بنز، بی ام و، اشکودا، سئات، آئودی، فولکس واگن، فیات، مینی، اُپل، ولوو، مازراتی، رنو و پژو برندهای اروپایی و انگلیسی هستند که واردکنندگان میتوانند محصولات تولید آنها را به بازار وارد کنند.
واردات خودروهای دست دوم با توجه به وضعیت حاکم بر بازار خودرو در دستورکار سیاست گذار قرار گرفت. آیین نامه اجرایی واردات محصولات کارکده برندهای جهانی خودروساز از طرف صمت به هیات دولت ارسال شده و قرار است به زودی تصویب و منتشر شود.
به گزارش اکو ایران، ۲۳ برند خودرویی جهان این امکان را دارند تا محصولات دست دوم خود را به بازار ایران ارسال کنند. آن طور که شنیده میشود ۱۲ برند اروپایی، یک برند انگلیسی، هفت برند ژاپنی و سه برند کرهای توانسته اند مجوز ورود محصولات کاکرده خود به ایران را دریافت کنند.
نکته قابل توجه حضور برندهای لوکس در لیست خودروهای دست دوم است که امکان ورود به بازار پیدا میکنند.
بنز، بی ام و، اشکودا، سئات، آئودی، فولکس واگن، فیات، مینی، اُپل، ولوو، مازراتی، رنو و پژو برندهای اروپایی و انگلیسی هستند که واردکنندگان میتوانند محصولات تولید آنها را به بازار وارد کنند.
هفت برند ژاپنی نیز برندهای اروپایی را برای حضور در بازار ایران همراهی خواهند کرد. تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی و مزدا خودروسازان ژاپنی هستند که چندی بعد میتوان محصولات دست دوم آنها را در بازار مشاهده کرد.
سه خودروساز کرهای نیز مجوز واردات دست دوم را از سیاست گذار اخذ کردند. محصولات دست دوم کیا، هیوندایی و سانگ یانگ در منوی واردات خودروهای سواری کارکرده حضور دارند. نکته قابل توجه دیگر این است که برندهای چینی جایی در میان لیست خودروهای سواری دست دوم برای واردات ندارند.
چنانچه واردات خودروهای دست دوم با توجه به برندهای نام برده شده نهایی شود، بعد از چند سال شاهد تنوع خوبی در بازار خودرو خواهیم بود. بازاری که طی پنج سال گذشته به دلیل بازگشت تحریم ها، خروج شرکای بین المللی خودروسازان و ممنوعیت واردات روزهای سختی را برای دو طرف عرضه و تقاضا در بازار رقم زد. مصرف کنندگان مجبور بودند از دامنه محدود موجود نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر خود اقدام کنند. شرکتهای خودروساز نیز برای ایجاد تنوع در سبد محصولاتی خود به دلیل خروج شرکای بین المللی با چالشهای فراوانی روبرو بودند.