رشیدی کوچی گفت: ما امروز خودروی ۱۰ هزار دلاری را در کشور بالغ بر ۴۰ هزار دلار میفروشیم. مادامی که این ضعفها اصلاح نشود مشکلی حل نخواهد شد.
یک عضو کمیسیون امور داخلی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در واردات خودرو همچنان انحصار به دست خودروسازان سپرده شده است و با ادامه این روند قیمت خودرو روند افزایشی را طی خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، جلال رشیدی کوچی، با اشاره به وضعیت بازار خودرو، بیان کرد: مجلس برای ساماندهی بازار خودرو قانون تصویب کرد و انتظار میرفت آئین نامه آن به گونهای تنظیم میشد تا قدرت رقابت در بازار خودرو ایجاد کند نه اینکه انحصارگرایی را در این بازار تقویت کند. دلیل اینکه این روزها شاهدیم که قیمت خودرو در حال افزایش است این است که همچنان در بر روی پاشنه قبلی خود میچرخد.
وی در ادامه اظهار کرد: همچنان تقاضا در بازار خودرو بالا و عرضه پایین است، انحصار نیز در دست خودروسازان است. آئین نامهای که برای واردات خودرو نوشته شده است باز هم اختیار واردات را به خودروسازان داده است. حداقل واردات خودرو تا سقف ۱۰ هزار دلار در اختیار خودروسازان است و امروز مجددا خودروسازان داخلی در واردات میدان دار شده اند. حداقل سه شرکتی که برای واردات خودرو تایید شده اند زیرمجموعه سایپا هستند.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با ادامه این روند راه به جایی برای ساماندهی بازار خودرو نخواهیم برد بلکه باید قیمت خودرو را کنترل کنیم. برای اینکه قیمتها نیز واقعی شوند باید میزان عرضه خودرو را افزایش دهیم. تا زمانی که میزان عرضه خودرو افزایش پیدا نکند همچنان قیمت خودرو روند افزایشی را طی خواهد کرد.
رشیدی کوچی در پایان تاکید کرد: زمانی که ما کف اخذ تعرفه از خودروهای وارداتی را ۵۰ درصد در نظر گرفته ایم قطعا قیمتها تغییری نخواهد کرد. امروز تعرفه واردات یک خودروی ۱۰ هزار دلاری - اگر دلار را ۳۰ هزار تومن در نظر بگیریم- حدود ۵۰۰ میلیون تومان میشود. یعنی بازهم خودروی وارداتی با نرخ خودروهای داخلی تفاوت زیادی دارد تازه اگر این میزان تعرفه باشد. ما امروز خودروی ۱۰ هزار دلاری را در کشور بالغ بر ۴۰ هزار دلار میفروشیم. مادامی که این ضعفها اصلاح نشود مشکلی حل نخواهد شد.