bato-adv
bato-adv

تحول مهم در واتس‌اپ

تحول مهم در واتس‌اپ

از جنبه‌ امنیت و حریم خصوصی، مشترکین شماره تلفن افراد دیگر را در داخل کانال‌ها نمی‌بینند و محتوای ارسال شده نیز پس از ۳۰ روز ناپدید می‌شود.

تاریخ انتشار: ۲۱:۱۳ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲

واتس‌اپ از معرفی «کانال‌هایی» خبرداد که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد به صورت عمومی با تعداد زیادی مشترک ارتباط برقرار کنند. این قابلیت در کنار حفظ حریم خصوصی کاربران، کانال‌های این پیام‌رسان را به «امن‌ترین پیام‌رسان عمومی موجود» تبدیل می‌کند.

به گزارش یورونیوز، قرار است تا این ویژگی جدید ابتدا در سنگاپور و کلمبیا مورد آزمایش قرار گیرد و سپس در کشورهای دیگر عرضه خواهد شد.

کاربران می توانند کانال‌های مورد علاقه خود را در تب جدیدی به نام به‌روزرسانی‌ها (Updates) ببینند. این قابلیت برای استفاده از سوی نهادهایی مانند سازمان‌های غیردولتی، مؤسسات تحقیقاتی پزشکی و نهادهای راستی‌آزمایی می‌تواند مفید باشد.

مدیران کانال‌ها می توانند متن، عکس، ویدئو، استیکر و نظرسنجی را در این کانال‌ها ارسال کنند. اما این مکالمات یک طرفه هستند و کاربران نمی توانند به آن پیام‌ها پاسخ دهند. همچنین مدیران کانال‌ها نمی‌توانند مشترک اضافه کنند و کاربران می توانند از طریق لینک‌های دعوت به این کانال‌ها بپیوندند.

واتساپ همچنین در حال ساخت قابلیتی برای یافتن کانال‌های مختلف درحوزه‌های سرگرمی، ورزشی و سازمان‌ها است. هچنین قرار است تا ابزارهایی در اختیار مدیران کانال‌ها قرار گیرد تا بتوانند قابلیت کشف کانال‌های خود را غیرفعال کنند.

واتس‌اپ بالاخره به کاربرانش امکان ویرایش پیام‌ها را می‌دهد

رمزگذاری سراسری کانال‌ها با هدف حفظ حریم خصوصی

از جنبه‌ امنیت و حریم خصوصی، مشترکین شماره تلفن افراد دیگر را در داخل کانال‌ها نمی‌بینند و محتوای ارسال شده نیز پس از ۳۰ روز ناپدید می‌شود.

متا می‌گوید: «کانال‌های واتس‌اپ قصد دارند به امن‌ترین پیام‌رسان عمومی موجود تبدیل شوند.»

این شرکت در ادامه افزود: «از آنجایی که هدف کانال‌ها دستیابی به مخاطبان زیادی است، این کانال‌ها به طور پیش فرض همچون مکالمات خصوصی رمزگذاری نخواهند شد.» با این وجود متا قصد دارد در موارد خاص، برای انجمن‌های غیرانتفاعی یا بهداشتی، رمزگذاری سرتاسری را ارائه دهد. این نوع رمزگذاری تضمین می‌کند که پیام‌ها فقط توسط فرستنده و گیرنده قابل خواندن است.

واتس‌اپ در سال ۲۰۱۴ توسط فیس‌بوک خریداری شده و با پیام‌رسان‌های سیگنال و تلگرام در رقابت است. به گفته این شرکت، تعدادی از شرکای بین المللی برجسته شامل کمیته نجات بین المللی (IRC)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و تیم های ورزشی برجسته مانند باشگاه بارسلونا و منچستر سیتی در این قابلیت جدید همکاری خواهند کرد.