نمونه کوچکتر Overture، به نام XB-۱ Baby Boom در حال انجام تستهای لازم است و مراحل مهمی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. در صورتی که XB-۱ همه تستهای خود را با موفقیت پشت سر بگذارد، در سال ۲۰۲۶ از Overture رونمایی میشود.
یک پرواز دوستدار محیط زیست و بدون تولید کربن با دو برابر سرعت هواپیماهای مسافربری دیگر، میتواند عصر جدیدی از حمل و نقل انبوه را آغاز کند. اما باور کنید یا نه، این اتفاق میتواند در عرض چهار سال به واقعیت تبدیل شود.
به گزارش روزیاتو، سریعترین هواپیمای مسافربری جهان به نام Overture که به آن پسر کنکورد هم میگویند و با سوخت پایدار به سرعت ۱.۷ ماخ (بیش از ۲،۰۰۰ کیلومتر در ساعت) میرسد، قرار است تا سال ۲۰۲۷ در آسمان به پرواز درآید.
نمونه کوچکتر Overture، به نام XB-۱ Baby Boom در حال انجام تستهای لازم است و مراحل مهمی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. در صورتی که XB-۱ همه تستهای خود را با موفقیت پشت سر بگذارد، در سال ۲۰۲۶ از Overture رونمایی میشود و اولین پرواز خود را در سال ۲۰۲۷ انجام میدهد و در سال ۲۰۲۹، پروازهای خود را در سطح گسترده آغاز میکند.
در اوایل سال جاری، XB-۱ Baby Boom از آشیانه شرکت بوم سوپرسونیک در کلرادو به پایگاه هوا و فضای موهاوی در موهاوی کالیفرنیا منتقل شد تا برای پرواز آماده شود. این شرکت به تازگی تست تاکسی را تکمیل کرده است؛ تست تاکسی برای هر نوع هواپیمای جدیدی انجام میشود و XB-۱ نیز از این قاعده مستثنی نیست. هدف اصلی نشان دادن این است که هندلینگ، عملکرد و رفتار سیستم XB-۱، برای برخاستن، فرود و مانور زمینی ایمن در محیط فرودگاه مناسب است.
بلیک شول، بنیانگذار و مدیر عامل بوم سوپرسونیک، گفت: «پیشرفت اخیر به سمت اولین پرواز XB-۱ نشان دهنده تلاش جمعی تیم برای ساخت و پرواز ایمن اولین جت مافوق صوت توسعه یافته مستقل در جهان است.»
این شرکت میگوید که آخرین مدل هواپیمای آنها، زمان پرواز از نیویورک به لندن را از ۷ ساعت به تنها ۳.۵ ساعت کاهش میدهد.
XB-۱ با طول ۲۰ متر، یک سوم هواپیمای مافوق صوت Overture است که بخش اصلی پروژه اخیر این شرکت است. Overture در نهایت میتواند تا ۸۰ مسافر را در هر پرواز جابجا کند. Overture، که هنوز در دست توسعه است، برای کار با سوخت ۱۰۰ درصد پایدار هوانوردی (SAF)، ساخته شده از منابع پایدار و تجدیدپذیر، به جای سوختهای فسیلی ساخته خواهد شد.
مهمتر از همه، سریعترین هواپیمای مسافربری جهان نسبت به کنکورد اصلی که به خاطر سر و صدای ناراحت کننده اش شناخته شده بود، بسیار کم صداتر است. این صدا زمانی شنیده میشود که امواج ضربهای از جسمی که سریعتر از سرعت صوت در هوا حرکت میکند، قبل از رسیدن به زمین با یکدیگر ادغام میشوند.
شرکتهای بزرگ هواپیمایی که علاقهمند به کاهش آلودگی کربن هواپیماهای خود هستند، هواپیماهای Overture را پیش خرید کردهاند، شرکتهایی از جمله خطوط هوایی یونایتد و امریکن ایرلاینز.
همراه با تست تاکسی موفقیت آمیز، XB-۱ Baby Boom گواهینامه آزمایشی قابلیت پرواز را دریافت کرده است که به ماشینهای پرنده غیرمتعارف اعطا شده است تا سازنده بتواند آزمایشهای پروازی را انجام دهد. بوم سوپرسونیک گفت که این گواهی توسط اداره هوانوردی فدرال (FAA) پس از بازرسی دقیق هواپیما صادر شده است.
کنکورد اولین پروازهای تجاری خود را در سال ۱۹۷۶ انجام داد، اما در اکتبر ۲۰۰۳ در پی سقوط فاجعه بار پرواز ۴۵۹۰ ایرفرانس متوقف شد. از دیگر دلایل سقوط کنکورد، هزینههای بالای سوخت، نگرانی از سر و صدای آن و عدم علاقه پرداخت هزینه بیشتر از جانب مسافران به خاطر سرعت بیشتر بود. از آن زمان تاکنون هیچ دولت یا سازندهای نتوانسته هواپیمای تجاریای بسازد که بتواند سریعتر از سرعت صوت حرکت کند.