رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی عرضه بنزین سوپر در کشور گفت: در سال جدید رشد مصرف بنزین تا حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، این در حالی است که وضعیت فعلی برای دولت، بخش خصوصی از جمله جایگاهها و مردم در حوزه تولید حمل انتقال و توزیع راضیکننده نیست و لازم است اصلاحات جدی به نفع مردم، بخش خصوصی و کشور در این حوزه اتفاق بیفتد.
اسدالله قلیزاده، درباره وضعیت توزیع و مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: چند سالی است که در کشور رشد صعودی مصرف فراوردههای نفتی را داریم که تاکنون کارشناسان مختلفی در این حوزه هشدار دادهاند و تمامی فعالین بخشهای مربوط به تولید تا مصرف و حتی مردم از رویه فعلی ناراضی هستند.
به گزارش ایلنا، وی افزود: تعلل در تصمیمگیری و اتخاذ رویکرد عدالتمحور در تخصیص فرآوردههای نفتی به مصرفکننده واقعی موجب شده جایگاههای عرضه سوخت متضرر شوند، مردم ناراضی باشند و هم اکنون در آستانه واردات بنزین هم قرار گیریم، قطعا این تعلل در تصمیمگیریها آسیبهای بیشتری نسبت به وضعیت تصمیمسازی و اقدام مفید دارد.
رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور پیشبینی کرد که در سال جدید با رویکرد فعلی در حوزه بنزین؛ مصرف تا ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه برسد و در روزهای پرمصرف و پیک مسافرت و ترددها شاهد ارقام بیش از ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون لیتر در روز باشیم.
وی با بیان اینکه قطعا تمام تصمیمات ابتدا باید به نفع مردم و مصرفکنندگان واقعی و سپس بخش خصوصی فعال باشد، گفت: جایگاههای عرضه سوخت در ایران رتبه دهم توزیع در کل دنیا را دارند، اما به لحاظ سودآوری به رتبه صدم رسیدهاند، این نشان میدهد رویه تخصیص، فروش، عرضه و قیمتگذاری با مشکل مواجه بوده و یا اسیر نگاههای افراطی است، بنابراین آسیبهای جدی در بخشهای مختلف را شاهدیم.
قلیزاده در ادامه با اشاره به اوضاع توزیع بنزین سوپر در کشور خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت این فرآورده و عدم انضباط ارسال به جایگاهها؛ عدم استقبال مردم از این سوخت را شاهدیم به طوری که باعث شده مردم دیگر روی وجود بنزین سوپر در جایگاهها حساب نکنند و رفتهرفته کسانی که متقاضی استفاده از این فراورده بودهاند به بنزین معمولی و یورو ۴ روی آوردند.
وی بیان داشت: ادعای مسئولین دولتی بر این است که کیفیت بنزین یورو ۴ و معمولی بالا است، بنابراین اکنون ما با ۸۰ درصد کاهش عرضه بنزین سوپر نسبت به روزهای نرمال عرضه این فراورده در کشور مواجهیم.
رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور خاطرنشان کرد: دلایل مهمی در این زمینه وجود دارد، به طور مثال پالایشگاهها اعلام میکنند به دلیل اینکه مصرف بنزین معمولی و یورو ۴ افزایش یافته، نمیتوانند ظرفیت پالایشی خود را در اختیار بنزین سوپر قرار دهند و به ناچار برای جبران افزایش مصرف بالا اولویت با تولید بنزین معمولی است.