اسم تیارا و برند تجاری خودش این کراس اوور سایز متوسط را عرضه کند. طراحی این خودرو در نمای جلو با جلو پنجره بزرگ، چراغهای LED، سپری با خطوط تیز زیبا به نظر میرسد. در فضای داخل نیز و در طراحی کنسول میانی، داشبورد و رودری از مواد اولیه نرم استفاده شده، تا کابین تیارا لوکس به چشم بیاید.
فرارو- نمایشگاه خودروی تهران پس از سه سال وقفه، به مدت چهار روز (۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت) و با حضور ۵۰ شرکت تولید کننده و خدمات دهنده خودرو کار خود را شروع کرده است. در این نمایشگاه همچنین از چهارده خودروی جدید شامل سدان، کراس اوور و کشنده سنگین و نیمه سنگین رونمایی شده است، که ما پیشتر بخشی از این خودروها را در گزارشهایی جداگانه معرفی کردیم. اما امروز قصد معرفی چهار خودروی چینی جدید نمایشگاه خودرو تهران را داریم که احتمالا در سال جاری از سوی خودروسازان مونتاژ و وارد سبد فروش خواهند شد.
به گزارش فرارو، نخستین خودرو، هایما ۷X است. مینی ونی که از سوی ایران خودرو رونمایی شده است. محصول بعد بایک روژیانگ X۵ است که مکث موتور، برند زیر مجموعه ماموت قصد دارد، این کراس اوور را با نام تیارا وارد بازار کند.
دو خودروی دیگر پیکاپ آرتیستون و پیکاپ کلوت هستند که به ترتیب شرکت آمیکو و مکث موتور آنها را عرضه خواهند کرد.
حدود ده سال است که ایران خودرو، محصولات برند چینی هایما را در ایران مونتاژ میکند. حالا هم آبی پوشان جاده مخصوص، قصد دارند مینی ون لوکس ۷X را در سال جاری مونتاژ و عرضه کنند. این در حالی است که در طول چند سال اخیر، کمتر خودروساز دولتی و خصوصیای در ایران، جرات مونتاژ مینی ون را به خود داده است. علت هم مشخص است. مشتریان ایران روی خوش به این سری از خودروها نشان نمیدهند. اما با این وجود ایران خودرو ریسک این ماجرا را پذیرفته است و انتظار دارد که با مینی ون هایما ۷X این طلسم بشکند.
طراحی بیرونی و داخلی این مینی ون، متفاوت و جذابتر از دیگر رقبا است. در نمای جلو فرم جلو پنجره و چراغها به زیبایی و یکپارچگی خودرو افزوده اند. در فضای داخلی نیز طراحان تلاش کرده اند که کابینی لوکس و مدرن ارائه کنند و البته در این راه موفق هم و بوده اند. استفاده از چرم مصنوعی قهوهای و نوارهای مشکی در طراحی داخلی، استفاده از کلاستر دیجیتال یکپارچه و سیستم مالتی مدیا از جمله اقدامات موفقی است که طراحان انجام داده اند.
در مورد بخش فنی این مینی ون نیز، ایران خودرو گفته که هایما ۷ X به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژ GDI بهره میبرد که توان تولید قدرت ۱۹۲ اسب بخار با گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر را دارد.
قیمت این خودرو هنوز مشخص نیست و رقیبی هم در کلاس MPV ندارد. اما با بررسی قیمت این مینی ون در چین میتوان به حد و حدود قیمت آن دست یافت. هایما ۷X در حال حاضر در چین بین ۱۲۵ هزار و ۸۰۰ یوان تا ۱۴۹ هزار و ۸۰۰ یوان قیمت دارد. معادل دلاری این مینی ون ۱۸ هزار و ۶۰۰ دلار تا ۲۲ هزار و ۱۳۸ دلار است و با حساب دلاری ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومانی، بین ۵۶۷ میلیون تومان تا ۶۷۵ میلیون تومان برای خریدار آب میخورد. اما بعید به نظر میرسد که ایران خودرو قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان برای این مینی ون در نظر بگیرد.
مکث موتور نیز در طول ماههای اخیر مراحل تست فنی بایک روژیانگ X۵ را آغاز کرده است و حالا میخواهد با اسم تیارا و برند تجاری خودش این کراس اوور سایز متوسط را عرضه کند. طراحی این خودرو در نمای جلو با جلو پنجره بزرگ، چراغهای LED، سپری با خطوط تیز زیبا به نظر میرسد. در فضای داخل نیز و در طراحی کنسول میانی، داشبورد و رودری از مواد اولیه نرم استفاده شده، تا کابین تیارا لوکس به چشم بیاید.
این کراس اوور به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ تجهیز شده است و امکان تولید حداکثر قدرت ۱۵۵ اسب بخار با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر را دارد. این قدرت نیز از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال مییابد.
البته تیارا در ایران رقبای سرسختی دارد و برای گرفتن بخشی از بازار کراس اوورهای سایز متوسط باید با خودروهایی همچون لاماری ایما، فیدلیتی پرایم و فونیکس تیگو ۷ پرو رقابت کند. از نظر قیمتی نیز احتمالا کراس اوور تازه مکث موتور، با رقمی بین ۹۵۰ تا یک میلیارد تومان عرضه میشود.
شرکت آمیکو پس از عرضه پیکاپ آسنا، برای عرضه پیکاپ دیگری با نام آرتیستون آماده میشود. پیکاپی که متعلق به شرکت چینی ZX Auto است و در این کشور تحت G۹ فروخته میشود. در واقع آمیکو با ارائه آرتیستون وارد رقابت با پیکاپ کلوت مکث موتور خواهد شد.
طراحی این پیکاپ نیز یک الگو برداری از دو خودروی آمریکایی شورولت سیلورادو و فورد F-۱۵۰ است. در نمای جلو همه چیز شبیه به شورولت سیلورادو است و در نمای عقب، فرم طراحی به فورد F-۱۵۰ نزدیک شده است.
آمیکو آرتیستون یه یک پیشرانه قدرتمند ۲.۴ لیتری ساخت شرکت میتسوبیشی مجهز است و توان تولید قدرتی معادل ۲۱۵ اسب بخار با گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر را دارد. پیشرانهای که باعث میشود پیکاپ تازه آمیکو به یکی از قدرتمندترین پیکاپهای چینی بازار ایران بدل شود. قدرت این موتور نیز از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی به تمامی چرخهای منتقل میشود.
از نظر قیمت نیز هنوز آمیکو چیزی اعلام نکرده است. اما با توجه به قیمت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی، آمیکو آسنا، احتمالا آرتیستون نیز در همین محدوده قیمت گذاری میشود.
کلوت اتوماتیک که بیشتر به نام دایون V۵ شناخته میشود، همچون رقیب سرسخت خود در شرکت آمیکو، یک پیشرانه ۲.۴ لیتری ساخت شرکت میتسوبیشی با کد ۴K۲۲D۴۰ دارد. قدرتها مشابه است و این موتور نیز قدرتی معادل ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر تولید میکند.
قدرت نیز از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک مدل آیزین کوپل به تمامی چرخها منتقل میشود. علاوه بر این، برای کلوت اتوماتیک حالت چهار چرخ محرک سبک و سنگین با قفل دیفراسیل عقب نیز پیش بینی شده است.
در مورد قیمت این پیکاپ نیز همچنان جزئیاتی از برنامه فروش مکث موتور منتشر نشده است. اما این شرکت در حال حاضر نسخه دستی کلوت را با قیمت ۹۸۰ میلیون تومان به فروش میرساند. اما بدون شک نسخه اتوماتیک قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان خواهد داشت.
نوشته: سعید چولکی