شرکت ایران خودرو در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱، با دعوت از اصحاب رسانه، برای چندمینبار، از خودرو تارا اتومات V۴ یا همان تارا اتومات سال رونمایی کرد. نسخه جدید تارا اتومات، برای مشتریانی مناسب است که میخواهند در ازای پرداخت هزینه بالاتر، تجهیزات بیشتری نیز در اختیارشان قرار بگیرد. مهمترین تفاوت تارا اتومات با تارا اتومات سال را در جدول زیر مشاهده میکنید:
خرداد ۱۴۰۲: شرکت ایران خودرو با کسب مجوز افزایش قیمت محصولاتش از سوی شورای رقابت و پس از اعمال اصلاحیه قیمت خودروها در تاریخ ۱۷ خردادماه، قیمت جدید انواع تارا اتوماتیک را در تیپهای V۲ و V۴ اعلام کرد. قیمت تارا اتومات V۴ حدود ۴۰ میلیون تومان، گرانتر از تارا اتومات V۲ شده است:
اسفند ۱۴۰۱: شرکت ایران خودرو در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱، با دعوت از اصحاب رسانه، برای چندمینبار، از خودرو تارا اتومات V۴ یا همان تارا اتومات سال رونمایی کرد. نسخه جدید تارا اتومات، برای مشتریانی مناسب است که میخواهند در ازای پرداخت هزینه بالاتر، تجهیزات بیشتری نیز در اختیارشان قرار بگیرد. مهمترین تفاوت تارا اتومات با تارا اتومات سال را در جدول زیر مشاهده میکنید:
بهمن ۱۴۰۱: همزمان با فرا رسیدن دهه فجر، شرکت ایران خودرو نیز تولید انبوه تارا اتومات V۴ را با نام تجاری تارا سال آغاز کرده است. آقای محسن رضایی منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، میگوید تارای سال، نام تولیدی واریانت V۴ تارا بوده که خودروی پایه همان تارا اتوماتیک است.
آقای رضاییمنش در خصوص تغییرات تارا اتومات سال نسبت به تارا اتوماتیک گفت: این خودرو دارای درب صندوق عقب برقی با قابلیت باز شدن با حرکت پا زیر سپر یعنی همان سنسور پا یا Kick Sensor، گرم کن صندلیهای جلو، اضافه شدن قابلیت حرکت به سمت جلو و عقب برقی به صندلی راننده، دوربین دنده عقب با خطوط راهنمای داینامیک، چراغ برای آفتاب گیر راننده، چراغ داخل محفظه داشبورد و چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو بوده که به محض باز شدن درهای جلو با روشن کردن فضای روی زمین به نوعی به سرنشین و راننده خوشامدگویی میکند.
وی با بیان این که تارای سال دارای آیینه الکترومیک بوده و دستگیره سقفی تاشو هم برای سرنشین جلو سمت راست به این خودرو اضافه شده، افزود: کلیدهای شیشه بالابرها در تارای سال، از کنسول میانی به رودریها منتقل شده اند و به این ترتیب طرح کنسول میانی و رودریها در این خودرو تغییر کرده است که حذف کلیدهای شیشه بالابر از کنسول میانی باعث شده تا ایران خودرو بتواند در این قسمت، یک موبایل باکس برای تارای سال طراحی کند.
البته ایران خودرو برای توسعه تارای سال به تغییرات سطحی بسنده نکرده و برای این که کابین فضایی متفاوتتر داشته باشد پارچه سقف و دیزاین کنسول سقفی و کلیدهای کنترلی سانروف را در تارای سال تغییر داده و جاعینکی را هم به این خودرو اضافه کرده است، همچنین با هدف راحتی بیشتر سرنشینان در ردیف عقب، پشتی صندلیها تغییر کرده و یک زیرآرنجی با دوجالیوانی به صورت تاشو در پشتی صندلی ردیف دوم تعبیه شده است. در نهایت هم دو توییتر برای بهبود کیفیت سیستم صوتی در پشت قاب آیینه جانبی، به تارا سال اتومات اضافه شده است.
رضایی منش با بیان کرد: به منظور تفاوت استایل ظاهری تارای سال با تارا اتوماتیک و براساس خواست و نظرات مشتریان، گرافیک چراغهای عقب در تارا سال تغییر کرده که زیباتر و متفاوت از گذشته شده اند.
تارا اتوماتیک سال، با دارا بودن تجهیزات ایمنی و رفاهی مانند چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آیینههای جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچهها به صورت الکترونیکی، دوربین دنده عقب داینامیک، آیینه میانی الکتروکرومیک، نمایشگر مالتی مدیای هفت اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آیینههای جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم به صورت برقی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به صورت برقی و دو جهت دستی، گرمکن صندلیهای جلو، چراغ خوشامدگویی و سنسور پا برای باز شدن صندوق عقب لوکسترین سدان تولید داخل محسوب شده و کاملا مناسب مشتریان لوکس پسند است.
دی ۱۴۰۱: تارا اتوماتیک وی ۴ از بهمنماه ۱۴۰۱ وارد مرحله تولیدانبوه میشود. این خبر را آقای رضاییمنش، معاون تحقیقات و طراحی محصول ایران خودرو، داده و گفته که تارا اتوماتیک V۴ از پیشرانه TU۵P بهینه شده بهره میبرد که موتوری ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بوده که قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی موتور، توسط گیربکس اتوماتیک شش سرعته (۶AT) با قابلیت تعویض دندهها به صورت تیپترونیک، به چرخ جلو منتقل میشود. همچنین این گیربکس، دارای دو روش رانندگی «اسپرت» و «برفی» هم بوده که با کلیدهای تعبیه شده کنار شیفتر دنده، میتوان آنها را انتخاب کرد.
تارا اتوماتیک تیپ V۴ در مجموع دارای امکانات ایمنی و رفاهی بسیار کاملی شامل چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس، فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آیینههای جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچهها به صورت الکترونیکی، دوربین دنده عقب داینامیک، آیینه الکتروکرومیک، نمایشگر مالتی مدیای هفت اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آیینههای جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم به صورت برقی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به صورت برقی و دو جهت دستی، گرمکن صندلیهای جلو، چراغ خوشامدگویی و سنسور پا برای باز شدن صندوق عقب بوده که کاملترین و لوکسترین سدان تولیدی در داخل ایران است.
آقای رضاییمنش با اشاره به برنامه تولید این محصول در بهمن ۱۴۰۱، گفته که اولین عرضه نسخه جدید تارا اتوماتیک به بازار، در اواخر سال ۱۴۰۱ یا در اوایل سال ۱۴۰۲ خواهد بود.
تیر ۱۴۰۱: با اعلام رسمی ایران خودرو، بالاخره عرضه تیپ جدید تارا اتوماتیک با نام تیپ V۴ قطعی شد. آقای محسن رضاییمنش، معاون تحقیقات و طراحی محصول ایران خودرو، ضمن اعلام این خبر، گفته که تیپ جدید V۴ تارا اتوماتیک، هم آپشنهای جدیدی دارد و هم تغییراتی در طراحیاش صورت گرفته، اما در قسمت فنی (موتور و گیربکس) آن، تغییری رخ نداده است. برخی از تغییرات مهمی که ایران خودرو برای تارا اتومات V۴ انجام داده است، عبارتند از:
۱- تارا اتوماتیک V۴ دارای سیستم تماس فوری یا E-CALL است و به همین دلیل نیز طراحی پنل سانروف، تغییر کرده. ضمن اینکه پارچه جدیدی برای سقف کاذب درنظر گرفته شده و طرح کنسول سقفی آن نیز نسبت به تیپ V۲ فعلی، متمایز شده. همچنین در این قسمت، یک جا عینکی هم تعبیه شده است.
۲- به دلیل انتقال کلیدهای شیشهبالابر جلو از روی کنسول به روی قاب رودریها، طراحی کنسول مرکزی نیز تغییر کرده و قسمت جدیدی بنام «موبایل باکس» ایجاد شده که برای قراردادن موبایل است.
۳- ضمن استفاده از دستگیرههای سقفی تاشو برای درهای عقب، دستگیره سقفی تاشو سمت شاگرد، که در تارا اتوماتیک V۲ وجود نداشت، برای تیپ V۴ اضافه شده است.
۴- برای راحتی بیشتر سرنشینان عقب، در کابین تارا اتوماتیک V۴، یک زیر آرنجی با دو جالیوانی تعبیه شده که به صورت تاشو و درون پشتی صندلیهای عقب، قرار گرفته است.
۵- در پشت آیینههای جانبی، دو عدد توییتر برای بهبود سیستم بلندگو در تیپ V۴ اضافه شده است.
۶- ایران خودرو با هدف بهروزرسانی ظاهری تارا اتوماتیک V۴، چراغ عقب با گرافیک جدیدی را بر روی این خودرو نصب کرده که ضمن بهبود در کیفیت نور آن، زیبایی جدیدی به تیپ V۴ بخشیده است.
۷- آنتن کوسهای نیز جایگزین آنتن میلهای شده است.
۸- درب صندوق عقب در تارا V۴ مجهز به آپشن Kick Sensor شده است؛ به این معنی که با تکاندادن پا در زیر سپر عقب، میتوان درب صندوق را باز کرد.
۹- تارا V۴ مجهز به چراغ خوشامدگویی درهای جلوست که دقیقا در زیر رودریها جاسازی شده و به محض باز شدن درها، روی زمین، جلوی پای راننده و سرنشین را روشن میکند.
سایر ویژگیهای تارا اتوماتیک تیپ V۴ را میتوان بصورت زیر خلاصه کرد:
سنسور پا برای بازشدن درب صندوق.
برقراری تماس اضطراری
گرافیک جدید چراغهای عقب
طراحی جدید پنل سانروف
طراحی جدید کنسول مرکزی
تودوزی جدید صندلیها
گرمکن صندلیهای جلو
چراغ خوشآمدگویی
چراغ آفتابگیر راننده و محفظه داشبورد
جاموبایلی در کنسول
زیرآرنجی برای سرنشینان عقب
انتقال کلید بالابر شیشه به روی رودریها
دوربین عقب داینامیک
آینه عقب الکتروکرومیک
دستگیره سقفی در سمت شاگرد
دو عدد توییتر در پشت آینههای جانبی
آنتن کوسهای جدید
منبع: باما