بازار داغ آرایش و لوازم آرایش مردانه، شرکتهای تولیدکننده لوازم آرایشی بهداشتی را بر آن داشته تا رنگ موها و لوازم آرایشی بهداشتی مردانه تولید کنند و از سوی دیگر درآمد نجومی بیوتیبلاگرها، مردها را هم وارد این کار عموما زنانه کرده است؛ بیوتیبلاگرهایی که برخیشان آرایشگاه مردانه دارند و به طور تخصصی کار گریم و آرایش داماد انجام میدهند.
پشت پرده ماجرای فعالیت بیوتیبلاگرهای مرد را میتوان در فعالیت شرکتهای لوازم آرایشی بهداشتی و توجه این شرکتها به مردان به عنوان بازاری تازه در عرصه محصولات آرایشی بهداشتی جستوجو کرد.
به گزارش جام جم، «اگر در گذشته دامادها روز عروسیشان فقط به یک حمام و اصلاح و در نهایت یک سشوار مو بسنده میکردند، با تغییر سبک زندگی شاهد ظهور و بروز آرایش و لوازم آرایش مردانه هستیم!
حالا برخی آقادامادها هم درست شبیه عروسخانم از ساعات آغازین صبح روز عروسی به آرایشگاه میروند تا پوستشان با انواع و اقسام ماسکهای آرایشی لطیف شود و در نهایت هم با استفاده از همان کرمها و ابزار آرایشی زنانه و با چهرهای متفاوت دنبال عروس بروند و در مجلس عروسی حاضر شوند!
بازار داغ آرایش و لوازم آرایش مردانه، شرکتهای تولیدکننده لوازم آرایشی بهداشتی را بر آن داشته تا رنگ موها و لوازم آرایشی بهداشتی مردانه تولید کنند و از سوی دیگر درآمد نجومی بیوتیبلاگرها، مردها را هم وارد این کار عموما زنانه کرده است؛ بیوتیبلاگرهایی که برخیشان آرایشگاه مردانه دارند و به طور تخصصی کار گریم و آرایش داماد انجام میدهند.
با این حال برخی هم به شکلی کاملا تخصصی و زنانه آموزش آرایش دارند و اتفاقا اگر سراغ فالوئرهایشان بروید متوجه خواهید شد که اکثریت قریببهاتفاق فالوئرهای این بیوتی بلاگرهای مرد، زن هستند.
زنان در این صفحات با مردانی مواجه میشوند که حرفهایترین آرایشهای زنان را روی چهره خودشان انجام میدهند؛ به گونهای که اگر چهره آرایشکردهشان را ببینید اصلا متوجه جنسیتشان نخواهید شد!
پشت پرده این ماجرا و مردانی که در این عرصه کاملا زنانه فعالیت میکنند، گردش مالی ۱۶۶ میلیارد دلاری صنعت آرایشی بهداشتی است که شرکتهای تولیدکننده لوازم آرایشی را بر آن داشته تا با ساخت کلیپ و استفاده از چهرهها از بازار بکر مردانی که بدشان نمیآید دستی به سر و رویشان بکشند، استفاده کنند.
با داغشدن بازار شبکههای اجتماعی شغل بلاگری هم ظهور و بروز پیدا کرده است. بلاگرهای اینستاگرامی ساعتهایی را در اینستاگرام صرف میکنند و هر کدام هنری از خودشان خرج میکنند تا فالوئر جمع و با جمعکردن فالوئر برای خودشان درآمدزایی کنند.
سوئیتهومها، بیوتیبلاگرها، بلاگرهای آشپزی یا کارهای هنری، بلاگرهای روانشناسی که به روانشناسی زرد معروفند و بلاگرهای طنز از جمله فعالترین بلاگرها در فضای اینستاگرام هستند.
کار ویژه اغلب این بلاگرها هم یک چیز است: تغییر سبک زندگی. اما این بلاگری در اینستاگرام درآمدهای نجومی هم برای بلاگرها فراهم میکند؛ درآمدهایی که از طریق تبلیغات در پست و استوری، اسپانسرینگ و همکاری در فروش درآمد حاصل میشود.
این افراد، اغلب اطلاعات کاری و درآمدشان را بازگو نمیکنند و جزو اسرار شغلیشان محسوب میشود، اما از طرفی با قیمتگرفتن برای آگهی در پستها و استوریهایشان میتوان متوجه شد که بسته به تعداد دنبالکنندگان هر پست یا استوری اینستاگرامی چیزی بین ۳۴ تا ۶۰ میلیون تومان میگیرند.
پس با یک حساب سرانگشتی میتوان متوجه شد، بلاگرهای اینستاگرامی از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون یا حتی چند میلیارد تومان در ماه درآمد دارند. شاید بلاگرها را در کنار این درآمدهای نجومی بتوان اصلیترین مهرههای تغییر سبک زندگی دانست.
دیدن چهره یک زن آرایشکرده یا در حال آرایشکردن همان قدر عادی است که دیدن یک مرد آرایشکرده یا در حال آرایشکردن؛ آن هم به شکلی کاملا حرفهای. برندهای آرایشی چند سالی میشود برای گسترش طیف مشتریانشان به فکر تولید لوازم آرایشی مردانه افتادهاند و بهترین راهکار برای القای نیاز به آرایش و لوازم آرایشی بهداشتی برای مردان به جز اینستاگرام و شبکههای اجتماعی کجا میتواند باشد؟
به همین دلیل در سالهای اخیر بیوتیبلاگرهای مرد هم به جمع بیوتیبلاگرهای اینستاگرامی زن اضافه شدهاند؛ مردانی که جلوی دوربین کرمپودر میزنند، خط چشم میکشند، مژه مصنوعی میگذارند و بعد از اتمام کار آرایش، نمیتوانید تشخیص بدهید مرد هستند یا زن. اغلب این مردان بیوتیبلاگر خارجی هستند که پیجهایی معروف و تا ۲۳ میلیون فالوئر دارند.
این ماجرا در میان مردان ایرانی هم نفوذ کرده و حالا با گشتی در صفحات اینستاگرام و بالا و پایینکردن صفحات اینستاگرام میتوانید با مردان بیوتیبلاگر ایرانی هم مواجه شوید که برای آموزش آرایش، خودشان را آرایش میکنند و فیلمها را با دنبالکنندگان به اشتراک میگذارند.
دنبالکنندگانی که اغلبشان خانم هستند. اما در تبلیغات برخی از این پیجها متوجه میشوید اینها مردان آرایشگری هستند که گریم و آرایش داماد انجام میدهند و قرار است مخاطب اصلیشان آقادامادها باشند، اما مردان بیوتیبلاگر خارجی دنبال جلب مردانی هستند که بدشان نمیآید از مسیری زنانه و با آرایش زیبا شوند.
پشت پرده ماجرای فعالیت بیوتیبلاگرهای مرد را میتوان در فعالیت شرکتهای لوازم آرایشی بهداشتی و توجه این شرکتها به مردان به عنوان بازاری تازه در عرصه محصولات آرایشی بهداشتی جستوجو کرد.
شرکتهای آرایشی و تولیدکنندگان محصولات زیبایی که متوجه بازار بکر و پررونق لوازم آرایش مردانه شدهاند، آهسته و محتاطانه فعالیتهای بازاریابی خود را آغاز کردهاند. در یک مطالعه روی ۴۴۰۰ مرد در ایالات متحده پاسخ ۲۰درصد مردان به سؤال «آیا تا به حال آرایش کرده یا کرمپودر استفاده کردهاند؟» مثبت بود.
۳۳ درصد مردان ۱۸ تا ۲۹ ساله گفتند که گاهی اوقات آرایشکردن را در نظر میگیرند و ۳۰ درصد دیگر از مردان ۳۰ تا ۴۴ ساله از این ایده استقبال میکنند. بر همین اساس شرکتهای تولید محصولات آرایشی، در فیسبوک و اینستاگرام تبلیغ میکنند و ویدئوهای آموزشی مخصوص مردان میسازند.
همچنین از علاقه و توجه افراد مشهور برای همکاری و معرفی محصولات بهره میبرند. در گزارش اخیر شرکت تحقیقات بازار Mintel Group Ltd پیشبینی میشود بازار فروش محصولات مراقبت شخصی مردان در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد ثابتی باشد و انتظار میرود فقط در ایالات متحده به ۴.۵میلیارد دلار و در سطح جهانی امسال به ۱۶۶میلیارد دلار برسد.»